Branża HR to dziś jedna z najbardziej dynamicznie zmieniających się dziedzin biznesu. Działy zasobów ludzkich stają w obliczu prawdopodobnie największej transformacji w historii. Pod względem biznesowym i technologicznym nadchodzący przełom znacząco wpłynie na zarządzanie kapitałem ludzkim. Rola HR staje się znacznie bardziej interdyscyplinarna niż dotychczas. Josh Bersin, niekwestionowany lider w dziedzinie HR i Employer Branding, porównuje boom na rynku HRtech w 2019 roku z tajfunem.
Rynek technologii HR także rozwija się w tempie szybszym niż kiedykolwiek. Według ostatnich badań, rynek HRtech do 2025 roku będzie wart aż 30 miliardów dolarów. Ta ekspansja została częściowo spowodowana ogromnymi inwestycjami w rozwiązania technologii HR, a częściowo przez eksplozję danych w HR. Przejście od tradycyjnych systemów i oprogramowania do opartych na chmurze rozwiązań technologicznych jako usługi (SaaS – Software as a Service) pomogło organizacjom rejestrować, przechowywać, konsolidować i centralizować wszystkie dane HR.
Najważniejsze trendy do naśladowania i wyzwania, którym musi sprostać HR w nadchodzących latach, to:
1. Tworzenie kultury ciągłego zaangażowania
W dzisiejszej gospodarce utrzymanie pracowników w centrum uwagi, motywacja i dłuższe pozostawanie w organizacji staje się koniecznością. Organizacje muszą monitorować i poprawiać doświadczenia pracowników podczas całego cyklu życia pracownika. Staje się to zarówno kwestią kulturową, jak i technologiczną dla przedsiębiorstw.
2. Sztuczna inteligencja w HR
AI w HR jest prawdopodobnie największym motorem transformacji. Sztuczna inteligencja może całkowicie zmienić procesy HR i zarządzanie talentami. Produktywność pracowników i ogólną jakość pracy można poprawić za pomocą chatbotów, analityki predykcyjnej i automatyzacji. Sztuczna inteligencja może pomóc specjalistom HR i rekruterom zautomatyzować czasochłonne, powtarzalne zadania. AI wspiera proces rekrutacji, poprawia doświadczenie kandydata, usprawnia komunikację, wspiera mikrouczenie oraz wiele innych procesów.
3. Analityka danych
Jakość i integralność danych stanowią podstawę i ogromne wyzwanie dla takich dziedzin, jak sztuczna inteligencja i People Analytics. Specjaliści HR, którzy wykorzystują potęgę danych, mogą łatwiej i pewniej podejmować wymierne, przejrzyste i kompleksowe decyzje biznesowe. Od 2019 roku liderzy HR będą musieli zarządzać jakością danych, które są przekazywane do inteligentnych systemów i algorytmów. Rozwiązania SaaS znacznie usprawniły analitykę danych, ale wciąż jest wiele do zrobienia, technologie te niosą wiele wyzwań w zakresie etyki, czy tzw. uprzedzeń poznawczych (cognitive bias). Wszystkie te zmiany będą wymagały od zespołów HR rozwinięcia nowych umiejętności i inwestowania w ciągłe kształcenie, aby nauczyć się radzić sobie z technologią i danymi.
Nowoczesne organizacje wymagają połączenia sił przywództwa HR, IT i biznesu, aby wspólnie rozwiązywać problemy. Jednym z najważniejszych wniosków z Deloitte Human Capital Trends 2018 jest fakt, że kadra kierownicza (C-Suite) nie współpracuje wystarczająco ściśle w kwestiach wewnątrzorganizacyjnych. W obliczu malejącego bezrobocia, niepokojących danych demograficznych, wysoko konkurencyjnego rynku pracy i rosnącego zapotrzebowania na wydajność pracownika, globalna gospodarka wymaga podejścia 360-stopniowego i między-działowego podejścia do biznesu.
Start-upy napędzają innowacje
Na rynku inwestycyjnym, globalna wartość rozwiązań HRtech osiągnęła prawie 800 mln dolarów tylko w I kwartale 2018 roku. Łącznie fundusze kapitałowe, prywatni inwestorzy zainwestowali 1,87mld dolarów w produkty HRtech i usprawnienia dla rynku HR w ostatnich dwóch latach.
Rynek oprogramowania HRtech można dziś podzielić na kilka dziedzin:
- Pozyskiwanie talentów (sourcing, portale pracy, zarządzanie relacjami z talentami, ocena talentów, systemy śledzenia aplikacji, onboarding);
- Zarządzanie talentami (automatyzacja feedbacku dla kandydatów i pracowników, edukacja i szkolenia, zarządzanie publikacją treści, well-being w miejscu pracy);
- Scentralizowana administracja HR (pomiar czasu pracy i frekwencji, listy płac i świadczenia, nagradzanie i benefity);
- Kompleksowe rozwiązania HRM,
- HR Analytics.
Oprócz globalnych dostawców oprogramowania dedykowanego HR, takich jak SAP, Microsoft czy Oracle, istnieje mnóstwo firm poszukujących innowacyjnych i sprawnych rozwiązań. Na dzisiejszym rynku technologii HR istnieje wiele świetnych narzędzi tworzonych przez start-upy! Wykorzystują one sztuczną inteligencję, gromadzenie danych i ich analitykę, wirtualną rzeczywistość, oraz wiele innych, powstających w kreatywnych zespołach każdego dnia. Często rozwiązania tworzone przez start-upy są bardziej kreatywne i przyjazne dla użytkownika niż globalne, jak w przypadku systemów ATS.
Polskie start-upy nie pozostają w tyle za globalną konkurencją
Ten technologiczny boom w dziedzinie HRtech obserwujemy na całym świecie, ale na polskim rynku jest także wielu aktywnych graczy, którzy podjęli się tych wyzwań. Przykładem są aplikacje Employer Branding Institute – EBnavi (zautomatyzowany audyt procesów, konstruujących markę pracodawcy), czy Pepperto (narzędzie do zgrywalizowanego polecania pracowników). Maja Gojtowska, konsultant ds. HR i brandingu pracodawców, stworzyła zestawienie oprogramowania HRtech stworzonego w Polsce – pełną listę można znaleźć tutaj. To ogromna radość widzieć, że polskie rozwiązania nie pozostają w tyle za globalnymi i przyczyniają się do HR-owych transformacji w kierunku przyszłości.
Autor: Martyna Karpiuk, Product Specialist w Employer Branding Institute
Bardzo dobry artykuł. Cyfrowa transformacja obejmuje coraz szerzej HR., a to przekłada się na procesy rekrutacyjne. Chatboty są idealnym wsparciem w procesach poszukiwania nowych pracowników. Dla firm oznacza to oszczędność czasu, a dla potencjalnych kandydatów są one przyjazne i pomocne, co pomaga uniknąć stresu związanego z rozmową o pracę. Więcej na ten temat możecie przeczytać na https://inteliwise.pl/blog/chatboty-w-hr-jak-wdrozyc-ai-w-ramach-rekrutacji-i-zarzadzania-zespolem/