Eli Lilly – firma farmaceutyczna z ponad 130-letnią tradycją. Od 30 lat działa w Polsce. Polski oddział firmy liczy 180 osób pracujących w warszawskim biurze oraz będących przedstawicielami działającymi w całym kraju. To właśnie te osoby, w badaniu przeprowadzonym przez Great Place To Work Institute Polska, zadeklarowały, że są dumne z tego gdzie pracują.
W pierwszym polskim badaniu przeprowadzonym przez Great Place To Work® Institute Polska pracownicy spółek z różnych branż anonimowo odpowiedzieli na szereg pytań dotyczących poziomu zaufania do firmy, satysfakcji z pracy oraz jakości relacji ze swoimi kolegami oraz przełożonymi.
Eli Lilly Polska zajęła 5 miejsce na liście Najlepszych Miejsc Pracy 2009 Instytutu Great Place to Work®. Otrzymała również jedyne specjalne wyróżnienie tytuł „Firma Przyjazna Mamie”. Wyniki są godne pozazdroszczenia. Aż 95% pracowników uznało, że w Eli Lilly pracuje się zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi.
Jak osiągnąć takie uznanie pracowników?
Wszystko co robimy w Lilly, robimy zgodnie z wartościami firmy, której tradycja sięga ponad 130 lat. Wartościami tymi są:
• szacunek dla człowieka
• uczciwość
• dążenie do doskonałości
To wysokie standardy działania, we wszystkich obszarach, są uznawane przez naszych pracowników jako najważniejszy element wyróżniający tą firmę. Wartości te są widoczne w naszej codziennej pracy, w naszych kontaktach z klientami, w sposobie w jakim się ze sobą komunikujemy lub też w jaki sposób rekrutujemy naszych nowych pracowników
Pracownicy Eli Lilly przyznali w badaniu, że mają bardzo dobre relacje z przełożonymi. Proszę powiedzieć, czy firma wpływa na indywidualne relacje między pracownikami?
Przykładamy bardzo dużą wagę do rekrutacji i do tego kogo zapraszamy do współpracy. Dzięki temu zatrudniamy osoby, które wyznają nasze wartości oraz którymi kieruje chęć pracy w etycznej firmie skoncentrowanej na poprawie życia pacjentów. Nie ingerujemy w indywidualne relacje między pracownikami, o ile nie dzieje się coś niepokojącego. Umiejętność pracy w grupie i współpracy z innymi to jedno z ważniejszych kryteriów jakie bierzemy pod uwagę przy rekrutacjach oraz decyzjach dotyczących awansów.
Czego Eli Lilly wymaga od swoich pracowników?
Szukamy osób dla których wartości Lilly są również ich wartościami (szacunek dla człowieka, uczciwość i dążenie do doskonałości). Biorąc pod uwagę szybko zmieniające się otoczenie chcemy współpracować z osobami otwartymi na nowe wyzwania, elastycznymi, szybko uczącymi się oraz potrafiącymi pracować w międzynarodowym otoczeniu, w tym np. w wirtualnych, międzynarodowych zespołach projektowych.
Co firma oferuje w zamian i czy wspomaga swoich pracowników w rozwoju kariery?
Firma oferuje swoim pracownikom bogaty pakiet obejmujący:
* atrakcyjne rynkowo wynagrodzenie
* możliwość kariery w międzynarodowej firmie
* opiekę lekarską
* ubezpieczenie
* dodatkowe dni wolne
To co niezwykle ważne pracownicy Lilly mają dostęp do najnowszej wiedzy oraz realną możliwość pracy w międzynarodowym otoczeniu. Wielu pracowników Lilly Polska pracuje globalnych grupach projektowych.
W aspekcie rozwoju, wychodzimy z założenia, ze każdy pracownik odpowiada za swój rozwój, a szkolenia nie są nagrodą. Jednym z ważniejszych procesów w firmie jest coroczna ocena pracowników połączona nierozerwalnie z planowania rozwoju. W ramach tego procesu pracownicy spotykają się regularnie ze swoimi przełożonymi, aby rozmawiać o swoim rozwoju i planować jego kolejne etapy.
Czy szkolenia i kursy dla pracowników organizujecie Państwo sami czy też korzystacie z zewnętrznych instytucji szkoleniowych?
Stosujemy model mieszany. Z jednej strony mamy wewnętrznych trenerów prowadzących szkolenia zgodnie z planem szkoleń przewidzianym dla danych osób/stanowisk. Z drugiej strony zapraszamy do współpracy uznane firmy i fachowców przy niektórych projektach.
Eli Lilly otrzymała specjalne wyróżnienie „Firma Przyjazna Mamie”. Czy to oznacza, ze pracujące matki mają w Państwa firmie specjalne przywileje?
Nagroda ta została przyznana Eli Lilly Polska przede wszystkim za unikalny na polskim rynku Gender Index. W firmie ponad 50% stanowisk menedżerskim oraz ponad 40% stanowisk w Zarządzie piastują kobiety. W większości są to mamy, które z powodzeniem łączą swoją karierę zawodową z życiem prywatnym. Firma z szacunkiem odnosi się do swoich pracowników będących rodzicami (zarówno matek, jak i ojców) oraz przestrzega prawa w tym obszarze. Nie mamy sformalizowanych programów w tym aspekcie, ponieawż sytuacja każdego pracownika jest indywidualna. Jesteśmy więc otwarci na propozycje naszych pracowników w jaki sposób ułatwić im godzenie pracy z rodzicielstwem. I tak np. gdy rozchoruje się dziecko, to jeśli pozwala na to charakter pracy, pracownik może pracować z domu. Może również pracować z domu jeśli charakter pracy wymaga wielu podróży służbowych. Gdy z kolei jedna z naszych przedstawicielek urodziła swoje czwarte dziecko, na jej prośbę firma zakupiła samochód służbowy na 6 pasażerów.
Eli Lilly jako duża międzynarodowa firma farmaceutyczna, mająca oddziały na całym świecie, ma zapewne duże doświadczenie w stosowaniu różnych przepisów prawa pracy. Jak firma ocenia polskie prawodawstwo w tym aspekcie?
Jesteśmy firmą, która przestrzega zasad etycznych w biznesie. Jedną z tych zasad jest przestrzeganie lokalnego prawa, w tym prawa pracy. Polskie prawodawstwo pracy jest wymagające, czasami skomplikowane, ale nie mamy trudności w jego przestrzeganiu. Podobne systemy prawne są w pozostałych państwach uni europejskiej.
Eli Lilly to nie tylko pracownicy warszawskiego biura, to także przedstawiciele farmaceutyczni. Czy korzystacie Państwo z innych form zatrudniania niż umowa o pracę?
Wszyscy pracownicy Lilly, pracujący w biurze czy też w terenie, pracują na podstawie umowy o pracę. Wyjątkiem są studenci, którzy odbywają u nas swoje praktyki. Stosujemy wtedy inne formy zatrudniania, ale zgodnie z naszymi wartościami oraz zasadami etyki w biznesie. Wszystkie praktyki są w Lilly płatne, zgodne z naszą wartością szacunku dla człowieka i zasadą, że za każdą pracę należy się wynagrodzenie.
Jakich zmian prawnych życzyliby sobie Państwo w najbliższym czasie?
Każda zmiana prawa wymaga dostosowania się, dostosowania także procesów i procedur w firmie. Mamy teraz sytuację, kiedy obowiązujący system prawny jest nam dobrze znany. Nie mamy żadnych oczekiwań do zmian w prawie w najbliższym czasie. Jeżeli są wprowadzane zmiany w prawie to chcemy poznać ich korzyść dla każdego z nas oraz korzyść dla naszego pacjenta.
Rozmawiała: Grażyna Rompel-Kwiatkowska