Freelancing sposobem na karierę w kryzysie

Fot.sxc.huUpowszechnienie się freelancingu to obecnie jeden z najważniejszych trendów na rynku pracy. Wyniki międzynarodowych badań są jednoznaczne – liczba freelancerów rośnie w tempie geometrycznym, a najliczniejszą grupę wśród osób pracujących w tym modelu stanowią graficy. Z myślą o nich powstają nowoczesne platformy łączące projektantów ze zleceniobiorcami, w tym serwisy projektowania społecznościowego.

 

 

 

 

Freelancing staje się coraz popularniejszym modelem pracy. Wyraźnie pokazują to dane dla rynku amerykańskiego. Według prognoz firmy Intuit z 2010 r., do 2020 r. 40 proc. posiadających zatrudnienie Amerykanów będzie pracować na własny rachunek lub na kontrakcie. Globalny serwis Elance, pośredniczący w kontaktach pomiędzy freelancerami działającymi w różnych branżach, a zleceniodawcami prognozuje, że w 2013 r. nawet 25 proc. amerykańskich studentów będzie posiadać status tzw. wolnego strzelca pozyskującego zlecenia za pośrednictwem Internetu. Najsilniej ten trend zaznacza się na rynku usług graficznych – bowiem jak wskazują badania, to właśnie graficy stanowią najliczniejszą grupę wśród freelancerów. Co więcej, z danych serwisu Elance wynika, że zapotrzebowanie na pracę grafików zarejestrowanych na portalu zwiększyło się w 2012 r. aż o 165 proc.

 

 
Rosnący popyt na usługi freelancerów stwarza zapotrzebowanie na nowoczesne narzędzia łączące zleceniobiorców i ich potencjalnych klientów. Należą do nich np. platformy takie jak Elance.com, gdzie zarejestrowało się już ponad 2 miliony użytkowników z całego świata – projektantów, programistów, tłumaczy, czy dziennikarzy. Coraz większą popularność zdobywają też serwisy specjalizujące się w projektowaniu społecznościowym. Za ich pośrednictwem firmy mają możliwość ogłoszenia konkursu na projekt materiałów marketingowych dla swojej organizacji, np. logotypów, wizytówek, stron www, a czasem również całej identyfikacji wizualnej.  Wokół serwisów skupiają się społeczności grafików, którzy wzajemnie inspirują się i oceniają swoje prace.

 

 
Zalety crowdosurcingu dostrzegają zarówno freelancerzy jak i przedsiębiorcy. Tym pierwszym, zwłaszcza stojącym u progu kariery zawodowej, oferuje on unikatową szansę na zaistnienie w branży, nawet pomimo braku doświadczenia, rozbudowanego portfolio, czy sieci kontaktów biznesowych. Natomiast z punktu widzenia zleceniodawców, projektowanie społecznościowe to niepowtarzalna szansa na wybór spośród propozycji nie kliku, ale kilkudziesięciu, czy nawet kilkuset propozycji i pozyskanie naprawdę świeżego i oryginalnego projektu przy zachowaniu efektywności kosztowej.

 

 
Kolejną dobrą wiadomością dla grafików freelancerów jest wzrost świadomości na temat znaczenia identyfikacji wizualnej wśród małych i średnich przedsiębiorstw, które często wolą korzystać z usług zewnętrznych dostawców niż tworzyć własne działy marketingu i reklamy. Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2012 r. przez portal 99designs.com wśród właścicieli małych przedsiębiorstw, 80% respondentów uważa projekt logotypu, strony, materiałów marketingowych i innych elementów brandingowych za „bardzo ważny” lub „ważny”. A trend ten będzie się w przyszłości dodatkowo umacniał – 67% ankietowanych przyznało, że znaczenie projektowania graficznego dla sukcesu przedsiębiorstw będzie rosło w ciągu następnych pięciu lat.

 

 

 

źródło: Corton.pl

 

 

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0