Media społecznościowe powoli zmieniają organizacje. Nie dzieje się to tak szybko, jak się spodziewano kilka lat temu, ale zmiany są nieuniknione – choćby z powodu wchodzenia na rynek pracy Pokolenia Y, które od najmłodszych lat korzystało z mediów społecznościowych.Poznanie opinii na temat tego, jak przyszli pracownicy, czyli obecni studenci, postrzegają social media w kontekście pracy, może być punktem odniesienia dla pracodawców co do tego, czego oczekuje pokolenie wchodzące na rynek pracy.
W badaniu wzięło udział 629 respondentów – studentów uczelni wyższych. W badaniu media społecznościowe zostały zdefiniowane jako portale społecznościowe, blogi/mikroblogi, fora internetowe i strony wiki.
Wyobrażenia co do wykorzystywania mediów społecznościowych w pracy
Największa grupa respondentów myśli o mediach społecznościowych zadaniowo. Rozwiązywanie problemów czy zdobywanie wiedzy są dla nich istotniejsze niż funkcje czysto społecznościowe (współpraca oraz nawiązywanie kontaktów).
Opinie na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w pracy
- Zdecydowana większość badanych uważa, że media społecznościowe ułatwiają realizację zadań w pracy.
- Co ciekawe, wśród respondentów ze stażem pracy powyżej 1 roku pojawia się większy odsetek sceptyków – doświadczenia zawodowe negatywnie wpływają na optymistyczne podejście do zastosowania mediów społecznościowych na gruncie zawodowym.
- Dla większości respondentów nowoczesna firma to firma z wdrożonymi mediami społecznościowymi, jednak dłuższy staż pracy nieco osłabia taki pogląd.
- Aż 40% respondentów, którzy jeszcze nie pracowali, deklaruje, że nie chcieliby pracować w firmie, która nie stosuje mediów społecznościowych. Jest to więc dla nich jeden z istotnych wskaźników nowoczesności pracodawcy. (Czy przyjąłbyś/przyjęłabyś ofertę pracy po studiach w firmie, która…)
- Natomiast ci, którzy mają więcej doświadczeń z trudnym rynkiem pracy (oraz być może z jakością narzędzi społecznościowych w organizacjach), przestali zwracać uwagę na ten aspekt i odsetek gotowych do pracy w firmie bez mediów społecznościowych jest większy.
- Powyższe wyniki pokazują, że dostęp do mediów społecznościowych w pracy dla większości osób badanych nie jest cechą kluczową przy podjęciu decyzji o wyborze miejsca pracy. (Czy przyjąłbyś/przyjęłabyś ofertę pracy po studiach w firmie, która…)
Opinie na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w miejscu pracy
- Pomimo pozytywnego podejścia i chęci korzystania z mediów społecznościowych, aż 45% respondentów zauważa ich minusy w postaci marnowania czasu w pracy. W nieco większym stopniu dostrzegają to ci, którzy mają już doświadczenia zawodowe.
- Nieco ponad połowa badanych uważa, że pracodawca powinien umożliwiać pracownikom otwarte uczestniczenie w dyskusjach w mediach społecznościowych. Co istotne, co czwarty respondent z najdłuższym stażem zawodowym jest przeciwnego zdania.
Najważniejsze wnioski z badania
- Dla pokolenia, które jako studenci jest tuż przed lub w trakcie wchodzenia na rynek pracy, media społecznościowe wydają się czymś naturalnym w odniesieniu do środowiska pracy. Chcieliby je wykorzystywać w podobny sposób, jak w życiu prywatnym. Nowoczesny pracodawca jest kojarzony z takim, który stosuje tego typu rozwiązania.
- Ten nieco wyidealizowany obraz zmieniają doświadczenia zawodowe – stykając się z realiami firm, w których media społecznościowe są często niewykorzystywane lub stosowane w bardzo ograniczony sposób, młodzi pracownicy obniżają swoje oczekiwania i nieco zmieniają postrzeganie mediów społecznościowych:
a) w mniejszym stopniu postrzegają wdrożenie takich rozwiązań jako niezbędną cechę poszukiwanego pracodawcy
b) dostrzegają minusy korzystania z mediów społecznościowych w trakcie pracy (jak np. strata czasu).
- Doświadczenia zawodowe respondentów zmniejszają więc oczekiwania co do zastosowania mediów społecznościowych w pracy. Prywatne korzystanie z takich rozwiązań tworzy oczekiwania, które są nie do zrealizowania w firmach.
- Jest to istotny komunikacyjnie element budujący wizerunek pracodawcy. Firmy mogą dziś zatrudniać młodych pracowników, którzy wiedzą, w jaki sposób wykorzystywać media społecznościowe oraz są chętni do tego, żeby z nich korzystać. Duża część pracodawców nie potrafi jednak tego potencjału spożytkować.
Źródło: RR Communication Consulting