Polityka HR a budowanie społecznej odpowiedzialności biznesu

Polityka działów Human Resources, będąca efektem współpracy z Zarządem i innymi komórkami przyczynia się w istotny sposób do budowania organizacji społecznie odpowiedzialnej. Umiejętnie używając narzędzi do komunikacji wewnętrznej HR potrafi stworzyć taką kulturę organizacyjną, w której można wdrażać kolejne elementy CSR.


Instrumentem często stosowanym w ramach zarządzania relacjami z pracownikami jest tworzenie programu etycznego. To długofalowe przedsięwzięcie, którego celem jest realizacja uznanych norm etycznych we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy. Jednym z podstawowych celów programów etycznych jest integracja pracowników wokół wspólnych wartości i kształtowanie wizerunku firmy. Przedsiębiorstwo kładące nacisk na zgodność z ustalonymi zasadami etyki, dysponujące wiarygodną kadrą zarządzającą i wspierające pracowników w praktycznym stosowaniu tych zasad, osiąga wyższy poziom motywacji pracowników i ich identyfikacji z firmą, niż takie, które nie ich nie stosuje. Istotnym, ale nie jedynym elementem takiego programu jest kodeks etyczny, formułujący wartości ważne dla kultury organizacyjnej, przekładające się na konkretne reguły postępowania, a także długofalowy program kształcenia etycznego. Możliwość współdefiniowania przez pracowników podstawowych zasad odpowiedzialności społecznej firmy i świadomość wpływu codziennej pracy na ich realizację są czynnikami, które pozytywnie wpływają na poziom zaangażowania.


W niektórych firmach funkcjonuje program wolontariatu pracowniczego, jako elementu uzupełniającego całościową strategię odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Wpływa to na rozwój wrażliwości społecznej, integruje wokół słusznych spraw, daje poczucie zadowolenia z pracy w firmie. Uczestniczenie w wolontariacie pracowniczym zwiększa umiejętność pracy w zespole, często poprawia też atmosferę pracy. Dzięki zmianie warunków i otoczenia pracownik zaczyna bardziej doceniać swoją pracę, odrywa się od rutyny codzienności, może też wzmocnić się jego poczucie odpowiedzialności za swoją pracę i drugiego człowieka. Zaangażowanie społeczne pracowników może przejawiać się na przykład w: pracy na rzecz wolontariatu, zbiórkach darów lub pieniędzy, udziale w aukcjach, akcjach krwiodawstwa i innych. Wkład pracowników w te rodzaje aktywności powinien być skrupulatnie mierzony i komunikowany (dni wolontariatu, czas pracy przeznaczony na akcje społeczne)

Wdrażanie określonej strategii CSR w przedsiębiorstwie i związanych z nią kolejnych projektów zwykle wiąże się z koniecznością wprowadzania zmian, przełamywania utartych schematów myślowych, z pozbyciem się dotychczas idei i sprawdzonych w przeszłości wzorców. Budowanie kultury otwartości na zamiany to w znacznej części obszar działań działów HR…


Więcej na temat roli działu HR w tworzeniu społecznej odpowiedzialności biznesu w artykule Pawła Szaradowskiego w najnowszym numerze MagazynuHR.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0