Społecznościowi pracownicy

file9691241993471Media społecznościowe powoli zmieniają organizacje. Nie dzieje się to tak szybko, jak się spodziewano kilka lat temu, ale zmiany są nieuniknione – choćby z powodu wchodzenia na rynek pracy Pokolenia Y, które od najmłodszych lat korzystało z mediów społecznościowych.Poznanie opinii na temat tego, jak przyszli pracownicy, czyli obecni studenci, postrzegają social media w kontekście pracy, może być punktem odniesienia dla pracodawców co do tego, czego oczekuje pokolenie wchodzące na rynek pracy.

 


W badaniu wzięło udział 629 respondentów – studentów uczelni wyższych. W badaniu media społecznościowe zostały zdefiniowane jako portale społecznościowe, blogi/mikroblogi, fora internetowe i strony wiki.

 

Wyobrażenia co do wykorzystywania mediów społecznościowych w pracy

Obraz1

Największa grupa respondentów myśli o mediach społecznościowych zadaniowo. Rozwiązywanie problemów czy zdobywanie wiedzy są dla nich istotniejsze niż funkcje czysto społecznościowe (współpraca  oraz nawiązywanie kontaktów).

Opinie na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w pracy

Obraz2Obraz3

 

  • Zdecydowana większość badanych uważa, że media społecznościowe ułatwiają realizację zadań w pracy.
  • Co ciekawe, wśród respondentów ze stażem pracy powyżej 1 roku pojawia się większy odsetek sceptyków – doświadczenia zawodowe negatywnie wpływają na optymistyczne podejście do zastosowania mediów społecznościowych na gruncie zawodowym.

 

Obraz4

Obraz5

  • Dla większości respondentów nowoczesna firma to firma z wdrożonymi mediami społecznościowymi, jednak dłuższy staż pracy nieco osłabia taki pogląd.

 

  •  Aż 40% respondentów, którzy jeszcze nie pracowali, deklaruje, że nie chcieliby pracować w firmie, która nie stosuje mediów społecznościowych. Jest to więc dla nich jeden z istotnych wskaźników nowoczesności pracodawcy.  (Czy przyjąłbyś/przyjęłabyś ofertę pracy po studiach w firmie, która…)Obraz6
  • Natomiast ci, którzy mają więcej doświadczeń z trudnym rynkiem pracy (oraz być może z jakością narzędzi społecznościowych w organizacjach), przestali zwracać uwagę na ten aspekt i odsetek gotowych do pracy w firmie bez mediów społecznościowych jest większy.

Obraz7

  • Powyższe wyniki pokazują, że dostęp do mediów społecznościowych w pracy dla większości osób badanych nie jest cechą kluczową przy podjęciu decyzji o wyborze miejsca pracy. (Czy przyjąłbyś/przyjęłabyś ofertę pracy po studiach w firmie, która…)

Obraz8

Obraz9

Opinie na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w miejscu pracy

  • Pomimo pozytywnego podejścia i chęci korzystania z mediów społecznościowych, aż 45% respondentów zauważa ich minusy w postaci marnowania czasu w pracy. W nieco większym stopniu dostrzegają to ci, którzy mają już doświadczenia zawodowe.

Obraz10

Obraz11

  • Nieco ponad połowa badanych uważa, że pracodawca powinien umożliwiać pracownikom otwarte uczestniczenie w dyskusjach w mediach społecznościowych. Co istotne, co czwarty respondent z najdłuższym stażem zawodowym jest przeciwnego zdania.

Obraz12

Obraz13

 

Najważniejsze wnioski z badania

  •  Dla pokolenia, które jako studenci jest tuż przed lub w trakcie wchodzenia na rynek pracy, media społecznościowe wydają się czymś naturalnym w odniesieniu do środowiska pracy. Chcieliby je wykorzystywać w podobny sposób, jak w życiu prywatnym. Nowoczesny pracodawca jest kojarzony z takim, który stosuje tego typu rozwiązania.
  • Ten nieco wyidealizowany obraz zmieniają doświadczenia zawodowe – stykając się z realiami firm, w których media społecznościowe są często niewykorzystywane lub stosowane w bardzo ograniczony sposób, młodzi pracownicy obniżają swoje oczekiwania i nieco zmieniają postrzeganie mediów społecznościowych:

a) w mniejszym stopniu postrzegają wdrożenie takich rozwiązań jako niezbędną cechę poszukiwanego pracodawcy

b) dostrzegają minusy korzystania z mediów społecznościowych w trakcie pracy (jak np. strata czasu).

  • Doświadczenia zawodowe respondentów zmniejszają więc oczekiwania co do zastosowania mediów społecznościowych w pracy. Prywatne korzystanie z takich rozwiązań tworzy oczekiwania, które są nie do zrealizowania w firmach.
  • Jest to istotny komunikacyjnie element budujący wizerunek pracodawcy. Firmy mogą dziś zatrudniać młodych pracowników, którzy wiedzą, w jaki sposób wykorzystywać media społecznościowe oraz są chętni do tego, żeby z nich korzystać. Duża część pracodawców nie potrafi jednak tego potencjału spożytkować.

 

Źródło: RR Communication Consulting

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0