Jak zredukować stres dzięki zdrowemu stylowi życia?

XB000008-1560x1040

Zachowanie równowagi jest kluczem do sukcesu, ponieważ pozwala nam to na pełne wykorzystanie naszego potencjału i energii. Przykładowo: bilans energetyczny dorosłej osoby powinien być zerowy, czyli ilość kalorii przyjmowanych powinna być taka sama, jak ilość kalorii wydatkowanych. To zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dodatni bilans prowadzi do nadwagi, z kolei ujemny naraża nas na pojawienie się różnych niedoborów.
 
Jeśli przyjrzymy się dokładniej temu, co na nas wpływa będziemy w stanie wyróżnić dwie grupy czynników:

1. Dieta i sposób żywienia, aktywność fizyczna, ilość snu, reakcja i odpowiedź na stres.

2. Nasze predyspozycje genetyczne, zanieczyszczenie środowiska, warunki i środowisko pracy.
 
Pierwsza grupę czynników możemy w każdej chwili zmodyfikować i nie wymaga to od nas wiele pracy, czasu czy wysiłku.
 
Nie mamy wpływu na swoje predyspozycje genetyczne np. większe ryzyko pojawienia się nadwagi (gen FTO określany przez naukowców genem otyłości – powoduje on większą tendencję do wzrostu wagi, BMI i wzrostu obwodu talii). Jednak to my decydujemy o tym, co jemy i jak spędzamy wolny czas, dzięki czemu nie dopuszczamy do zaburzenia równowagi i jesteśmy po prostu zdrowi, mimo genetycznych predyspozycji.
 
To samo dotyczy sytuacji codziennych – jeśli staniemy w korku, to jedyne na co wpływamy, to nasza reakcja – albo się zestresujemy, albo zastosujemy np., technikę oddychania i opanujemy narastający poziom stresu.
 
Właściwy balans pomiędzy pracą, domem, znajomymi i czasem przeznaczonym dla siebie może być o wiele łatwiejszy, jeśli zadbamy o wprowadzanie zdrowych i pozytywnych nawyków. Wystarczy zacząć od małych rzeczy – np., wprowadzenie śniadań przed wyjściem do pracy, krótkie rozciąganie przy biurku lub zastosowanie technik oddechowych w chwilach silnego stresu.
 
Koncepcja pól zdrowia Marc’a Lalonde’a wyróżnia cztery obszary czynników, jakie kształtują zdrowie człowieka. Spośród nich styl życia uznano za najistotniejszy (50-52% wpływu), środowisko (20%), czynniki biologiczne (20%) i opieka zdrowotna (10%). Wskazuje to w jak dużej mierze możemy kształtować swój stan zdrowia.

hr2805_-_stres
Co powinno stać się naszym głównym celem?
 
Przede wszystkim, zrozumienie i poznanie czynników, na które mamy wpływ w wyniku czego nabywamy:

– umiejętność lepszego radzenia sobie ze stresem i zmniejszenie jego poziomu
– energię, dobre samopoczucie i lepszą organizację swojego dnia
– więcej energii, to więcej czasu, który możemy przeznaczyć dla siebie i swojej rodziny.
 
Te trzy elementy (dobrze zbilansowana i zróżnicowana dieta, aktywność fizyczna i regenracja) nie mogą zostać rozłączone, ponieważ tylko razem są w stanie faktycznie wpłynąć w pozytywny sposób na nasze zdrowie i samopoczucie.
 
Pozwalają one zachować równowagę pomiędzy poszczególnymi sferami naszego życia: pracą, domem, rodziną i czasu dla siebie. Dzięki temu łatwiej poradzić nam sobie w sytuacji kryzysowej – robimy to szybciej i bardziej efektywnie.
 
Dobrze zbilansowana dieta to, przede wszystkim, dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Nie da się tego osiągnąć, jeśli eliminujemy jakąś grupę produktów, np. rezygnujemy z węglowodanów lub ograniczamy tłuszcze. Jeśli nasza dieta dostarcza nam tego, to automatycznie lepiej reagujemy i zachowujemy się w sytuacjach stresowych i nie tylko.
 
Pamiętaj nie ma jednego super produktu, który dostarczy wszystkich niezbędnych składników, których potrzebuje organizm, czyli składników odżywczych (węglowodanów, tłuszczów, białka), witamin i składników mineralnych, dlatego powinniśmy korzystać z szerokiego asortymentu produktów do jakiego mamy dostęp. A wcześniej, przyjrzeć się swoim nawykom i przeanalizować, czy odnajdujemy w nich coś do poprawy.
 
 
Źródło: eHealth Polska Spółka z o.o. właściciel portalu zdrowotnego kalorynka.pl
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled