Postaci WDR – Marek Kozłowski, PKP S.A.

postaci_wdr_3
 
Warszawskie Dni Rekrutacji 2015 zakończone, a my chcemy więcej. W ramach kontynuacji dialogu pomiędzy naszymi Prelegentami a Wami – naszymi cenionymi czytelnikami, przedstawiamy najnowszy cykl “Postaci WDR”. Stopniowo będziemy prezentować w nim kolejne inspirujące wywiady. Zapraszamy!

 
targi (2)Na pierwszy ogień – Marek Kozłowski z PKP S.A. Ma ponad 14-letnie doświadczenie w biznesie, w tym w obszarze HR i mediów. Realizował projekty doradcze dla działów HR (wizerunek pracodawcy, modele kompetencyjne, zaangażowanie, rekrutacje, talent management, zarządzanie zmianą) oraz pracował w obszarze promocji firm w mediach (sprzedaż, zakup, planowanie mediów). Autor pierwszego polskiego podręcznika employer brandingu.
 
 
 
 
 
 
 
 
Czy może Pan przytoczyć kluczowe tezy Pana wystąpienia podczas WDR 2015?
 

Marek Kozłowski: Po pierwsze, budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru zaczyna się wewnątrz organizacji. Dopiero po ułożeniu procesów w firmie możemy myśleć o wyjściu do kandydata z marką pracodawcy.
Po drugie, należy mierzyć, żeby zarządzać. Zanim rozpoczniemy pracować na marce, sprawdźmy w jakim punkcie się znajdujemy, co działa, co nie działa w naszej organizacji. Co sądzą o nas pracownicy. Następnie, jak jesteśmy postrzegani jako pracodawca na zewnątrz firmy. Dopiero wtedy możemy rozpocząć pracę nad marką pracodawcy i spodziewać się konkretnych rezultatów.
Po trzecie, najlepszymi ambasadorami marki pracodawcy powinni stać się pracownicy firmy, a najlepszym źródłem kandydatów powinna być firmowa strona poświęcona karierze. To kierunek, który daje wymierny efekt działań employer brandingowych w postaci, np. oszczędności kosztów i czasu rekrutacji, niższej rotacji, czy wyższego zaangażowania pracowników.

 
Jak podejść do procesu rekrutacji kandydatów generacji Z – urodzonych po 1995 roku?
 

Marek Kozłowski: To co może charakteryzować zmianę w podejściu do rekrutacji generacji Z, to przede wszystkim kanały komunikacji. To generacja żyjąca w świecie najnowszych mobilnych technologii, zatem pracodawca powinien znaleźć się w tym świecie z ofertą rekrutacyjną. Należy sprawdzić czy strona kariery dostosowana jest do wyświetlania treści na smartfonie. Umożliwić wirtualne spotkanie rekrutacyjne przypominając o nim sms-em oraz rozbudować rekrutację w profesjonalnych portalach społecznościowych. Pamiętajmy, że niezależnie od tego gdzie się komunikujemy, to po drugiej stronie mamy do czynienia z kandydatem i budujemy wizerunek naszej firmy. Zatem udzielajmy rzetelnych, konkretnych informacji. Bądźmy w kontakcie z kandydatem tak, aby wiedział co się z nim dzieje w procesie rekrutacji. Nie każde narzędzie, czy kanał rekrutacji sprawdzi się w każdej organizacji i z każdą grupą docelową, ale zawsze sprawdzi się dobrze ułożony proces i pozostawanie w kontakcie z naszymi kandydatami.

 
Jakie kompetencje są najbardziej przydatne w poszukiwaniu talentów wśród pracowników?
 

Marek Kozłowski: Komunikacja, zmysł obserwacji, a także świadomość biznesu, w którym się funkcjonuje. HR w firmie powinien być w stałym kontakcie z pracownikami, być centrum wiedzy o pracownikach oraz ich kompetencjach. Powinniśmy dysponować narzędziami umożliwiającymi nam diagnozę pracowników najbardziej utalentowanych oraz utrzymaniu tych kluczowych. Z drugiej strony dobry HR-owiec to człowiek zainteresowany nie tylko zasobami ludzkimi, ale również branżą w której się porusza, trendami, zmianami, otoczeniem biznesowym firmy. To osoba, która doskonale zna usługi czy produkty firmy i stale tę wiedzę poszerza.

 
Co Pana najbardziej motywuje w pracy?
 

Marek Kozłowski: Wyniki, które są mierzalne, które widać. Lubię patrzyć, jak dzięki mojej pracy zmienia się jakaś część organizacji. Jak działają ułożone procesy, funkcjonują dokumenty czy nowe sposoby działania. Cieszy mnie również, gdy słyszę pozytywne opinie od kandydatów, a następnie od naszych pracowników na temat pracy HR-u. To pomaga nie tracić celu z oczu i mieć energię do dalszego działania.

 
Czy może Pan podzielić się jedną inspiracją, która wpływa na Pana pracę?
 

Marek Kozłowski: Inspiruje mnie Tom Peters i jego słowa: „Test fast, fail fast, adjust fast”. To dzięki szybkiemu wprowadzaniu innowacji na rynek firmy podnoszą swoją wartość zarówno pod kątem produktów, czy usług, jak i pod kątem bycia atrakcyjnym pracodawcą. Ważne żeby działać, sprawdzać gdzie pojawiają się ewentualne błędy, występują ryzyka i szybko dostosowywać rozwiązania do rynku. Lubię, gdy mogę działać, być w ruchu, sprawiać, że otoczenie się zmienia.

 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0