Budowa silnej pozycji firmy zaczyna się od szeregowego pracownika

orange
 

Trwa konkurs Ambasador Zarządzania Wiedzą, którego celem jest wyróżnienie i nagrodzenie najlepszych praktyk w obszarze zarządzania wiedzą. Przedstawimy kolejną odsłonę wypowiedzi członków Jury. Zatem, jak zbudować silną pozycję firmy na rynku pracy?
 
pobrane karol król

Karol Król – współzałożyciel Centrum Gospodarki Społecznościowej, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu i właściciel portalu crowdfunding.pl. Wykłada i doradza w zakresie alternatywnych finansów, crowdsourcingu i zajmuje się organizacją finansowania dla przedsiębiorstw we wczesnych fazach rozwoju. Jest autorem książki „Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności” i licznych publikacji branżowych.
 
 
 
 
 
Dlaczego zarządzanie wiedzą w organizacjach jest tak ważne?
 

Karol Król: W obecnych czasach zaciętej walki rynkowej, źródeł przewag konkurencyjnych trzeba poszukiwać w nowych obszarach. Jednym z nich jest doskonalenie procesów wewnętrznych, a w szczególności systemu zarządzania wiedzą. To w ten obszar, firmy angażują ogromne zasoby, nie zawsze mając świadomość, że generuje on koszt własny. Zawsze powinno to być potencjalne źródło zysków w formie oszczędności bądź zwiększania przychodów. Dotyczy to tak samo startupu, jak i dużej firmy. W tej sytuacji nie będzie bowiem różnicy pomiędzy nowo powstającą firmą a dużą organizacją. Kluczowe dla obu instytucji, będzie znalezienie skutecznego sposobu na przekształcenie posiadanych doświadczeń w lepszą i wydajniejszą pracę całego zespołu.

 
Jakie wyzwania w zarządzaniu wiedzą stoją przed polskimi organizacjami?
 

Karol Król: Według mnie kluczowa jest świadomość tego, że wiedzę i dane należy gromadzić, a następnie analizować. To w Polsce jest już regułą, ale niestety przeważnie dotyczy jedynie wsparcia procesów decyzyjnych. A skuteczny system zarządzania wiedzą powinien mieć więcej celów i musi przewidywać dzielenie się nią z pracownikami, także najniższych szczebli. Po crowdsourcing, bazujący na koncepcji tzw. „mądrości tłumu”, sięgają już duże koncerny w Polsce – banki, ubezpieczyciele, spółki giełdowe. Problem w tym, że są to często działania bardziej wizerunkowe, niż faktycznie istotne z punktu widzenia firmy. Ponadto rzadko spotyka się takie rozwiązania, w które angażowani są pracownicy wszystkich szczebli. Należy więc jasno uzmysłowić sobie, że budowanie silnej pozycji firmy zaczyna się już od szeregowego pracownika, a jego efektywność i nabyte umiejętności będą oddziaływać na wszystkie składniki prowadzonego przedsiębiorstwa. Inwestowanie niejako od dołu w kompetencje kadry, z czasem odpłaci się zyskami osiąganymi na tych najwyższych szczeblach.

 
Jakie trendy w zarządzaniu wiedzą obserwuje Pan na świecie?
 

Karol Król: Z uwagi na zainteresowania zawodowe, obserwuję stale rozwijające się trendy we wdrażaniu nowoczesnych metod zarządzania i budowania relacji, jak crowdsourcing czy open innovation. W szerszym podejściu są to przecież koncepcje, których przyjęcie wymaga zarówno opracowania dedykowanych narzędzi komunikacji, jak i zaangażowania pracowników, a czasem otoczenia firmy. Innym ważnym zjawiskiem jest coraz łatwiejszy i przede wszystkim tańszy dostęp do zaawansowanych narzędzi agregacji i analizy danych. Na tym polu sukcesy odnoszą także polskie firmy i startupy technologiczne. Dzięki tak szybkiemu rozwojowi, radykalnie obniżony został ich koszt, co sprawia, że niemal każdy może sobie pozwolić na dostęp do nich. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze warto inwestować w umiejętne wykorzystanie i dystrybucję tych informacji, a tym samym wzrost kompetencji pracowników.

 
Dlaczego konkurs Ambasadorzy Wiedzy jest tak istotny i jaki ma wpływ na polski rynek i standardy zarządzania wiedzą?
 

Karol Król: Każda inicjatywa, która podnosi standardy rozwoju firm i kompetencje ich pracowników ma swoje uzasadnienie. Wiele mówi się o innowacyjności, nowych technologiach, a nierzadko spotykam się z tym, że organizacje posiadają niedostateczne kompetencje w tradycyjnych obszarach, takich jak rekrutacja, finanse i zarządzanie. A nie można zapominać, że to właśnie one są fundamentem rozwoju każdej organizacji. Konkurs na pewno przyczyni się do wskazania dobrych praktyk i konstruktywnej krytyki, dlatego konferencja podsumowująca da dużą dawkę cennych informacji. Wierzę, że świadomi pracodawcy będą tą wiedzą zainteresowani i zapraszam do udziału.

 
 
CZYTAJ TEŻ:
Joanna Kamińska: Zarządzanie wiedzą przynosi korzyści w wielu wymiarach

 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0