Prywatna opieka medyczna, zajęcia sportowe, telefon służbowy oraz szkolenia i kursy zawodowe – to według raportu Sedlak & Sedlak, najpopularniejsze benefity przyznawane pracownikom. Te świadczenia są również najbardziej pożądane wśród osób, które jeszcze nie otrzymują benefitów.
Wprowadzenie świadczeń dodatkowych do pakietu wynagrodzenia stało się jednym z kluczowych czynników, który wpłynął na większą atrakcyjność wynagrodzenia przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Obecnie świadczenia dodatkowe są jednym z ważnych składników wynagrodzenia, a ich popularność rośnie z roku na rok. Jak wynika z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku” wydanego przez Sedlak & Sedlak w 2012 roku 66% badanych pracowników odpowiedziało, że ich firmy oferują swoim pracownikom benefity. W roku 2013 takich odpowiedzi było już 75%.
Na świecie pakiety świadczeń są niezwykle rozbudowane. W dużej mierze wynika to z różnic w funkcjonowaniu w danym kraju przepisów prawa pracy oraz organizacji systemu ubezpieczeń społecznych. Jak wynika z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku”, w Polsce do najpopularniejszych świadczeń należą pakiety podstawowej opieki medycznej (61%), dodatkowe zajęcia sportowe (46%), telefon służbowy do użytku prywatnego (42%) oraz szkolenia i kursy zawodowe (40%). – Co ciekawe na liście 10 najczęściej przyznawanych świadczeń dodatkowych zabrakło prywatnej opieki stomatologicznej, zwrotu kosztów dojazdów oraz biletów na wydarzenia kulturalne, które to z kolei pojawiły się w rankingu benefitów najbardziej pożądanych przez pracowników – komentuje Wojciech Litwa z Sedlak & Sedlak.
Pracownicy zatrudnieni w firmach, które nie posiadają programu świadczeń dodatkowych, deklarują, że chcą otrzymywać benefity. W pierwszej kolejności chcieliby mieć dostęp do podstawowej opieki medycznej (44%). Pożądane są również zajęcia sportowe (40%) oraz szkolenia i kursy zawodowe (30%). Pomimo, iż pracodawcy chętnie oferują możliwość korzystania z telefonu lub komputera służbowego do użytku prywatnego, świadczenia te nie są atrakcyjne dla samych zainteresowanych. – W wielu przypadkach zatrudnieni nie traktują telefonu komórkowego lub przenośnego komputera jak świadczenia dodatkowego, ale jak narzędzie pracy – komentuje Wojciech Litwa z Sedlak & Sedlak.
W ostatnim czasie często porusza się temat wyjazdów integracyjnych, które mają pomóc przy tworzeniu trwałej kultury organizacyjnej. Jak wynika z raportu nie są one popularnym świadczeniem dodatkowym. Co ciekawe nie znalazły się one również na liście najbardziej pożądanych przez pracowników benefitów.
O raporcie
Raport „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku” zawiera dane dotyczące oferty świadczeń dodatkowych w przedsiębiorstwach w 2013 roku. W raporcie poruszono problemy związane z finansowaniem świadczeń oraz omówiono kwestię oceny programu świadczeń. Raport został wydany w lipcu 2013 przez firmę Sedlak & Sedlak.
źródło: Sedlak & Sedlak