Czy polscy pracownicy znają zakres swoich benefitów pozapłacowych?

  • Rekordowo niski poziom bezrobocia skłania pracodawców do rozszerzania oferowanych pracownikom benefitów pozapłacowych.
  • Korzyści z benefitów powinny być przedstawiane pracownikom w przejrzysty i atrakcyjny sposób, co może wpłynąć na ich zadowolenie z wynagrodzenia.
  • Większość pracowników nie zna szczegółowego zakresu swojej polisy grupowej, a co za tym idzie, nie wie, na co może liczyć ze strony ubezpieczyciela.

Stopa bezrobocia w Polsce osiągnęła rekordowo niski poziom – 5,3%. Według Głównego Urzędu Statystycznego zarejestrowanych jest obecnie 877,1 tys. bezrobotnych. Jeszcze pięć lat temu było ich ponad dwa razy więcej. Sytuacja na rynku pracy powoduje zatem, że pracodawcom coraz trudniej jest pozyskać pracowników. W związku z tym szukają oni rozwiązań, które pozwolą im stawić czoła brakom kadrowym. Jednym z powszechnie stosowanych rozwiązań jest oferowanie bogatych pakietów benefitów pozapłacowych, wśród których znajdują się grupowe ubezpieczenia na życie oraz polisy zdrowotne. Nie zawsze jednak są one postrzegane jako atrakcyjne dodatki do wynagrodzenia. Dlaczego?

Problem najczęściej tkwi w nieodpowiednim przedstawieniu korzyści wynikających z ubezpieczenia. Większość osób, nawet ubezpieczonych, nie zna zakresu polis. Mają oni jedynie częściową wiedzę na temat dostępnych świadczeń. Nierzadko dochodzi więc do sytuacji, w których nawet najlepiej i najkorzystniej skonstruowany program ubezpieczenia nie jest doceniany przez pracowników. Powoduje to zatem, że grupowe ubezpieczenie jest dla firmy wyłącznie kosztem, który nie ma żadnego przełożenia na zadowolenie pracowników i atrakcyjność zatrudnienia w przedsiębiorstwie.

 

Czego oczekują pracownicy?

Odpowiednie dopasowanie zakresu i przedmiotu ubezpieczenia do oczekiwań pracowników jest zagadnieniem wielowątkowym. Wybierając ubezpieczenie, trzeba bowiem wypracować kompromis pomiędzy kilkoma pokoleniami zatrudnionych, którzy mają odmienne potrzeby, style życia i podejście do ubezpieczeń. Grupą, na którą trzeba zwracać obecnie szczególną uwagę, są młodzi pracownicy. Eksperci firmy brokerskiej EIB zauważają, że odsetek ubezpieczonych w najmłodszych grupach wiekowych systematycznie spada. Przykładowo, decyzję o założeniu rodziny podejmujemy później niż wcześniejsze pokolenia, w związku z czym młodzi ludzie nie widzą zbytniej potrzeby zawierania ubezpieczenia na życie. Z kolei osoby starsze lub posiadające dzieci chętnie korzystają z możliwości skorzystania z takiej ochrony. Niezależnie jednak od wieku, większym zainteresowaniem od polis życiowych cieszą się grupowe ubezpieczenia zdrowotne, zapewniające dostęp do prywatnych świadczeń medycznych. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że oferują natychmiastową korzyść, a nie wyłącznie obietnicę pomocy w przyszłości.

Sposobem na zwiększenie atrakcyjności grupowych ubezpieczeń w oczach pracowników jest przygotowanie bardziej złożonego programu ochrony obejmującego kilka aspektów. Jednym z rozwiązań może być rozszerzenie klasycznej polisy zdrowotnej o ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą, dzięki czemu pracownicy wybierający się na urlop poza Polskę nie będą musieli samodzielnie kupować dodatkowej polisy. Innym wyjściem może być połączenie ubezpieczenia na życie z pakietem assistance domowego. Rozwiązań może być wiele – mówi Tomasz Kaniewski z EIB. Przedsiębiorcy, którzy chcą stworzyć interesujący dla zatrudnionych oraz potencjalnych pracowników system benefitów pracowniczych w oparciu o ubezpieczenia, powinni rozważyć skorzystanie z pomocy profesjonalnego pośrednika ubezpieczeniowego. Brokerzy są bowiem nie tylko w stanie wynegocjować bardziej atrakcyjne warunki polisy z towarzystwem ubezpieczeniowym, ale przede wszystkim mogą stworzyć niestandardowy produkt, lepiej dopasowany do potrzeb przedsiębiorstwa.

 

O korzyściach trzeba przypominać regularnie

Jednak stworzenie atrakcyjnego benefitu to jedynie niewielka część procesu budowania zadowolenia pracowników. O wiele istotniejsze jest jego odpowiednie zaprezentowanie zatrudnionym. Należy pamiętać, ze większość osób, włącznie z ubezpieczonymi, bardzo często nie zna zakresu posiadanego ubezpieczenia, ani nie zdaje sobie sprawy, z jakich świadczeń mogą skorzystać. Wyznacznikiem wartości ochrony w oczach pracowników są zazwyczaj limity odszkodowania zapisane w tabelach zawartych w wyciągu z ogólnych warunków ubezpieczenia. Nie dają one jednak pełnego obrazu ochrony i zakresu ubezpieczenia. Dlatego należy pracownikom je wytłumaczyć. Często popełnianym przez firmy błędem jest pozostawianie tego zadania towarzystwom ubezpieczeniowym, które nie zawsze są w stanie dostarczyć atrakcyjnych, spersonalizowanych dla firmy treści. Warto zatem samodzielnie prowadzić dialog z pracownikami, ewentualnie z pomocą brokera. Dzięki temu przedsiębiorcy zwiększają szanse, że zatrudnieni otrzymają wartościowe informacje, które wpłyną na ich zadowolenie z posiadanych benefitów.
– O zaletach polis zatrudnieni powinni być informowani regularnie. Na przykład poprzez systematyczne zachęcanie do wykonywania badań kontrolnych lub pokazywanie, w jaki sposób ubezpieczenie pomogło ich koleżankom i kolegom z pracy w kryzysowej sytuacji. Informacje te powinny być przekazywane w przystępnej formie. Ich treść powinna być zwięzła i uzupełniona infografikami. Coraz więcej osób docenia też możliwość obejrzenia krótkich nagrań wideo.

Należy pamiętać, żeby forma była dobrana do grona odbiorców, zwłaszcza do ich wieku. Starsze pokolenia zwracają uwagę przede wszystkim na treść informacji, z kolei dla osób młodszych równie ważna jest ich forma graficzna. Drugim elementem, który trzeba brać pod uwagę, jest sposób ich przekazywania. Niektórzy chętniej zapoznają się z klasycznymi, papierowymi materiałami, a inni cenią sobie komunikację z pośrednictwem kanałów elektronicznych.

Autor: Tomasz Luty, Brandscope

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled