Wymagania wobec działów HR

W majowym Harvard Business Review Polska są dwa teksty dotyczące wymagań wobec działów HR, a ściślej dyrektorów działów HR.

Dyrektor HR w nowej roli. Joanna Chylewska

Od kilku lat wyniki Europejskiego Badania Praktyk i Trendów HR (Barometr HR), opracowywane przez Aon Hewitt, pokazują istniejącą lukę pomiędzy oczekiwaniami, jakie zarządy stawiają działom HR, a rzeczywistymi efektami ich działań. Z jednej strony dyrektorzy HR aspirują do pełnienia w organizacji roli strategicznej, choć udaje się to bardzo rzadko. Z drugiej – coraz częściej dochodzi do sytuacji, w której większą część odpowiedzialności zespołów HR zaczynają przejmować inni menedżerowie lub działy w organizacji.

Czego szefowie firm oczekują od dyrektorów HR:

Zrozumienia specyfiki i potrzeb biznesu

Wartości dodanej (celowego działania), nie – „przeszkadzania” w „robieniu biznesu”

Zapewnienia efektywnej komunikacji

Mierzalności – możliwości zmierzenia i oceny efektów dostarczanych przez HR

Wiedzy eksperckiej w zakresie spraw kadrowych

Doradztwa w trudnych sytuacjach personalnych


Nowa droga na szczyt. Boris Groysberg, L. Kevin Kelly, Bryan MacDonald

W ostatnich latach wzrosły oczekiwania firm w stosunku do członków ścisłego kierownictwa. Osoby obejmujące najwyższe funkcje kierownicze, by sprostać nowym realiom biznesowym, muszą dysponować nieco innymi umiejętnościami. Jakie to zdolności? I czy zmienią się jeszcze w przyszłości?

By odpowiedzieć na te pytania, autorzy artykułu przeanalizowali profile stanowisk opracowane przez firmę Heidrick & Struggles i przeprowadzili liczne rozmowy z menedżerami piastującymi tego rodzaju stanowiska. Odkryli jeden powtarzający się trend w tej grupie pracowników. Wiedza techniczna i specjalistyczna odnosząca się do konkretnego pionu funkcyjnego znaczy dziś mniej niż ogólna wiedza o biznesie i miękkie umiejętności przywódcze. Menedżerowie wyższego szczebla mają obecnie więcej wspólnego ze sobą nawzajem niż z pracownikami podległych im pionów funkcyjnych. Aby odnieść sukces na szczycie firmowej hierarchii, trzeba być dobrym rozmówcą, umieć współpracować i myśleć strategicznie. Potrzebne jest także globalne nastawienie, gdyż od poszczególnych menedżerów oczekuje się, że będą prawdziwymi doradcami prezesa i wezmą aktywny udział przy podejmowaniu najważniejszych decyzji biznesowych.

Autorzy artykułu przyglądają się ewolucji wymagań wobec kluczowych osób w firmie, koncentrując się na siedmiu stanowiskach, między innymi dyrektora  personalnego. Przedstawiają też zbiór wskazówek, które mogą pomóc ambitnym menedżerom planować kolejne kroki zawodowe w drodze na sam szczyt.

Nowe wymagania wobec dyrektora personalnego:

– Przenikliwość rynkowa

Zrozumienie różnic kulturowych i zmian demograficznych

Umiejętność zarządzania zmianą; łatwość prowadzenia inicjatyw dotyczących zmian kulturowych

– Wiarygodność potrzebna, by pełnić rolę wewnętrznego doradcy prezesa i rady nadzorczej

– Umiejętność współpracy z radą nadzorczą i zarządem nad planami sukcesji

– Wiedza technologiczna

– Praktyka w integrowaniu systemów wynagrodzeń i przeglądów wyników ze strukturą zarządzania

– Umiejętne promowanie pozycji dyrektora personalnego w całej organizacji

Wspominam, o tym dlatego, że część z przyszłych wymagań (np. zaznaczone za zielone) wypunktowanych przez autorów artykułów wiąże się z działaniami CSR. To działy HR będą we współpracy z Zarządami kształtować politykę odpowiedzialnego biznesu w organizacjach.

Tagi:

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0