Jak wynika z prowadzonych badań coraz więcej firm i instytucji decyduje się na wdrożenie metody nauczania pracowników, jaką jest e-learning. W 2011 roku w Europie odbyły się obszerne badania przedsiębiorstw, właśnie pod kątem zastosowania e-learningu i planów rozwoju.
E-learning to, najprościej mówiąc zdalna nauka przez Internet, bez regularnych spotkań z lektorem, czy wykładowcą. W czasach gdy liczy się każda minuta, możliwość nauki w domu, bez konieczności dojeżdżania do siedziby szkoły, czy firmy organizującej szkolenie jest bardzo pożądana. Jednocześnie e-learning zapewnia możliwość dokładnego sprofilowania programu nauczania pod kątem potrzeb każdego uczestnika.
W 2011 roku CrossKnowledge, IPSOS Loyalty i FeFaur – organizacje e-learningowe i badawcze przeprowadziły badania zebrane w Pierwszy Barometr E-Learningu*. Jak się okazuje w Europie spośród przebadanych organizacji 52% korzysta z e-learningu od ponad 3 lat. Pod tym względem przodują kraje Beneluksu, w których aż 64% firm tak postępuje. Z drugiej strony wykresu znajdują się Włochy, gdzie tylko 36% organizacji wprowadziło e-learning przed 2008 rokiem.
Barometr E-learningu z 2011 roku pokazuje stopniowy rozwój i wzrost zainteresowania e-learningiem w europejskich korporacjach. Niesie on ze sobą przede wszystkim ogromne oszczędności – zarówno czasowe, jak i finansowe. Nic zatem dziwnego, że kolejne firmy decydują się na wdrożenie metod zdalnych. Jeśli założenia się sprawdzą, w 2012 około 60% firm w Europie przeszkoli w ten sposób przynajmniej kilku pracowników. To najlepsze świadectwo popularności e-nauki. – wyjaśnia Agata Rybacka, dyrektor rozwoju spółki Skrivanek, która prowadzi szkolenia językowe, w dużej mierze z pomocą e-learningu.
Warto zwrócić uwagę, że w 2010 roku w 30% europejskich firm i instytucji ponad połowa pracowników przeszła przynajmniej jedno szkolenie na odległość. Jednakże najczęściej (37% firm) było to poniżej 10% zatrudnionych w danym przedsiębiorstwie, a tylko w 9% organizacji taki kurs przeszła cała kadra. Jednak, firmy pytane o plany na przyszłość i poziom jaki chciałyby osiągnąć w 2012 roku, prawie zawsze wskazywały na wzrost udziału e-learningu w ich rozwoju. 26% chce przeszkolić przynajmniej 10% kadry, a 19% nawet połowę. Aż 14% firm stawia sobie ambitny cel, aby szkolenie e-learningowe przeszli przynajmniej raz wszyscy pracownicy.
W 20% przypadków ponad 20% całego czasu poświęconego na szkolenia pracowników zajęły szkolenia e-learningowe. W 43% firm było to znacznie mniej – poniżej 5% czasu. Jedynie 30% firm poświęca na e-learning powyżej 30% swojego czasu szkoleniowego. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii budżetu przeznaczanego na e-szkolenia. 69% organizacji nie przeznacza na nie nawet 10% budżetu, a tylko 8% powyżej 30% całej sumy przewidzianej na rozwój.
Na jakie korzyści i dalsze cele szkoleń e-learningowych zwracały uwagę przebadane organizacje? Dla 45% z nich ważne jest optymalizowanie kosztów. Tyle samo zwraca uwagę przede wszystkim na oszczędności czasowe wynikające z braku dojazdów. 42% stwierdza, że są to szkolenia idealnie dopasowane do potrzeb i danego czasu. 37% widzi w tym potencjał, aby przeszkolić więcej pracowników, a dla 29% istotne jest ograniczenie czasu przeznaczonego na szkolenie pracowników.
Jeśli mowa o kwestii szkoleń dostosowanych do potrzeb – aż 67% wszystkich odbywanych kursów jest przygotowanych specjalnie pod kątem danej firmy, czy pracowników. W 40% szkolenia dotyczą bezpieczeństwa pracy i kwestii zdrowotnych. Tyle samo jest o tematyce informatycznej. Co ciekawe, około 37% to tematy związane z zarządzaniem. 31% – nauką języków obcych. I tylko 26% – sprzedażą.
—
* – First European e-Learning Barometer – badanie przeprowadzone w Europie przez trzy firmy: CrossKnowledge, IPSOS i FeFaur. Rozpoczęło się 8 września 2011 roku, a zakończyło 7 października. Barometrem zostało objętych 6 państw europejskich: Francja, Anglia, Hiszpania, Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg. Badanie zostało prowadzone w formie kwestionariuszy, na które odpowiedziało 511 dyrektorów i managerów. Barometr został przeprowadzony wśród tych firm, które już wprowadziły
e-learning.
Źródło: Skrivanek Sp. z o.o.