Czy dobór odpowiednich słów w ogłoszeniu wpływa na decyzje kandydatów? Jakie wyrażenia zachęcą do aplikowania? Temu zagadnieniu Bryan Baldwin poświęcił swoje internetowe badanie (zobacz tutaj).
Autor wybrał 15 wyrażeń, które zwykle pojawiają się w ogłoszeniach pracodawców, a następnie poprosił respondentów o ustosunkowanie się do nich. Do wspomnianych wyrażeń należą: motywacja, samodzielność, kreatywność, elastyczność, bystrość, profesjonalizm, dokładność, etyczne postępowanie, energiczność, umiejętność pracy pod presją, zorientowanie na klienta, zorganizowanie, rzetelność, życzliwość i sumienność.
Dane zebrane w okresie od czerwca 2007 do listopada 2010 pokazują, że za najczęściej pojawiające się w ogłoszeniach respondenci wskazali takie cechy jak: motywacja (70,4%), profesjonalizm (53,1%), zorganizowanie (51%), umiejętność pracy pod presją (46,9%), rzetelność (46,9%), dokładność (44,9%), a najrzadziej – życzliwość (24,5%), bystrość (20,4%) i sumienność(15,3%).
Jakie wyrażenia są najbardziej pozytywnie odbierane przez kandydatów?
W kolejnym pytaniu poproszono respondentów o określenie ich emocjonalnej reakcji na poszczególne wyrażenia. W tym celu zastosowano siedmiostopniową skalę (od bardzo pozytywnego do bardzo negatywnego stosunku). Najbardziej pozytywne reakcje wzbudzały cechy takie jak: motywacja, rzetelność, profesjonalizm i samodzielność. Najmniej pozytywne reakcje wskazano w przypadku umiejętności pracy pod presją, energiczności oraz dokładności.
Co z tego wynika dla pracodawców?
Ostatnie pytanie dotyczyło chęci ubiegania się o pracę na podstawie tylko jednej cechy zamieszczonej w ogłoszeniu. Aplikacja jest najbardziej prawdopodobna w przypadku pojawienia się w ogłoszeniu takich cech jak: rzetelność (54,7%), profesjonalizm (52,1%), życzliwość (51,1%), postępowanie zgodne z zasadami etycznymi (48,9%). Mniej prawdopodobna będzie natomiast, gdy w ogłoszeniu znajdą się: energiczność, kreatywność i dokładność.
Zdaniem autora badania pracodawcy, którzy chcą wyróżnić się powinni wskazywać więc w ogłoszeniu o pracę na cechy bezpośrednio odnoszące się do osobowości kandydatów, czyli np. sumienność, życzliwość (są rzadko używane, a nie mają negatywnego wydźwięku emocjonalnego). Powinni też podkreślać warunki pracy pozwalające na samodzielne podejmowanie decyzji, a unikać wyrażeń sugerujących nerwową, napiętą atmosferę i stres. Warto jednak pamiętać także o kalibracji tych badań pod kątem oferowanego stanowiska.
Źródło: hrtests.blogspot.com