Ruszają kontrole agencji zatrudnienia!

Zgodnie z zapowiedziami Zespołu ds. Kontroli Agencji Zatrudnienia Wydziału Obsługi Instytucji i Partnerów Rynku Pracy WUP w Warszawie już pod koniec miesiąca marca ruszają kontrole działalności agencji zatrudnienia w województwie mazowieckim.

Kontrole mogą mieć charakter kontroli planowej, doraźnej lub sprawdzającej wykonanie zaleceń pokontrolnych.

Kontrole odbywać się będą w oparciu o Regulamin kontroli (do pobrania), który precyzuje przedmiot kontroli, procedurę prowadzenia kontroli, prawa i obowiązki kontrolującego, zakres dokonywanych czynności kontrolnychsposób wnoszenia sprzeciwów i zażaleń i in. oraz w oparciu o plan kontroli sporządzony kwartalnie przez Kierownika Wydziału Obsługi Instytucji i Partnerów Rynku Pracy (do pobrania).

Agencja zatrudnienia zostanie powiadomiona na piśmie z 7-dniowym wyprzedzeniem o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

Podstawa prawna:

Zgodnie z art.18o ustawy  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, marszałek województwa sprawuje kontrolę, o której mowa w art. 70 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej  (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), w zakresie przestrzegania warunków prowadzenia działalności agencji zatrudnienia, o których mowa w art. 19-19h i art. 85 ust. 2-5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

W stosunku do podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, mających siedzibę na terenie województwa mazowieckiego ww. kontrolę sprawuje – z upoważnienia Marszałka Województwa Mazowieckiego – Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie.

Dla usprawnienia kontroli i zmniejszenia jej uciążliwości dla podmiotu kontrolowanego zaleca się:

  • posiadanie w czasie kontroli aktualnych zaświadczeń z ZUS-u i US o niezaleganiu w opłatach z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • dysponowanie aktualnym odpisem z właściwego rejestru, tj. odpowiednio odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego lub wyciągiem z ewidencji działalności gospodarczej.

Przypominamy!
Jeśli w wyniku kontroli ujawniono co najmniej jedno z niżej wymienionych naruszeń warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, konsekwencją zgodnie z art. 18m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy będzie wykreślenie, w drodze decyzji, agencji zatrudnienia z rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, bez uprzedniego wzywania do usunięcia naruszeń:

1) posiadanie zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
2) otwarcie likwidacji,
3) ogłoszenie upadłości,
4) karalność za przestępstwa lub wykroczenia, o których mowa w art. 121 ustawy
o promocji zatrudnieniach i instytucjach rynku pracy,
5) przetwarzanie danych osobowych niezgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych,
6) dyskryminowanie ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie, ani ze względu na przynależność związkową osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
7) pobieranie kwot innych niż kwoty należne agencji zatrudnienia z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, poniesione na: dojazd i powrót osoby skierowanej, wydanie wizy, badania lekarskie,tłumaczenia dokumentów,
8) kierowanie do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych za swoim pośrednictwem
bez zawarcia pisemnej umowy przez te agencje z osobami kierowanymi,
9) brak pisemnej umowy z pracodawcą zagranicznym, do którego agencja zatrudnienia zamierza kierować osoby do pracy za granicą,
10) brak informacji na piśmie dla osoby kierowanej do pracy za granicą o przysługujących
jej uprawnieniach, o których mowa w art. 86 ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy,
11) nie przestrzeganie międzynarodowych umów, porozumień i programów dotyczących zatrudnienia wiążących Rzeczpospolitą Polską oraz obowiązujących w państwie zatrudnienia przepisów o zatrudnieniu oraz przepisów regulujących działalność agencji zatrudnienia,
12) niezgodność ze stanem faktycznym informacji rocznej o działalności agencji zatrudnienia.

Gdy w wyniku kontroli ujawniono naruszenie warunków prowadzenia agencji zatrudnienia określonych w art. 19a i 19e-19h lub gdy ustalono niezgodność danych w rejestrze ze stanem faktycznym, zgodnie z art. 18m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wykreślenie, w drodze decyzji, agencji zatrudnienia z rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, następuje w przypadku nieusunięcia przez agencję zatrudnienia naruszeń warunków po uprzednim wezwaniu do usunięcia tych naruszeń.

Pobierz regulamin kontroli agencji zatrudnienia.

Źródło: SAZ.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0