koncepcja zarządzania zasobami ludzkimi, która zakłada, że człowiek uczy się i zmienia przez całe życie, jest lojalny i potrafi się związać emocjonalnie ze swoim miejscem pracy. Dla firm stosujących ten model młodzi, niedoświadczeni pracownicy to zasób, który można odpowiednio wykształcić i ukierunkować. Model kapitału ludzkiego zakłada permanentne inwestowanie w rozwój personelu, przejawiające się tworzeniem możliwości szkolenia i doskonalenia kwalifikacji. Na gruncie tego modelu pracownicy traktowani są jak najcenniejszy kapitał organizacji. Firmy funkcjonujące zgodnie z modelem kapitału ludzkiego stosują przede wszystkim wewnętrzne metody rekrutacji, co przejawia się w awansowaniu własnych, wychowanych w organizacji pracowników. Pracownik jest motywowany do pracy nie tylko finansowo, lecz także przez bycie odpowiedzialnym za własne decyzje, dotyczące niejednokrotnie kluczowych zagadnień oraz przez możliwość samorealizacji. Model ten jest bardzo przyjazny dla zatrudnionych -zwalnianie jest ostatecznością; pracownika, który nie jest efektywny szkoli się lub przenosi na inne stanowiska pracy. Zadaniem przełożonego jest nie tylko wyznaczanie zadań, lecz także dbanie o rozwój podwładnych oraz tworzenie odpowiedniego klimatu pracy.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL
Warto także przeczytać:
– Modele polityki personalnej, których rozsądnie nie mieszać