Miesiące wakacyjne to nie tylko okres długo wyczekiwanych urlopów, to także okres gdy za oknem temperatury są wyjątkowo wysokie. Temperatura w miejscu pracy wpływa na wydajność, samopoczucie i zdrowie pracowników.
Pracodawca musi zapewnić właściwą temperaturę w pomieszczeniu pracy, odpowiednią do rodzaju wykonywanych zajęć. Według przepisów prawa pracy: temperatura w pomieszczeniach biurowych lub innych, w których wykonuje się lekką pracę fizyczną, nie może być niższa niż 18°C, pozostali pracownicy w halach produkcyjnych, muszą mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14°C, przepisy nie określają maksymalnej temperatury.
Podczas pracy w wysokiej temperaturze, głównie w czasie letnich upałów, pracodawca musi nieodpłatnie zapewnić pracownikom zimne napoje. Pracownik musi mieć do nich dostęp być one dostęp w ciągu całej zmiany roboczej, w ilości zaspokajającej potrzeby pracujących:
Kiedy obowiązki zawodowe pracowników, wymagają pracy na otwartej przestrzeni przy temperaturze powyżej 25 stopni C, bądź w miejscu, gdzie przez panującą aurę temperatura wynosi powyżej 28 stopni C. Ponadto każda osoba pracująca w zawodach „brudzących” pracująca na otwartej przestrzeni bez dostępu do bieżącej wody, podczas wysokich temperatur musi mieć zapewniony dostęp do 90 litrów wody w celach higienicznych.
Mikro klimat gorący jest fizycznym czynnikiem szkodliwym i musi być uwzględniony pod czas oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą. Ocena taka jest obowiązkiem pracodawcy, który powinien zastosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko. Jeżeli z powodu panujących temperatur istnieje ryzyko przeciążenia termicznego pracowników pracodawca ma obowiązek obniżyć ryzyko do poziomu akceptowalnego, na przykład poprzez skrócenie czasu pracy. Pracodawca nie ma prawa obniżyć wynagrodzenia pracownikowi w takim wypadku.
źródło: Państwowa Inspekcja Pracy