4 rady jak wybrać coacha

Rynek coachingowy gwałtownie się rozszerza, przybywa zarówno coachów, jak i ludzi zainteresowanych samą usługą. Znalezienie odpowiedniego coacha może więc wydawać się nie lada problemem. Tym większym, jeśli nie mamy nikogo poleconego bądź znającego się na branży. Jest więc duże ryzyko, że wybierzemy kogoś niekompletnego bądź nieodpowiedniego do naszego charakteru, problemu czy zawodu. Jak więc uchronić się przed dokonaniem niewłaściwego wyboru ? Oto 4 wskazówki które pomogą przy wyborze coacha.


1.  Świadome i możliwie wąskie nakreślenie problemu

Kiedy wiemy dokładnie jaki jest nasz problem i w jakiej sferze chcemy się poruszać. Automatycznie ilość coachów zostaje zmniejszona do określonych typów coachingu. Kategorie są ogólne, tak więc nie musimy  wyraźnie określać problemu a jedynie jego kategorię (szczegółowe nakreślenie problemu następuje w trakcie coachingu). Jeśli jesteśmy pracownikami szczebla managerskiego a problem jest związany z pracą, szukamy career coachów (coach kariery, ścieżki zawodowej) jeśli jesteśmy członkami zarządu szukamy executive coachów. Jeśli problem dotyczy sytuacji życiowej, szukamy coacha z kategorii life coaching (coach życiowy, osobisty).  Jeśli poszukujemy kogoś dla całego zespołu zwracamy się do team coachów (coachów zespołowy).


2.  Coach odpowiedni do charakteru

Ważne jest aby osoba, która ma nas coachować odpowiadała nam pod względem charakteru. Najczęściej pierwsza sesja jest bezpłatna i na niej ustala się stawkę i umowę, między klientem a coachem. Jest to czas aby „poznać” osobę która ma nas coachować. Jeśli nie odpowiada nam jej charakter czy styl bycia albo prowadzenia sesji, powinniśmy zmienić coacha. Taki coaching jest niestety z góry skazany na niepowodzenie.


3. Referencje coacha (ilość wypracowanych godzin, certyfikaty, akredytacja, rekomendacje)

Jest to bardzo ważna wytyczna jaką należy sprawdzić przed wybraniem swojego coacha. Ilość wypracowanych godzin obrazuje nam doświadczenie, jakie coach posiada. Akredytacja formalizuje jego prace i zobowiązuje do działania zgodnie z wyznaczonym standardem. Akredytacji udzielają w Polsce trzy międzynarodowe organizacje: ICF (International Coach Federation), ICC (International Coaching Community) i  IIC (International Institute of Coaching).  Certyfikaty z tych federacji dają nam pewną gwarancję co do profesjonalizmu coacha. Jeśli coach nie ma akredytacji warto sprawdzić czy i jaki kurs skończył. Rekomendacje często są wystawiane w przypadku coachingu, warto więc o nie poprosić lub sprawdzić czy są zamieszczone na stronie internetowej lub portalu społecznościowym.


4. Udzielanie się w środowisku

Aspekt który warto sprawdzić  przy wyborze coacha. Jest on nieco kłopotliwy ponieważ trudno go zweryfikować, jednak daje świadectwo coachowi . Jeśli udziela się w społeczności najprawdopodobniej jest pasjonatem i (oprócz przejścia kursu i akredytacji) poszerza swoją wiedzę, chce się rozwijać. Coachingowe grupy dyskusyjne czy grupy wsparcia, często dają możliwość poznania osoby jeszcze przed sesją. Zdarza się nawet, że w ramach spotkania można otrzymać krótki darmowy coaching.

Tagi:

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0