Uproszczone zasady wydawania świadectw pracy

swiadectwopracyW odpowiedzi na interpelację (nr 12070) skierowaną do MPiPS, dotyczącą wydawania świadectw pracy, resort pracy zapewnił, że prace nad uproszczeniem zasad wydawania wspomnianych dokumentów dobiegają końca i już niedługo zostaną wprowadzone nowe przepisy w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym, zgodnie z brzmieniem art. 97 § 1 k.p., w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Należy podkreślić, że wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Art. 97 Kodeksu pracy zobowiązuje pracodawcę do wydawania każdorazowo świadectwa pracy, pomimo nawiązania kolejnej umowy o pracę, co prowadzi do zbędnej biurokracji. Odnosi się to głównie do umów terminowych, które są często ponawiane ze względu na dorywczy, cykliczny lub sezonowy charakter zatrudnienia. Ponadto art. 97 § 11 k.p. stanowi, iż w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy tylko na jego żądanie.

Jak wyjaśnia resort pracy wszystkie sytuacje, w których zostaje nawiązany kolejny stosunek pracy pomiędzy tymi samymi stronami, obligują pracodawcę do każdorazowego i niezwłocznego wydania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu pierwszego z nich. Jednak MPiPS zgadza się, że w przypadku zawierania wielu terminowych umów o pracę, zwłaszcza w celu wykonywania prac o charakterze dorywczym, sezonowym, bądź zadań realizowanych cyklicznie, konieczność wydawania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej z takich umów (gdy nie są one zawierane bezpośrednio jedna po drugiej) stanowi dla pracodawcy istotne obciążenie.

W związku z powyższym resort pracy pozytywnie zaopiniował senacki projekt zmian do Kodeksu pracy. Przewiduje on zwolnienie pracodawcy z obowiązku każdorazowego wydawania świadectwa pracy pracownikowi, jeżeli pozostaje on w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie kolejnych umów terminowych. Obowiązek wydania świadectwa pracy przez pracodawcę miałby powstać dopiero z upływem 2 lat od dnia zawarcia pierwszej z takich umów. W takim przypadku świadectwo pracy obejmowałoby cały okres zatrudnienia na podstawie terminowych umów o pracę, niezależnie od tego, czy były one zawierane jedna po drugiej, czy też pomiędzy takimi umowami wystąpiła przerwa. Pracownik natomiast miałby uprawnienie do wystąpienia z żądaniem wydania przez pracodawcę świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej terminowej umowy o pracę bądź obejmującego łączny okres terminowego zatrudnienia przypadającego przed zgłoszeniem takiego żądania.

Biblioteka Prawa PracyAutor: Grażyna Rompel-Kwiatkowska


Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0