Oferta kursów e-learningowych jest bogata, chociaż często ich forma pozostawia wiele do życzenia. Dlatego poniżej zamieszczamy 10 podstawowych zasad tworzenia dobrego kursu:
1. Twój kurs nie może być stratą czasu, dlatego podstawową kwestią jest ustalenie z klientem, jakie rzeczywiste cele mają być zrealizowane. Zastanów się, czy informacje, jakie chcesz przekazać są już dostępne w innych źródłach, np. intranecie. Jeśli tak, może dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie kursu, który nauczy uczestników szukania już dostępnych informacji?
2. Kurs musi być ukierunkowany na uczących się. Musisz wziąć pod uwagę ich potrzeby oraz doświadczenie zawodowe. Spraw, żeby widzieli sens i przydatność w tym, czego się uczą. Zaangażuj ich w zdobywanie wiedzy, np. stwórz okazję do wykorzystywania informacji, a następnie udziel feedback’u.
3. Kurs musi być odpowiedni do celu, jaki ma być zrealizowany.
4. Daj możliwość przeglądania informacji: cofania się do wcześniejszych treści, powtarzania ich, przejścia dalej, gdyż ludzie przyswajają informacje, badają i eksperymentują we własnym tempie.
5. Daj problem do rozwiązania, a następnie dostarcz zestaw informacji. W trakcie rozwiązywania zadania uczący się wybiorą i wykorzystają te dane, które będą im w danym momencie potrzebne.
6. Nie przekazuj zbyt dużej ilości nowych informacji jednocześnie. Stwarzaj okazje do ich wykorzystania.
7. Szukaj inspiracji poza e-learningiem (social media, reklamy, wygląd stron internetowych, struktura wiadomości etc. – to wszystko może być źródłem ciekawych pomysłów).
8. Kurs musi być atrakcyjny wizualnie, przyciągać wzrok (stosownie do treści).
9. Nowoczesna szata graficzna, np. kurs w formie poczty e-mail. Pamiętaj jednak aby nie przesadzić z atrakcyjnością formy.
10. Niezależnie jakich narzędzi użyjesz, możesz stworzyć atrakcyjny kurs. Najpierw skup się na odbiorcy, a następnie znajdź ciekawy sposób połączenia treści kursowych z kontekstem funkcjonowania Twojego klienta.
Na podstawie artykułu „Here Are Ten Rules to Create Engaging Elearning” zamieszczonego na stronie The Rapid E-Learning Blog.
Dobry uzupełnieniem do tego artykułu byłby poniższy poradnik: http://www.interkursy.pl/dokumentacja/dla-autorow/jak-stworzyc-wlasny-kurs-internetowy/
Dobre rady, coraz więcej firm prawdopodobnie zacznie korzystać z takich rozwiązań. E-kursy są świetną alternatywą dla stacjonarnych i można je tworzyć i konfigurować wedle własnych potrzeb oraz dostosować do poziomu pracowników. Ostatnio czytałam, że Skill soft jest dobrym rozwiązaniem pod tym względem. O projektowaniu takich kursów dość ciekawie traktuje ta strona: http://mediakursy.pl/elearning.html