Alfabet HR: cykl życia firmy

Cykl życia firmy – (business lifecycle)

organizacja w czasie swojego funkcjonowania przechodzi przez kolejne fazy, które składają się na pewien stały cykl. Etapy tego cyklu wyznaczają:

1. Założenie/powstanie organizacji – rozpoczęcie działalności, będące zazwyczaj efektem starań wąskiej grupy założycieli. W okresie tym organizacja walczy o możliwość zaprezentowania się jak największej grupie odbiorców (klientów), pozyskanie ich oraz przetrwanie i utrzymanie się na rynku.

2. Wzrost/Młodość – etap, gdy dochodzi do strukturalnego zróżnicowania organizacji; w obrębie jednego systemu zaczynają tworzyć się autonomiczne podsystemy (komórki organizacyjne). Wzrasta formalizacja, pojawia się potrzeba wypracowania norm współdziałania poszczególnych elementów organizacji. W tym okresie wzrasta rola ekspertów, doradców i analityków. Organizacja wyrabia sobie markę.

3. Dojrzałość – okres stabilizacji i dalszego rozwoju.

4. Upadek/Odnowa – niektóre organizacje doświadczają kryzysu, który może prowadzić do zakończenia aktywnej działalności lub być motorem do wprowadzenia radykalnych, twórczych zmian. Odnowa może przejawiać się w wytworzeniu lepszych form organizacyjnych, wprowadzeniu nowoczesnych zasad zarządzania, inwestycjach w nowatorskie narzędzia pracy i surowce, promocji nieznanego dotąd produktu lub usługi.

Etap rozwoju organizacji powinien być jednym z czynników doboru właściwej strategii personalnej.


Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL


 

Warto także przeczytać:

–  „Cykl życia firmy”

–  „Za co odpowiada dział HR przy budowie strategii firmy?”

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0