Z pewnością pracujesz z osobami z „Generacji Y”. Być może to właśnie Ty odpowiadałeś za ich rekrutację. Specjaliści z zarządzania zasobami ludzkimi słusznie zauważają, że to właśnie pracownicy z pokolenia Y w krótkim czasie staną się filarem wielu firm.
Prawdopodobnie masz świadomość, że pokolenie Y różni się od starszych generacji, przede wszystkim innymi celami i potrzebami. Czy może to stanowić problem w codziennej w pracy?
Zanim przejdziesz do dalszej części artykułu, chciałabym abyś pozbył się z głowy wszelkich uprzedzeń dotyczących pokolenia Y. Przyjmij, że poglądy i styl pracy młodszych pracowników, mogą różnić się od Twoich. Jeśli chcesz zatrudnić i zatrzymać pokolenie Y, Twoja strategia będzie musiała być dostosowana do potrzeb najmłodszej generacji.
Co zrobić, aby zatrudnić i efektywnie współpracować z pokoleniem Y? Przeczytaj artykuł i wykorzystaj poniższe informacje!
Łatwiej Ci będzie zastosować porady z artykułu jeśli dowiesz się, czego oczekują kandydaci od procesu rekrutacyjnego. Zobacz badanie, w którym 1700 kandydatów podpowiedziało firmom co zmienić w rekrutacji: TUTAJ!
Czym tak naprawdę jest pokolenie Y?
Pokolenie Y czy też tzw. milenialsi, to osoby urodzone w Polsce między rokiem 1985 a 2000. Często stosowane określenia, to także „następna generacja” oraz „cyfrowe pokolenie”.
Osoba z generacji Y jest najczęściej dobrze wykształcona i gotowa na nowe wyzwania. Korzysta z mediów społecznościowych, za pomocą których kontaktuje się ze znajomymi z całego świata. Jest tolerancyjna i wrażliwa na współczesne problemy ekologiczne. Niechętnie podporządkowuje się konwencjom, źle reaguje na krytykę, ale zaskakuje lojalnością.
W środowisku zawodowym jest nastawiona na budowanie relacji. Zależy jej na partnerskim dialogu. Wykazuje mniejszą lojalność wobec „organizacji”, a zdecydowanie większą wobec współpracowników. Jest gotowa do podejmowania ryzyka, jeżeli widzi sens swojej pracy.
Jakie czekają Cię wyzwania w pracy z pokoleniem Y?
Pracownicy z generacji Y są świadomi swoich atutów, co przekłada się na stawianie wysokich i często nierealnych wymagań wobec firmy. Możesz mieć przez to poczucie, że tzw. Milenialsi wykazują postawę roszczeniową, nie dając nic w zamian. W moich rozmowach z kadrą zarządzającą podczas konsultacji w Interviewme często powtarza się informacja o istotnej potrzebie wyznaczania granic i kontroli pracowników z pokolenia Y.
Natomiast według moich obserwacji największą potrzebą i jednocześnie największym wyzwaniem jest budowanie zaangażowania wśród pracowników pokolenia Y. Przez zaangażowanie mam na myśli potrzebę oferowania z siebie więcej, niż jest to określone w umowie.
Drugim wyzwaniem w pracy z pokoleniem Y jest zapobieganie możliwym konfliktom międzypokoleniowym. W tej sytuacji największa rola spoczywa na barkach liderów.
Najważniejsza różnica między pokoleniem Y a pozostałymi generacjami?
- Równowaga między pracą a życiem prywatnym.
W przeciwieństwie do baby boomers i generacji X, pokolenie Y pracuje, żeby żyć, nie odwrotnie. Starsze pokolenia, aby otrzymać wyższe wynagrodzenie są w stanie pracować dłużej i ciężej, nawet kosztem wolnego czasu. Generacja Y stawia na 8-godzinny tryb pracy i rozwijanie swoich pasji poza życiem zawodowym.
Jak zatem współpracować z generacją Y?
Zobacz kilka wypracowanych metod, które ułatwiają Ci pracę z pokoleniem Y.
- Atmosfera w pracy.
- Stwórz bezpieczny oraz przyjazny klimat, umożliwiający radość z nowych wyzwań
- Zbuduj pozytywne i nieformalne relacje (zadbaj o przynależność pracowników do grup)
Przykład: Wprowadź zwyczaj obchodzenia urodzin w firmie i obdarowywania pracownika tortem.
- Rola przełożonego.
- Okaż bliskie, empatyczne wsparcie pracownikowi
- Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem
Przykład: Zorganizuj comiesięczne indywidualne spotkania z pracownikiem, aby dowiedzieć się jak poradził sobie z wyzwaniami.
- Rozwój zawodowy.
- Pokaż jasną i ustrukturyzowaną ścieżkę kariery
- Zapewnij dostęp do szkoleń i podnoszenia swoich kwalifikacji
Przykład: Podczas wdrażania pracownika w szeregi firmy, przedstaw mu konkretne możliwości rozwoju i wspólnie podążajcie tą drogą.
- Sens pracy.
- Pokaż rolę pracownika w kontekście działania całej firmy
- Wskaż konkretny zakres obowiązków wpływający na bezpośredni sukces organizacji
Przykład: Zobrazuj/rozrysuj swojemu pracownikowi, w jaki sposób oddziałuje on na inne jednostki w firmie, a w rezultacie na sukces całej organizacji.
- Styl pracy.
- Przedstaw zasady działania organizacji i wyraź oczekiwania wobec pracownika
- Pozwól zdefiniować i zbudować indywidualny styl pracy
Przykład: Powiedz pracownikowi o swoich oczekiwaniach i dowiedz się, jaki ma on plan na realizację poszczególnych działań.
- Docenianie osiągnięć.
- Informuj, w jaki sposób pracownik realizuje Twoje oczekiwania
- Przekazuj konkretną i konstruktywną informację zwrotną
Przykład: Doceniaj pracownika kiedy tylko nadarzy się ku temu okazja. Staraj się nie używać krótkich sloganów typu “Dobra robota”. Zamiast tego powiedz, na co dokładnie zwróciłeś uwagę.
Stworzenie odpowiedniego środowiska pracy dla najmłodszego pokolenia, może wymagać od Ciebie elastyczności i tolerancji. Możesz nawet zastanawiać się czy warto? Gwarantuję, że Twój wysiłek się opłaci, a generacja najmłodszych pracowników odwdzięczy się lojalnością i doskonałą efektywnością. Jakie masz doświadczenia we współpracy z pokoleniem Y? Czy zauważasz, aby podział związany z generacjami był tak widoczny?
Nazywam się Aleksandra Bończewska. Jestem psychologiem, coachem i konsultantem kariery w Interviewme. Pasjonuje mnie budowanie marki osobistej. W wolnym czasie planuję kolejne podróże. Odwiedź bloga InterviewMe i znajdź lepszą pracę.