Odpowiednie komunikowanie polityki wynagrodzeń wydaje się być czynnikiem wpływającym na retencję pracowników. Na tę zależność wskazują wyniki badania The 2011 Aflac WorkForces Research przeprowadzonego wśród pracowników w USA.
Oto kilka wyników:
• około 2/3 pracowników uważa, że działy HR w ich firmach są nieefektywne w zakresie komunikowania polityki wynagrodzeń,
• tylko 40% pracowników czuje się odpowiednio poinformowanych o polityce wynagrodzeń,
• około połowa respondentów (54%) zaakceptowałaby ofertę pracy zawierającą atrakcyjny dla nich pakiet świadczeń pozapłacowych, nawet kosztem niższego wynagrodzenia za pracę,
• około 42% pracowników jest zdania, że dobrze komunikowana polityka wynagrodzeń zmniejszyłaby prawdopodobieństwo ich rezygnacji z pracy,
• komunikowanie o wynagrodzeniach i pakietach świadczeń pozapłacowych wpływa na lojalność pracowników (86%), satysfakcję z wykonywanej pracy (89%) i efektywność (81%).
Jednym z największych błędów popełnianych w zakresie komunikowania polityki wynagrodzeń jest przyjęcie założenia, że pracownicy sami zrozumieją, na czym ona polega. Nic bardziej mylnego. Należy w zrozumiały sposób przekazać niezbędne informacje. Co więcej, nie może zakładać, że korzyść przyniesie jednostronny przekaz. Należy umożliwić pracownikom zadawanie pytań, tak aby wyjaśnić wszelkie pojawiające się wątpliwości.
Obecnie największym wyzwaniem jest zwrócenie uwagi grupy docelowej. Należy wybrać odpowiednie formy (ustne, pisemne) oraz narzędzia do komunikowania polityki wynagrodzeń. Wskazane jest, aby komunikat przekazywać z zastosowaniem różnorodnych narzędzi, ponieważ u pracowników występują odmienne preferencje w tym zakresie. Na przykład wiele firm nie wykorzystuje mediów społecznościowych do komunikowania polityki wynagrodzeń, głównie ze względu na przekonanie, że utracą kontrolę nad informacją oraz konieczność zaangażowania osób do zarządzania treścią pojawiającą się w tymże medium. Interesującym rozwiązaniem jest na przykład wprowadzenie bloga na temat polityki wynagrodzeń, co wymaga niewielkiego wysiłku, przy jednoczesnej kontroli nad przekazywanymi informacjami.
——————————————————-
Badanie zrealizowano online w dwóch fazach, pierwszej w okresie sierpień – wrzesień 2010 (3000 respondentów) i drugiej w lutym 2011 roku (1 118 respondentów). Zrealizowała je firma Harris Interactive na zlecenie Aflac Inc.