Interesujących informacji na temat postrzegania roli sieci społecznych w procesie rekrutacji dostarcza raport z Jobvite Social Recruiting Survey 2011. Raport jest podsumowaniem badania zrealizowanego w maju i czerwcu bieżącego roku w USA.
Wynika z niego, że:
– około połowa pracodawców (55%) zamierza zwiększyć wydatki na programy referencyjne, strony kariera oraz bezpośrednie poszukiwanie kandydatów,
– zaledwie 16% pracodawców planuje zwiększyć wydatki na działania rekrutacyjne na portalach pracy,
– jedna trzecia pracodawców planuje zmniejszyć wydatki na działania na portalach pracy oraz outsourcing procesów rekrutacyjnych,
– referencje, direct search oraz sieci kontaktów społecznych są najlepiej ocenianymi pod względem jakości źródłami kandydatów.
Stosowanie social media w rekrutacji
Obecnie 80% pracodawców wykorzystuje sieci społeczne lub media społecznościowe do celów rekrutacyjnych, co stanowi wzrost w stosunku do 2009 roku o 13,7%, a ponad połowa (63,6%) respondentów wypowiedziała się, że rekrutacja z wykorzystaniem sieci społecznych zakończyła się sukcesem. Największą skuteczność wśród portali społecznościowych osiągnął LinkedIn (94,5%). W przypadku Facebooka było to 24,2%, a Twittera – 15,9%.
Zaledwie o 0,7% (do 55,3%) od ubiegłego roku wzrosło wykorzystanie Facebooka przez pracodawców w celu rekrutacji. Nie lepiej jest z Twitterem – korzysta z niego ok. 47% pracodawców (wzrost o 1,8%). Zdecydowanie więcej firm preferuje rekrutację poprzez LinkedIn (ok. 87%), w stosunku do zeszłego roku zainteresowanie serwisem wzrosło o 8,3%. Dużo mniejszą popularnością cieszą się blogi (16%) i serwis You Tube (12%).
Ponad połowa (64%) badanych prowadzi działania rekrutacyjne na dwóch mediów społecznościowych, a 40% korzysta z minimum trzech mediów.
Sprawdzanie profili kandydatów
Około 45% respondentów zawsze sprawdza profile kandydatów w portalach społecznościowych, sporadycznie robi to 29% respondentów, około 13 czyni to tylko w sytuacji, gdy kandydat sam zaprasza do zapoznania się z jego profilem. Tylko 13% respondentów nie podejmuje tego typu działań.
Walka o najlepszych kandydatów
Większość respondentów (77%) uważa, że walka o talenty ulegnie w bieżącym roku nasileniu. Obecnie już prawie połowa pracodawców (46,7%) pozyskuje pracowników od konkurencji. Pracodawcy wykorzystują różne sposoby wyróżnienia się. Należą do nich m.in. rekrutacja pasywnych kandydatów, atrakcyjniejsze świadczenia pozapłacowe, elastyczny czas pracy, wyższe wynagrodzenie, możliwość pracy zdalnej, a także szybszy przebieg procesu rekrutacji.
Najlepsze narzędzia rekrutacji
Respondenci mieli za zadanie określenie skuteczności różnych sposobów pozyskiwania pracowników w 1-10 punktowej skali. Ich zdaniem do najskuteczniejszych należą referencje (8,6 pkt) i transfery wewnętrzne (8,2 pkt). Niższe wyniki osiągnęły: direct sourcing (7,8 pkt), portale społecznościowe (7,0 pkt), strony kariera (6,8 pkt), outsourcing procesu rekrutacji (6,4 pkt), rekrutacja na uczelniach (6,4 pkt) i portale pracy (6,1 pkt).
Do korzyści wynikających z wykorzystywania programów referencyjnych należą m.in.:
– lepsze dopasowanie potencjalnego pracownika do kultury organizacyjnej,
– krótszy czas realizacji procesu rekrutacji,
– niższe koszty pozyskania pracownika,
– większe zadowolenie menedżerów z nowych pracowników.
—————————————-
Badanie Jobvite Social Survey Recruiting 2011 przeprowadzono w trybie online w okresie maj – czerwiec 2011 r. Wzięło w nim udział 800 respondentów z USA.
Źródło: Jobvite Social Recruiting Survey 2011