Jeszcze rok temu określało się social media jako nowy trend w rekrutacji, który zmieni sposób komunikacji z kandydatami. Obecnie rekrutacja i employer branding w social media to fakt.
Według badania „Kandydat i firma w sieci” 80% pracodawców w Polsce korzysta z portali społecznościowych jako narzędzi wspierających procesy rekrutacyjne i budowania wizerunku pracodawcy. Niedocenienie kanału komunikacji, jakim są social media może spowodować, że firma pozostanie w tyle w wyścigu po kandydatów najbardziej odpowiadających jej potrzebom.
Dlaczego warto zastanowić się nad rekrutacją w social media?
Po pierwsze – masowość i zasięg
Według badania Megapanel PBI/Gemius ze stycznia 2011 roku – 99,3% internautów w Polsce korzysta z serwisów społecznościowych.
Po drugie – precyzyjne dotarcie do grupy docelowej
Narzędzia rekrutacyjne dostępne w social media pozwalają precyzyjne dotrzeć do grupy docelowej lub skierować komunikat wyłącznie do wybranych kandydatów spełniających wymagania rekrutacji.
W social media istnieją też narzędzia rekrutacyjne, które pozwalają na dotarcie wyłącznie do kandydatów spełniających wymagania danego procesu rekrutacji.
W GoldenLine są to:
– mailing selektywny
– zaawansowana wyszukiwarka kandydatów.
Na Facebooku są to:
– targetowane kampanie reklamowe o charakterze rekrutacyjnym/brandingowym (GoldenLine , Facebook). Siłą kampanii reklamowych w social media jest precyzyjne targetowanie według wielu kryteriów, takich jak: branża, nazwa stanowiska, lokalizacja, wykształcenie. Dzięki temu pracodawca ma kontrolę nad procesem komunikacji i sam decyduje, do jakich kandydatów skieruje swój przekaz.
– aplikacje, które pozwalają na publikację naszych ofert pracy na naszym FanPage
Po trzecie – łatwy kontakt z kandydatem pasywnym i wysoka jakość aplikacji.
Rekrutacja w social media to efektywny sposób dotarcia z ofertą pracy do tzw. kandydatów pasywnych. To osoby najbardziej pożądane przez rekruterów, które są cenione przez obecnego pracodawcę i w tym momencie nie poszukują aktywnie pracy (nie znajdziemy ich na typowych portalach pracy).
Według badania GoldenLine i Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych ponad 50% użytkowników mediów społecznościowych założyło swój profil, ponieważ są otwarci na otrzymanie atrakcyjnych ofert pracy od pracodawców i chętnie je rozważą.
Po czwarte – zmniejszenie dystansu w komunikacji
Social media naturalnie zmniejszają dystans na linii pracodawca – kandydat, ponieważ za ich pośrednictwem możemy prowadzić komunikację z kandydatami w sposób mniej formalny i pokazać ludzką twarz naszej firmy.
Jednak każdy kij ma dwa końce …
Po pierwsze – poprzez social media nie zatrudnimy osób, które pracują fizycznie
W social media znajdziemy przede wszystkim kandydatów z wyższym wykształceniem, które pracują na stanowiskach specjalistycznych i managerskich. Jeżeli poszukujemy osób pracujących fizycznie – lepiej skupić się na rekrutacji poprzez portale pracy.
Po drugie – tylko duże miasta
Profile w biznesowych serwisach społecznościowych w tym momencie posiadają przede wszystkim przez osoby z dużych miast, które są świadome tego kanału poszukiwania pracy oraz dbają o swój Personal Branding.
Po trzecie – inny sposób rekrutacji
Rekrutacja poprzez social media zmieniła proces rekrutacji i jej kierunek. W social media są dostępne narzędzia do wyszukiwania osób spełniających wymagania rekrutacji, jest to np. wyszukiwarka kandydatów w GoldenLine czy LinkedIn. W porównaniu do tradycyjnych portali pracy, w social media to rekruter podsyła ofertę pracy kandydatowi i to on go wyszukuje go ze wszystkich profili umieszczonych w serwisie. Powoduje to, iż na początku procesu rekrutacji poświęcamy większą ilość czasu na wyszukanie odpowiednich kandydatów, który potem zaoszczędzamy na preselekcji CV wyłącznie od osób spełniających wymagania rekrutacji.
Po czwarte – mała ilość CV
Rekrutując poprzez social media nie otrzymamy dużej ilości CV, a więc jeżeli zależy nam na otrzymaniu kilkuset aplikacji powinniśmy wybrać portal pracy. W wypadku, gdy poszukujemy osoby o konkretnych umiejętnościach i zależy nam na jakości otrzymanych aplikacji – social media będą jak najbardziej trafnym wyborem.
Podsumowując, Internet oraz narzędzia i sposoby rekrutacji przez cały czas zmieniają się. Jeszcze 6 lat temu głównym narzędziem rekrutacji była gazeta, zaś rekrutacje przez portale pracy traktowaliśmy jako dodatek. Obecnie portale pracy to główne źródło pozyskiwania kandydatów, zaś na rynek wkraczają narzędzia rekrutacyjne oferowane przez takie serwisy społecznościowe jak GoldenLine czy LinkedIn. Każdy z nas powinien orientować się w narzędziach rekrutacyjnych dostępnych na rynku i odpowiedzieć indywidualnie – patrząc na specyfikę stanowiska – jaki kanał rekrutacji będzie najbardziej efektywny.
Źródło: GoldenLine.pl