Ilość informacji we współczesnym świecie wymaga od każdego z nas i od każdej organizacji sposobów ich organizowania. Pozorna łatwość w uzyskaniu informacji z Internetu może być zgubna, gdy zbyt bardzo jej zaufamy. Może też być trudno dotrzeć do konkretnej wiedzy, która akurat jest nam potrzebna. W skali organizacji sytuacja wygląda również pozornie prosto – suma wiedzy specjalistów równa się wiedzy w organizacji. Czy jednak na pewno?
Natłok informacji i towarzyszący temu chaos sprawia, iż coraz trudniej jest wiedzę zachować i wykorzystać do dalszego rozwoju. Wobec tego należy wypracować w organizacji system, który pozwoli w optymalny sposób korzystać ze zgromadzonej wiedzy. Dzielenie się wiedzą to przecież nie tylko wymiana informacji, ale również emocji, szerzenie kultury organizacyjnej. Przekazywanie wiedzy różni się od przekazywania informacji tym, że w transferze wiedzy wraz z informacją przekazywany jest jej kontekst. Dzięki temu buduje się tożsamość firmy i lojalność pracowników, ponieważ powstaje dodatkowa więź z pracodawcą. Takiego efektu nie można zapewnić wyłącznie przez infrastrukturę IT i dlatego konieczne jest pełniejsze zarządzanie wiedzą uwzględniające system mentorów i ekspertów dzielących się wiedzą. W Polsce zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie nie istnieje lub jest nieskuteczne, programy zarządzania wiedzą są oferowane fragmentarycznie, np. w powiązaniu z systemem komunikacji interpersonalnej. Inne elementy zarządzania wiedzą są reprezentowane w praktyce w postaci akcentowania znaczenia „dobrych praktyk” i „uczenia się na błędach”. Nieliczne firmy, głównie korporacje międzynarodowe, mają wprowadzone systemy, które umożliwiają wymianę wiedzy i doświadczeń nie tylko w jednej placówce, ale w skali ogólnoświatowej.
Zarządzanie wiedzą jako program nie jest popularne wśród polskich firm, a przecież można dzięki niemu osiągnąć wymierne korzyści. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie wpływa nie tylko na wiedzę pracowników, ale również na rozwój firmy. Przekazywanie wiedzy w dużym stopniu wpływa na rozwój pracowników, którzy mogą korzystać z wieloletniego doświadczenia byłych i obecnych pracowników firmy, dzięki czemu ich praca staje się bardziej efektywna. Wzrasta również potencjał kadrowy, dzięki któremu zwiększa się wartość firmy.