Wobec gospodarczych zawirowań wielu przedsiębiorców stawia sobie pytanie, czy organizować jeszcze szkolenia dla pracowników? I wielu z nich odpowiada sobie na nie negatywnie, redukując wydatki na szkolenia nawet o kilkadziesiąt procent. Podobnie jak koszty marketingowe, budżety szkoleniowe należą w firmach do głównych źródeł oszczędności.
Pojawia się jednak pytanie, czy warto oszczędzać na szkoleniach? Jakie to może mieć konsekwencje dla firmy i pracowników?
Na pierwszym miejscu szkolenia i rozwój
Duże znaczenie szkoleń i możliwości rozwoju, jakie firma oferuje swoim pracownikom, znajduje potwierdzenie w badaniach Universum dotyczących atrakcyjności pracodawcy, przeprowadzonych zarówno wśród studentów, jak
i wśród profesjonalistów.
Jak wynika z pierwszego w Polsce badania profesjonalistów (Universum Polish Professional Survey 2008), przeprowadzonego przez Universum jesienią 2008 roku, ponad 71% z 2057 respondentów w wieku do 40 lat, którzy uzyskali stopień naukowy lub tytuł zawodowy oraz posiadają doświadczenie zawodowe od roku do 8 lat (Young Professionals), wskazuje, że szkolenia i rozwój to najważniejsza atrybut Idealnego Pracodawcy. Trend ten zmniejsza się tylko nieznacznie (63%) w ocenie Senior Professionals, czyli osób posiadających ponad ośmioletnie doświadczenie zawodowe. Jak widać, pracownicy wciąż odczuwają potrzebę dokształcania się
i powiększania swoich kompetencji w pracy.
Szkolenia i oferowanie możliwości rozwoju są atrybutem Idealnego Pracodawcy także w ocenie studentów, którzy stoją na początku swojej drogi zawodowej (według Universum Student Survey 2008). W 2008 roku aż 73% studentów wskazało ten czynnik jako najważniejszy w wymarzonej pracy,
a w najnowszym badaniu – Universum Student Survey 2009 – jego znaczenie wzrosło do 75%). Nie powinien dziwić fakt, że pokolenie wychowane
w dobie powszechnego dostępu do Internetu i nowinek technologicznych oczekuje od pracodawców przekazywania wiedzy o nowych trendach w biznesie.
Być ekspertem
Oczekiwanie profesjonalnego rozwoju i szkoleń ma ścisły związek z kolejnym ważnym czynnikiem, który widoczny jest w badaniach Universum. Zarówno studenci, jak i młodzi polscy profesjonaliści stawiają sobie za cel zawodowy bycie ekspertem, ale bez ponoszenia wysokiego poziomu odpowiedzialności. Ponad 60% z 2057 respondentów (Young Professionals) i, odpowiednio, 66% studentów wskazuje bycie ekspertem lub specjalistą w danej dziedzinie jako najważniejszy cel zawodowy. Dla porównania, wśród niemieckich młodych profesjonalistów tę odpowiedź wskazuje niecałe 19% respondentów.
Okazuje się, że niezależnie od kryzysu i trudnych sytuacji ekonomicznej polscy studenci i pracownicy wciąż stawiają na firmy, które oferują szkolenia i dają pracownikom szansę na rozwój. Firmy, które chcą stanowić czołówkę rankingu Idealnych Pracodawców, odnoszącą sukcesy na rynku, już dziś muszą budować swoją przewagę konkurencyjną i zadbać o to, by przyciągać najbardziej utalentowanych pracowników. Jak pokazują badania, posiadanie przez firmy planów szkoleniowych i profesjonalnego rozwoju ma wielkie znaczenie dla kandydatów i może stanowić środek do osiągnięcia powyższego celu.
Autor: Anna Macnar, Country Manager, Universum Polska
Źródło: employerbrandingtoday.com