Cykl życia firmy – (business lifecycle)
organizacja w czasie swojego funkcjonowania przechodzi przez kolejne fazy, które składają się na pewien stały cykl. Etapy tego cyklu wyznaczają:
1. Założenie/powstanie organizacji – rozpoczęcie działalności, będące zazwyczaj efektem starań wąskiej grupy założycieli. W okresie tym organizacja walczy o możliwość zaprezentowania się jak największej grupie odbiorców (klientów), pozyskanie ich oraz przetrwanie i utrzymanie się na rynku.
2. Wzrost/Młodość – etap, gdy dochodzi do strukturalnego zróżnicowania organizacji; w obrębie jednego systemu zaczynają tworzyć się autonomiczne podsystemy (komórki organizacyjne). Wzrasta formalizacja, pojawia się potrzeba wypracowania norm współdziałania poszczególnych elementów organizacji. W tym okresie wzrasta rola ekspertów, doradców i analityków. Organizacja wyrabia sobie markę.
3. Dojrzałość – okres stabilizacji i dalszego rozwoju.
4. Upadek/Odnowa – niektóre organizacje doświadczają kryzysu, który może prowadzić do zakończenia aktywnej działalności lub być motorem do wprowadzenia radykalnych, twórczych zmian. Odnowa może przejawiać się w wytworzeniu lepszych form organizacyjnych, wprowadzeniu nowoczesnych zasad zarządzania, inwestycjach w nowatorskie narzędzia pracy i surowce, promocji nieznanego dotąd produktu lub usługi.
Etap rozwoju organizacji powinien być jednym z czynników doboru właściwej strategii personalnej.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL
Warto także przeczytać: