Rola Benefits Value Proposition

Pracownicy organizacji nie stanowią jednorodnej grupy. Różnią się m.in. pod względem etapu pracy zawodowej, indywidualnych potrzeb i oczekiwań, które wpływają na sposób, w jaki postrzegają wartość oferowanych przez firmę świadczeń finansowych i pozafinansowych (Benefits Value Proposition). Świadczenia pracownicze pozostają jednak wciąż ważnym mechanizmem wspierającym pozyskiwanie pracowników, retencję oraz efektywność ich pracy.

Zdaniem prawie połowy uczestników (49%) MetLife Study of Employee Benefits Trends zrealizowanego w USA, oferowane przez pracodawcę świadczenia pracownicze były ważnym czynnikiem dołączenia do firmy. Natomiast ponad połowa osób (60%) wypowiedziała się, że świadczenia te są ważnym elementem zatrzymującym ich u obecnego pracodawcy.


Zadowolenie ze świadczeń a lojalność pracowników

Wyniki badania  wskazują na silną zależność pomiędzy satysfakcją z oferowanych świadczeń a lojalnością wobec pracodawcy.

Większość osób zadowolonych z otrzymywanych świadczeń (76%)  jest również bardzo zadowolona z obecnej pracy, a 71% twierdzi że jest bardzo lojalna wobec pracodawcy. Wśród osób zdecydowanie niezadowolonych ze świadczeń, jedynie 24%jest zdecydowanie zadowolonych ze swojej pracy, i podobny odsetek (25%) wykazuje dużą lojalność wobec pracodawcy.

Co ciekawe, badanie wykazało że pomijając wynagrodzenie, najsilniejszy związek z lojalnością pracowników mają opieka zdrowotna i pracownicze programy emerytalne. Dużą rolę (59 %) odgrywają również: opieka dentystyczna i okulistyczna, ubezpieczenia na  życie.

 

Czynniki sprzyjające zatrzymaniu pracowników w organizacji

Zdaniem pracodawców % Zdaniem pracowników %
1. Wynagrodzenie 70% 1. Wynagrodzenie
79%
2. Świadczenia zdrowotne 58% 2. Świadczenia zdrowotne 74%
3. Kultura organizacyjna 52% 3. Programy emerytalne 64%
4. Możliwości rozwoju 46% 4. Inne benefity 59%
5. Programy emerytalne 38% 5. Możliwości rozwoju 51%
6. Inne benefity* 37% 6. Kultura organizacyjna 44%
7. Programy work-life balance 32% 7. Programy work-life balance 43%
8. Programy corporate wellness ** 26% 8. Możliwość wyboru świadczeń 36%
9. Możliwość wyboru świadczeń 21% 9. Programy corporate wellness 35%

* opieka dentystyczna, okulistyczna, ubezpieczenia na życie

** działania sprzyjające poprawie zdrowia i kondycji pracowników


Wynagrodzenia, świadczenia zdrowotne i emerytalne są tak samo ważnym czynnikiem sprzyjającym lojalności w przypadku przedstawicieli wszystkich pokoleń. Można jednak dostrzec pewne różnice w postrzeganiu wartości poszczególnych świadczeń. Na przykład przedstawiciele pokolenia Y zwracają szczególną uwagę na kulturę organizacyjną, możliwości rozwoju i programy typu work-life balance. Dodatkowo, zdaniem 41% reprezentantów pokolenia Y i 40% reprezentantów pokolenia X możliwość wyboru preferowanych świadczeń jest bardzo ważnym czynnikiem w budowaniu lojalności wobec pracodawcy.


Komunikowanie polityki

Nie wystarczy jedynie oferować pracownikom różne świadczenia. Należy również odpowiednio komunikować realizowaną w firmie politykę. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż, badanie wykazało, że efektywne komunikowanie polityki lub chociażby poprawa w tym zakresie sprawia, że pracownicy są bardziej lojalni. Wśród osób, które uważają, że ich pracodawcy są efektywni w komunikowaniu polityki wynagrodzeń i innych świadczeń, aż 70% zgodziła się ze stwierdzeniem, że są bardzo lojalni wobec pracodawcy. Dla porównania, wśród osób, których zdaniem komunikowanie to jest nieefektywne, jedynie 25% zgodziło się z tym stwierdzeniem. Co ważne, pomimo wykorzystywania różnych narzędzi do komunikowania wynagrodzeń, aż 36% pracowników chciałoby mieć możliwość bezpośredniej rozmowy z osobą odpowiedzialną za realizację owej polityki w celu otrzymania niezbędnych wyjaśnień.

———————————————————————————–
Badanie zrealizowano w IV kwartale 2010 roku przez GFK Research. Badanie składało się z dwóch części: w pierwszej uczestniczyło 1 508 osób odpowiedzialnych za realizację polityki wynagrodzeń i benefitów, w drugiej – 1 412 osób pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. Badanie przeprowadzono za pomocą wywiadów.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0