Pracownicy organizacji nie stanowią jednorodnej grupy. Różnią się m.in. pod względem etapu pracy zawodowej, indywidualnych potrzeb i oczekiwań, które wpływają na sposób, w jaki postrzegają wartość oferowanych przez firmę świadczeń finansowych i pozafinansowych (Benefits Value Proposition). Świadczenia pracownicze pozostają jednak wciąż ważnym mechanizmem wspierającym pozyskiwanie pracowników, retencję oraz efektywność ich pracy.
Zdaniem prawie połowy uczestników (49%) MetLife Study of Employee Benefits Trends zrealizowanego w USA, oferowane przez pracodawcę świadczenia pracownicze były ważnym czynnikiem dołączenia do firmy. Natomiast ponad połowa osób (60%) wypowiedziała się, że świadczenia te są ważnym elementem zatrzymującym ich u obecnego pracodawcy.
Zadowolenie ze świadczeń a lojalność pracowników
Wyniki badania wskazują na silną zależność pomiędzy satysfakcją z oferowanych świadczeń a lojalnością wobec pracodawcy.
Większość osób zadowolonych z otrzymywanych świadczeń (76%) jest również bardzo zadowolona z obecnej pracy, a 71% twierdzi że jest bardzo lojalna wobec pracodawcy. Wśród osób zdecydowanie niezadowolonych ze świadczeń, jedynie 24%jest zdecydowanie zadowolonych ze swojej pracy, i podobny odsetek (25%) wykazuje dużą lojalność wobec pracodawcy.
Co ciekawe, badanie wykazało że pomijając wynagrodzenie, najsilniejszy związek z lojalnością pracowników mają opieka zdrowotna i pracownicze programy emerytalne. Dużą rolę (59 %) odgrywają również: opieka dentystyczna i okulistyczna, ubezpieczenia na życie.
Czynniki sprzyjające zatrzymaniu pracowników w organizacji
Zdaniem pracodawców | % | Zdaniem pracowników | % |
1. Wynagrodzenie | 70% | 1. Wynagrodzenie |
79% |
2. Świadczenia zdrowotne | 58% | 2. Świadczenia zdrowotne | 74% |
3. Kultura organizacyjna | 52% | 3. Programy emerytalne | 64% |
4. Możliwości rozwoju | 46% | 4. Inne benefity | 59% |
5. Programy emerytalne | 38% | 5. Możliwości rozwoju | 51% |
6. Inne benefity* | 37% | 6. Kultura organizacyjna | 44% |
7. Programy work-life balance | 32% | 7. Programy work-life balance | 43% |
8. Programy corporate wellness ** | 26% | 8. Możliwość wyboru świadczeń | 36% |
9. Możliwość wyboru świadczeń | 21% | 9. Programy corporate wellness | 35% |
* opieka dentystyczna, okulistyczna, ubezpieczenia na życie
** działania sprzyjające poprawie zdrowia i kondycji pracowników
Wynagrodzenia, świadczenia zdrowotne i emerytalne są tak samo ważnym czynnikiem sprzyjającym lojalności w przypadku przedstawicieli wszystkich pokoleń. Można jednak dostrzec pewne różnice w postrzeganiu wartości poszczególnych świadczeń. Na przykład przedstawiciele pokolenia Y zwracają szczególną uwagę na kulturę organizacyjną, możliwości rozwoju i programy typu work-life balance. Dodatkowo, zdaniem 41% reprezentantów pokolenia Y i 40% reprezentantów pokolenia X możliwość wyboru preferowanych świadczeń jest bardzo ważnym czynnikiem w budowaniu lojalności wobec pracodawcy.
Komunikowanie polityki
Nie wystarczy jedynie oferować pracownikom różne świadczenia. Należy również odpowiednio komunikować realizowaną w firmie politykę. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż, badanie wykazało, że efektywne komunikowanie polityki lub chociażby poprawa w tym zakresie sprawia, że pracownicy są bardziej lojalni. Wśród osób, które uważają, że ich pracodawcy są efektywni w komunikowaniu polityki wynagrodzeń i innych świadczeń, aż 70% zgodziła się ze stwierdzeniem, że są bardzo lojalni wobec pracodawcy. Dla porównania, wśród osób, których zdaniem komunikowanie to jest nieefektywne, jedynie 25% zgodziło się z tym stwierdzeniem. Co ważne, pomimo wykorzystywania różnych narzędzi do komunikowania wynagrodzeń, aż 36% pracowników chciałoby mieć możliwość bezpośredniej rozmowy z osobą odpowiedzialną za realizację owej polityki w celu otrzymania niezbędnych wyjaśnień.
———————————————————————————–
Badanie zrealizowano w IV kwartale 2010 roku przez GFK Research. Badanie składało się z dwóch części: w pierwszej uczestniczyło 1 508 osób odpowiedzialnych za realizację polityki wynagrodzeń i benefitów, w drugiej – 1 412 osób pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. Badanie przeprowadzono za pomocą wywiadów.