50 książek, które miały największy wpływ na rozwój zawodowy menedżerów HR!

Oto ponad 50 książek, które miały największy wpływ na rozwój zawodowy menedżerów HR. Jak powstało to zestawienie? Poprosiliśmy 50 menedżerów HR pracujących zarówno w dużych korporacjach oraz średnich firmach o wskazanie 3 do 5 tytułów książek, które miały największy wpływ na ich rozwój zawodowy. Otrzymaliśmy ponad 50 propozycji. 13 z nich powtarzało się najczęściej i te właśnie umieściliśmy na szczycie naszej listy. Są to pozycje obowiązkowe, jednak inspiracji warto szukać w pozostałych tytułach.

  • 7 nawyków skutecznego działania
    Autor: Stephen R. Covey

Jak się okazuje, wypracowanie siedmiu nawyków prowadzi do twórczych zmian wewnętrznych, kształtowania trwałych relacji z innymi osobami, a także objęcia inspirującego przywództwa na poziomie osobistym, interpersonalnym i managerskim. Książka o tym, jak uwierzyć we własne możliwości i zwiększyć efekty swoich działań.

  • Od dobrego do wielkiego
    Autor: Jim Collins

W Od dobrego do wielkiego autor omawia 11 przypadków firm, które dokonały przeskoku organizacyjnego: pokonały rynkową grawitację i stały się potężne. Znajdziesz tu zaskakujące, lecz przejrzyste konkluzje, poparte badaniami empirycznymi.

  • Po pierwsze: złam wszelkie zasady
    Autorzy: Marcus Buckingham,Curt Coffman

Książka prezentuje wyniki zakrojonych na olbrzymią skalę badań wykonanych
przez Instytut Gallupa w ciągu ostatnich 25 lat. Wśród książek na temat zarządzania zajmuje pozycję wyjątkową. W krótkim czasie zdobyła uznanie w środowisku akademickim i wysoką pozycję na wszystkich najważniejszych listach bestsellerów.

  • Winning znaczy zwyciężać
    Autor: Jack Welch

Książka jest podzielona na trzy główne części. Pierwsza opisuje firmę od środka: przywództwo, wyłanianie zwycięzców i doprowadzanie do zmian. Druga otwiera się na zewnątrz: opisuje konkurencję, zawiera rozdziały m.in. o strategii, fuzjach i six sigma.

  • Psychologia szefa. Szef to zawód
    Autor: Haman Wojciech, Gut Jerzy

Ta książka nie jest teoretycznym ględzeniem ani zbiorem pouczeń i przechwałek. Daje możliwość głębszej refleksji, ale jednocześnie pokazuje, jak można konkretnie działać, aby chronić specyficzne dla każdego szefa interesy i wartości. Psychologia szefa pomaga zrozumieć i zastosować zapomniane mechanizmy psychologiczne.

  • Jednominutowy menedżer
    Autor: Blanchard Ken, Johnson Spencer

Jednominutowy Menedżer to zwięzła i interesująca historia, która opisuje trzy sekrety o dużej wartości praktycznej: Jednominutowe Cele, Jednominutowe Pochwały oraz Jednominutowe Reprymendy. Książka odwołuje się również do wyników badań z zakresu medycyny i nauk behawioralnych, dzięki którym udało się wyjaśnić, dlaczego te pozornie proste metody tak dobrze sprawdzają się w przypadku tak wielu ludzi.

  • Ty tu dowodzisz: najskuteczniejsze metody kierowania załogą
    Autor: Michael D. Abrashoff

Książka kapitana D. Michaela Abrashoffa jest wyjątkowo ciekawą lekcją przywództwa. Autor opisuje swoje doświadczenie zdobyte na służbie w Marynarce Stanów Zjednoczonych, podczas dowodzenia okrętem USS Benfold. Jego przemyślenia dotyczące kierowania załogą są uniwersalne i mogą zainspirować każdego lidera, niezależnie od tego, jaką firmą zarządza.

  • Teraz odkryj swoje silne strony
    Autor: Marcus Buckingham

Autor stworzył rewolucyjny program, który pomoże czytelnikom odkryć swoje talenty, przekształcić je w silne strony i cieszyć się wspaniałymi sukcesami, doprowadzając niemal do perfekcji wszystko co robimy. Sednem tej książki jest dostępny w Internecie.

  • Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym
    Autor: Daniel Kahneman

Kahneman objaśnia nam działanie umysłu i opisuje, jak o naszym myśleniu wspólnie decydują dwa systemy: System 1 – szybki, intuicyjny i emocjonalny oraz System 2 – wolniejszy, działający w sposób bardziej przemyślany i logiczny. Kahneman odkrywa przed nami niezwykłe możliwości – ale też błędy i usterki – szybkiego myślenia, wskazując wszechogarniający wpływ intuicyjnych wrażeń na nasze myśli i zachowania.

  • Pięć dysfunkcji pracy zespołowej
    Autor: Patrick Lencioni

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej to zajmująca opowieść zawierająca przepis na sukces zespołu. Fabuła rozwija się wartko i dynamicznie. Opowieść ujawnia pięć najbardziej destrukcyjnych zjawisk, jakie moją towarzyszyć pracy w teamach, zespołach projektowych, grupach kreatywnych.

  • Kto zabrał mój ser?
    Autor: Johnson Spencer

Prosta, a zarazem mądra, alegoryczna przypowieść odkrywająca najgłębsze prawdy o zmianach dokonujących się w naszym życiu. Jasne, pełne mocy przesłanie zawarte w tej książce – „to nieprawda, że zmiany są najważniejsze. Po prostu nic innego ważnym nie jest. Otwórz się na zmiany, nie walcz z nimi.”

  • Drive
    Autor: Daniel Pink

Drive to wyjątkowa książka, która zapładnia myślenie oraz powoduje skuteczne działanie. Pink wysuwa mocne argumenty, aby ponownie przemyśleć motywacje i dostarcza narzędzi potrzebnych do przeprowadzenia zmian we własnym życiu.

  • Wywieranie wpływu na ludzi
    Autor: Robert B. Cialdini

Ta książka zyskała sobie ogromną popularność nie tylko wśród psychologów, ale także specjalistów od marketingu i wśród szerokiej publiczności. Została przetłumaczona na 26 języków i sprzedana w ponad 2 milionach egzemplarzy, zaś anglojęzyczny jej oryginał był cytowany ponad trzy tysiące razy.

  • Zmień kulturę, zmień zasady gry
    Autor: Roger Connors, Tom Smith

Z książki Zmień kulturę, zmień zasady gry dowiesz się, jak stworzyć środowisko, w którym przyjmowanie większej odpowiedzialności wpływa na przyspieszenie zmian u indywidualnych osób, w zespołach i w całej organizacji. W każdym rozdziale znajdują się ciekawe przykłady na to, jak organizacje, które osiągnęły olbrzymi sukces, wykorzystują przedstawione najlepsze praktyki.

  • Zarządzanie zasobami ludzkimi
    Autor: Michael Armstrong

Najnowsze, uaktualnione wydanie znanego brytyjskiego podręcznika uwzględnia najważniejsze osiągnięcia w tej istotne.

  • Zarządzanie w XXI wieku – wyzwania
    Autor: Peter F. Drucker

W tej książce Drucker rozważa, jakie prognozy przyszłości biznesu i zarządzania są racjonalne, a jakie nie. Pisze, na co menedżerowie muszą przygotować się w XXI wieku. Omawia sprawy najważniejsze, które stanowią być albo nie być organizacji w obecnym stuleciu.

  • Zarządzanie jutra
    Autor: Gary Hamel, Bill Breen

W zarządzaniu jutra uznany autor Gary Hamel dowodzi, że tradycyjne metody zarządzania firmą przestały się sprawdzać. Zarządzanie firmą wymaga zasadniczej odmiany sposobu myślenia o samym zarządzaniu. W chwili obecnej zdobycie trwałej przewagi konkurencyjnej firmy wymaga prawdziwego wymyślenia na nowo sposobu na zarządzanie nią. Zarządzanie jutra to właśnie ten sposób. Jest jednocześnie dziełem naukowym i praktycznym poradnikiem, który pomoże ci wykształcić techniki zarządzania, jakich będziesz potrzebować w przyszłości.

  • Zaczynaj od dlaczego
    Autor: Simon Sinek

Otwórz tę książkę i wczytaj się w historie Martina Luthera Kinga juniora czy Steve’a Jobsa i przekonaj się, że wszyscy liderzy, którzy kogokolwiek inspirują, myślą, działają i komunikują się z innymi z pominięciem ogólnodostępnych schematów. Każdy z nas może zdobyć tę umiejętność. Przy odrobinie dyscypliny każdy lider lub organizacja mogą skutecznie oddziaływać na innych.

  • Wielcy z wyboru
    Autor: Jim Collins, Morten T. Hansen

W oparciu o dziewięcioletnie badania, wsparte rygorystyczną analizą i poprzetykane fascynującymi historiami, Collins wraz ze współautorem, Mortenem Hansenem, przedstawiają pryncypia, dzięki którym można zbudować prawdziwie wielkie przedsiębiorstwo w niespokojnej, szybko zmieniającej się rzeczywistości, kiedy nie sposób przewidzieć przyszłości.

  • Tworzenie modeli biznesowych
    Autor: Alexander Osterwalder

Przewodnik dla wizjonerów, ludzi pragnących wyznaczać własne zasady gry i tych, którzy chcą podważać status quo — dla ludzi, którzy myślą o projektowaniu przedsiębiorstw przyszłości lub zmianie przestarzałych modeli biznesowych!

  • Tenis: wewnętrzna gra. Trening mentalny w sporcie i w życiu
    Autor: T. Gallwey

„Wewnętrzna gra” (INNERGAME) to gra, która toczy się w umyśle zawodnika. Jej celem jest pokonanie takich ulotnych przeciwników jak: nerwowość, dekoncentracja czy brak wiary w siebie.

  • Szybkość zaufania
    Autor: Stephen R. Covey

Książka o budowaniu zaufania w biznesie. Jakie zachowania cechują najbardziej godnych zaufania ludzi biznesu? W jaki sposób wiarygodność pozwala zmniejszyć koszty i zmaksymalizować zyski? Jak odbudować utracone zaufanie?

  • Sztuka prezentacji i komunikacji z grupami
    Autor: Robert Dilt

Książka skierowana jest przede wszystkim do trenerów, szkoleniowców, wykładowców i nauczycieli. Dostarcza zestawu kluczowych umiejętności w zakresie praktycznego porozumiewania się i budowania relacji koniecznych do tworzenia efektywnych prezentacji – przede wszystkim przeprowadzanych na potrzeby szkoleń np. związanych z kształceniem w organizacjach.

  • Sztuka możliwości
    Autor: Rosamund Stone Zander

Zwodniczo proste praktyki opierają się na dwóch założeniach: że życie jest skomponowane jak opowiadania („Wszystko jest wymyślone”) i że dzięki nowym definicjom możliwe staje się o wiele więcej, niż ludzie zwykle sobie wyobrażają. Książka zmienia nasz punkt widzenia za pomocą podnoszących na duchu historii, paraboli i anegdot z osobistych doświadczeń autorów, a także z życia słynnych, jak i nieznanych bohaterów.

  • Sposób na opornych. Skuteczne wywieranie wpływu
    Autor: Terry Bacon

Każdego dnia wywierasz wpływ na kogoś lub ktoś wpływa na ciebie. Żeby odnieść sukces w biznesie lub życiu osobistym, musisz wiedzieć, jak skutecznie wpływać na myślenie, uczucia i działania innych ludzi oraz… jak obronić się przed niechcianym wpływem. Pomoże ci w tym niniejsza książka.

  • Siła nawyku
    Autor: Charles Duhigg

Autor udowadnia, że odpowiednie pokierowanie wyrobieniem nowych lub zmianą dotychczasowych nawyków może diametralnie odmienić czyjeś życie, ale także funkcjonowanie społeczeństw, przedsiębiorstw, grup zawodowych, państw… Autor na sprawdzonych przykładach dowodzi, że świadomość, zrozumienie i zmiana nawyków pomagają osiągać wymarzone cele.

  • Psychologia konfliktów
    Autor: Tomasz Witkowski, Stanisław Chełpa

Konflikt, w najszerszym rozumieniu, pojawia się zawsze tam, gdzie istnieją sprzeczne dążenia, sprzeczne interesy. Konfliktów nie należy się jednak bać. Nie zawsze przecież muszą kończyć się porażką. Jak przejść przez liczne konflikty tak, by z sytuacji niszczących związki z innym ludźmi zmieniać je w relacje budujące.

  • Przyzwoitość w zarządzaniu
    Autor: Steve Harrison

Przyzwoitość w zarządzaniu przedstawia przykład podejścia pozwalającego na stworzenie pozytywnej kultury korporacyjnej, która jak wielokrotnie udowodniono zwiększa efektywność firmy, pozwala pozyskać i zatrzymać w firmie najbardziej utalentowanych pracowników, sprzyja właściwym zachowaniom i praworządności w przedsiębiorstwie oraz wzmacnia wizję wspólnych wartości.

  • Polarity Management: Identifying and Managing Unsolvable Problems
    Autor: Barry Johnson

Niektóre złożone problemy po prostu nie mają „rozwiązania”. Kluczem do bycia skutecznym liderem jest rozpoznanie i odpowiednie zarządzanie takimi problemami. Ta książka przedstawia unikalny model i zestaw zasad, które mogą pomóc spojrzeć na sytuacje w nowy sposób. Książka zawiera ćwiczenia w celu wzmocnienia swoich umiejętności oraz studium przypadków, które mają pomóc zastosować ten model.

  • Po drugie klient
    Autor: Hal F. Rosenbluth

Tajemnica sukcesu firmy Rosenbluth International, której właścicielem jest autor tej książki, jest prosta: firma koncentruje się przede wszystkim na swoich pracownikach, a dopiero potem na klientach. W książce udowodniono, że ten kontrowersyjny, lecz niezawodny przepis, sprawdzony przez trzecie co do wielkości przedsiębiorstwo turystyczne na świecie, może być gwarancją sukcesu każdej firmy, niezależnie od branży, wielkości i lokalizacji.

  • Od przewodnika do inspiratora, czyli coaching przez duże „C”
    Autor: Robert Dilts

Książka Od Przewodnika do Inspiratora, czyli coaching przez duże „C” jest swoistym podręcznikiem dla osób zajmujących się opieką, pomaganiem, wspieraniem, przewodzeniem, a wreszcie inspirowaniem innych osób. Celem przyświecającym autorowi było stworzenie oraz dostarczenie usystematyzowanego modelu przeprowadzania zmiany u osób, z którymi pracuje prowadzący je „lider/przewodnik”.

  • Myślenie pytaniami. Zmień swoje pytania a zmienisz siebie
    Autor: Marilee Adams

Książka uświadamia nam, jak za pomocą pytań możemy kontrolować swoje myśli. Bo oto możemy świadomie wpływać na przyszłość, obmyślając takie pytania, które najskuteczniej doprowadzą do celu. Na tym właśnie zasadza się znakomity coaching. Podobnie działają wielcy przywódcy, którzy otwierają przed nami wizje przyszłości.

  • Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania
    Autor: Jenny Rogers

Autorzy książki Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania prezentują zupełnie nowe podejście do roli menedżera. Opiera się ono na umiejętnym stosowaniu zasady złotego środka: zarządzaj i motywuj. Dobry menedżer jest nie tylko wymagającym przełożonym, ale również godnym zaufania mentorem.

  • Magia Rozwoju Talentów
    Autor: Nina Sosińska

Poszczególne rozdziały książki przedstawiają praktyczne rozwiązania, które powstawały w wyniku realizacji wielu projektów wspierających rozwój kultury i realizację strategii firmy. Rozwiązania te mogą stanowić dobrą wskazówkę do opracowywania narzędzi „szytych na miarę” każdej organizacji.

  • Labirynt. Sztuka podejmowania decyzji
    Autor: Paweł Motyl

W jaki sposób skutecznie podnosić jakość podejmowanych decyzji w coraz bardziej nieprzewidywalnym otoczeniu? Szereg inspirujących i praktycznych wskazówek, które dają odpowiedź na pytanie: jak podejmować decyzje, które są jednocześnie racjonalne, skuteczne i mądre?

  • Jednominutowy Menedżer spotyka małpę
    Autor: Ken Blanchard

Nie zajmuj się rozwiązywaniem cudzych problemów! Dzięki tej książce dowiesz się, jak w prosty sposób zyskać czas na rzeczy, które chcesz lub musisz zrobić. Menedżer rozwiązujący problemy za swoich pracowników staje się najmniej efektywnym członkiem zespołu. Autorzy przedstawiają go jako nieszczęśnika otoczonego przez stado małp. Następnie uczą, jak wybrnąć z takiej sytuacji i przekazać odpowiedzialność za poszczególne zadania właściwym osobom.

  • Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi
    Autor: Dale Carnegie

Ta książka ułatwi ci swobodne poruszanie się w biznesie. Przyda się w życiu rodzinnym i towarzyskim. Każda rada w niej zawarta wydaje nam się oczywista. Wiedza o życiu, człowiecza mądrość tkwi w naszej podświadomości. Sztuką jest wydobycie tej mądrości i zastosowanie w działaniu.

  • Inteligencja emocjonalna
    Autor: Daniel Goleman

Książka przynosi odpowiedź na nurtujące pytania, jak to się dzieje, że zdolni uczniowie stają się zaledwie przeciętnymi pracownikami, albo że osoby o wysokim ilorazie inteligencji nierzadko z trudem radzą sobie w życiu.

  • Głaskologia. Faktyczne reguły motywowania i rozumienia motywacji
    Autor: Miłosz Brzeziński

Głaskologię powinien przeczytać każdy, kto chce się dobrze czuć dłużej niż parę chwil i każdy, kto chce mieć pozytywny wpływ na innych i dać im energetycznego kopa. Każdy, kto chce utrzymać pracę, awansować czy budować związek oparty na zaufaniu, zrozumieniu i nieustannej ciekawości drugiej osoby.

  • Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności
    Autor: David Allen

Program Getting Things Done powstał po to, byś mógł wreszcie zwolnić tempo, zrezygnować z przytłaczających obowiązków i uwolnić się od wiecznej presji zegarka. Jest to najbardziej spójny, intuicyjny i wydajny system racjonalizacji zadań, jak istnieje w chwili obecnej na rynku.

  • Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach
    Autor: John Kotter

Odkąd pingwiny sięgały pamięcią, zawsze mieszkały na tej właśnie górze lodowej. „To nasz dom” – powiedziałyby Ci, gdybyś kiedykolwiek odnalazł drogę do ich świata z lodu i śniegu. Powiedziałyby również: „To zawsze będzie nasz dom”. To wydawałoby się całkiem logiczne z ich punktu widzenia. A jednak pewnego dnia coś się zmieniło – mały pingwin dostrzegł, że ten świat stopniowo ulega zagładzie.

  • Filozofia Kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie
    Autor: Robert Maurer

Najwyższa pora poznać potęgę drobnych kroczków. Idea jest prosta – należy tak zmylić wrodzone opory przed przyjmowaniem nowego sposobu zachowania, by już zawsze móc cieszyć się osiągniętym sukcesem, a jednocześnie nie wywoływać w swoim życiu emocjonalnej rewolucji. Bez względu na to, czy chcesz rzucić palenie, pozbyć się zbędnych kilogramów, zadbać o rozwój kompetencji, czy stworzyć udany związek – filozofia kaizen jest dla Ciebie.

  • Efektywne zarządzanie. Jak skutecznie podejmować decyzje, budować strukturę firmy i wykorzystywać czas
    Autor: Heike Bruch, Sumantra Ghoshal

Zaskakująca i podważająca dotychczasowe myślenie książka poruszająca problem nieefektywności działań podejmowanych przez menedżerów. Chociaż intuicyjnie wskazywane powody: zbyt duże obciążenie pracą, ograniczony budżet i szefowie odmawiający wsparcia w pewnym stopniu przyczyniają się do niskiej skuteczności menedżerów.

  • Empowerment. Odkryj ukrytą moc Twoich pracowników!
    Autor: Ken Blanchard, John Carlos, Alan Randolph

Tradycyjny model zarządzania oparty na autorytarnej władzy kierowników jest już przestarzały i nieskuteczny. Dziś na całym świecie tworzy się środowiska pracy oparte na aktywnym uczestnictwie wszystkich pracowników w podejmowaniu działań i decyzji. Jak to się robi? Kluczem do sukcesu jest empowerment. To nie przekazywanie władzy w ręce ludu, ale otwarcie się na posiadaną przez pracowników wiedzę, doświadczenie i motywację.

  • Dlaczego zebry nie mają wrzodów?
    Autor: Robert Sapolsky

Kompendium współczesnej wiedzy na temat psychofizjologii stresu łączące perspektywy 4 dyscyplin: psychologii, neurologii, immunologii i endokrynologii. Autor wnikliwie opisał, co dzieje się z człowiekiem, gdy doświadcza stresu. Dzięki lekturze zrozumiemy, w jaki sposób oddziaływanie stresu na organizm ludzki wpływa na całe nasze życie czyniąc nas podatnymi na choroby cywilizacyjne.

  • Dawaj innym szczęście
    Autor: Tony Hsieh

Dyrektor generalny Zappos, Tony Hsieh, dzieli się z czytelnikami różnymi lekcjami, jakie odebrał w biznesie i w życiu, poczynając od założenia farmy robaków przez prowadzenie pizzerii po powołanie do życia LinkExchange, zarządzanie Zappos i jeszcze więcej. Książka pokazuje, jak mocno odmienny rodzaj kultury korporacyjnej może być potężnym modelem dla osiągania sukcesu – i jak poprzez koncentrowanie się na szczęściu ludzi.

  • Coaching koaktywny
    Autor: Henry Kimsey-House

Książka zawiera m.in. analizy wpływu poszczególnych kompetencji na skuteczność coachingu i zaangażowanie klienta, przykłady rozmów na sesjach coachingowych czy zestaw narzędzi coacha, obejmujący ćwiczenia, kwestionariusze, formularze i listy kontrolne. Autorzy Coachingu koaktywnegowyjaśniają, na czym polega proces prowadzący do głębokiej zmiany i uczą, jak można go uruchomić poprzez budowanie partnerskich relacji.

  • Coaching i mentoring w praktyce
    Autor: Maciej Bennewicz

Książka skierowana do wszystkich osób zainteresowanych coachingiem, a zwłaszcza do menedżerów, samodzielnych specjalistów pracujących przy zarządzaniu talentami i potencjałem pracowniczym, a także do studentów zainteresowanych przyszłą karierą zawodową i rozwojem osobistym. Osoby, które zawodowo zajmują się treningiem, szkoleniami, a także zarządzaniem, zyskają usystematyzowany materiał do własnego szkolenia.

  • Cel I i Cel II
    Autor: Eliyahu M. Goldratt

Pierwsza na świecie powieść biznesowa. Prezentuje rewolucyjny sposób myślenia o zarządzaniu zakładem produkcyjnym. Książka przedstawia dwie metody zarządzania zasadzające się na obaleniu przyjmowanych milcząco założeń, tak „oczywistych”, że zapomina się o ich istnieniu i bezrefleksyjnie powtarza na każdym kursie zarządzania.

  • 17 śmiertelnych błędów szefa
    Autor: Rafał Szczepanik

Błędy popełniane przez szefów owocują problemami na kolejnych szczeblach zarządzania i wpływają na wyniki. Powielanie błędów to powszechne zjawisko. Następujące po sobie błędy zarządzania: zaniedbanie, ignorancja i przekonanie o własnej nieomylności, prowadzą do katastrofy. Jak rozpoznać zbliżający się kryzys, niwelować jego efekty oraz unikać popełniania wciąż tych samych błędów?

  • Psychologia społeczna
    Autor: Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert

Podręcznik ten obrazuje najnowsze trendy w psychologii społecznej, nie zapominając jednak o jej pionierskich badaniach; prezentuje uaktualnienie starszych teorii, uzupełniając klasyczne treści nowym podejściem do tych samych tematów (m.in. kultura, płeć, tożsamość, emocje, poczucie własnej wartości, proces redukcji dysonansu poznawczego w różnych kulturach), a także perspektywą ewolucyjną w badaniu różnych aspektów zachowań człowieka.


Źródło: Effect Factor 

1 komentarz
  1. Reply
    Marzenna 28 maja 2016 at 09:43

    Ostatnio dostałam książkę Roberta Zycha “Klient w centrum uwagi”. Świetna pozycja dla członków zespołu sprzedażowego, jak i obsługi klienta. Doskonała, fachowa lektura. Polecam!

    Skomentuj

    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled