Jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal Absolvent.pl, wiodącą społeczną platformę rekrutacyjną dla studentów i świeżo upieczonych absolwentów w Polsce, 65% osób w wieku 18 – 30 lat ma wśród swoich znajomych na Facebooku również kontakty zawodowe. Co więcej, ponad 60% badanych wskazało, że nie widzi problemu by ich posty, zdjęcia i komentarze widział obecny lub potencjalny szef.
Studenci i absolwenci mają bardzo dużą sieć kontaktów w mediach społecznościowych. Blisko 70% osób w wieku od 18 do 30 lat ma na Facebooku ponad 200 osób w gronie znajomych. Z badań wynika, że młodzi ludzie nie widzą nic niestosownego w zaproszeniu do swojej wirtualnej sieci kontaktów np. szefa czy kolegów z pracy. Zaledwie 35% badanych ma na platformie Facebook wyłącznie swoich znajomych. Pozostałe 65% osób ma poza kontaktami prywatnymi, także te zawodowe. Sieć kontaktów, którą budujemy od swoich najmłodszych lat, to olbrzymia wartość i potencjał, także podczas poszukiwania pracy – uważa Katarzyna Godlewska odpowiedzialna za rozwój marki Absolvent.pl. Ten sam fakt potwierdził w swoim badaniu Facebook Data Team, który pokazał, że pomimo iż każdy z nas dzieli się najchętniej informacjami ze swoim najbliższym gronem przyjaciół, to jednak luźne i szerokie grono znajomych dostarcza nam najwięcej informacji, w tym o możliwościach rozwoju własnej kariery zawodowej.
Publiczny profil może zaszkodzić?
Facebook w kontekście pracy ma swoje plusy i minusy. Skrócił się dystans między firmami, a kandydatami do pracy. Umiejętne korzystanie z tego portalu w kontekście poszukiwania pracy przynieść może sporo korzyści, których jest chyba więcej niż zagrożeń – przekonuje Michał Sławiński Social Media Director w agencji The Digitals. Na naszym rodzimym rynku wciąż jednak brakuje badań, które sprawdziłyby, czy ustawienia prywatności w portalach społecznościowych mają bezpośredni wpływ na proces rekrutacji. Natomiast wg danych zebranych przez amerykańską firmę Jobvite, ponad 40% firm stwierdziło, że ponownie rozważy aplikacje kandydatów, po sprawdzeniu treści zamieszczonych na ich profilach w serwisach: Facebook, Twitter i Google+. Wyniki wskazują, że jeśli pracodawca zobaczy negatywnie powiązane z potencjalnym pracownikiem treści np. oznaki spożywania narkotyków, nadużywania alkoholu, będzie mieć wątpliwości czy zatrudnić go w swojej firmie. Nie bez znaczenia są również dobrze świadczące o nas informacje. Jeśli pochwalimy się, że udzielamy się charytatywnie lub pracujemy jako wolontariusze, jest szansa, że przyszły szef to doceni. W raporcie sporządzonym przez Absolvent.pl można znaleźć także informacje odnośnie źródeł wykorzystywanych przy poszukiwaniu zatrudnienia, ich skuteczności i wiarygodności oraz o tym, w jaki sposób korzystamy w Polsce z systemu rekomendacji pracowniczych. Pełen raport jest do pobrania na stronie: http://www.absolvent.pl/upload/Raport_Absolvent.pl_2014.pdf
Źródło: Absolvent.pl
Image courtesy of Pixomar/FreeDigitalPhotos.net
Nie widzę niczego złego w budowaniu swojej sieci znajomych; dodawanie do grona znajomych swoich szefów nie koliduję w żaden sposób z tym co umieszczam w internecie. Czasy się zmieniają i podejście również. Teraz każdy ma facebooka, każdy chce być w kontakcie i częściej a jedocześnie wygodniej jest napisać wiadomość na czacie niż zadzwonić.
Jeśli korzystasz z internetu jak człowiek, nie masz się czego wstydzić zarówno przed znajomymi jak również szefem. Wystarczy korzystanie z własnej świadomości i dobrego wychowania, co? gdzie i kiedy można?
Najważniejsze, aby być sobą, bo dla wielu to jaki jesteś stanowi kluczową rolę podczas rekrutacji.
Drugą opcją jest korzystanie z ustawień zaawansowanych – ustawień niestandardowych, które pozwalają nam na wybiórcze dodawanie informacji dla konkretnych grup – ciekawym rozwiązaniem a jednocześnie alternatywą jest G+
Bardzo wartościowy raport, gratuluję grupie http://www.absolvent.pl Oby tak dalej.