Czy pracownicy powinni wykonywać samoocenę?

Samoocena dokonywana przez pracowników w ramach oceny okresowej może zwiększyć jakość całego procesu. Prośba o dokonanie samooceny przed spotkaniem oceniającym sprawia, że pracownicy myślą o zbliżającym się spotkaniu i przychodzą na to spotkanie przygotowani.

Ewaluacja może więc stanowić źródło nowych punktów do przedyskutowania, a także zmniejsza ryzyko pominięcia czegoś przez przełożonego. Co więcej, prośba o wykonanie samooceny może zmotywować pracownika do wyznaczania sobie celów. Promowanie samooceny pracowniczej sprzyja również zaangażowaniu zespołu.

Dobrą praktyką jest udostępnienie pracownikom kopii ostatniej oceny okresowej. Łatwiej jest wtedy zastanowić się nad tym, co udało im się osiągnąć od tego czasu, a nad czym powinni wciąż pracować.


W ramach samooceny pracownik może zastanowić się nad odpowiedziami na następujące pytania:

–  Jakie kompetencje są mi potrzebne do wykonywania obowiązków zawodowych?

–  Jakie aspekty pracy lubię najbardziej, a jakie najmniej?

–  W jaki sposób przełożony może mi pomóc, żebym wykonywał/a lepiej swoje obowiązki?

–  W jakich obszarach czuję, że potrzebuję szkolenia?

–  Co zrobiłem/am dla własnego rozwoju zawodowego?

–  Czy moje kompetencje są w pełni wykorzystywane na obecnym stanowisku? Jeśli nie, w jaki sposób możnaby wyciągnąć z nich korzyść?

–  Jakie zmiany mogłyby przyczynić się do zwiększenia mojej efektywności w pracy?

–  Co udało mi się osiągnąć od czasu ostatniej oceny?

–  Jakie kompetencje pomogły mi w dokonaniu tych osiągnięć?


Źródło: Sharlyn Lauby, Internal Talent Management (ITM) Group

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0