Bądź na bieżącoKomunikacjaMotywacjaRozwijaj się

Człowiek i digital – klucze w komunikacji wewnętrznej w 2017 roku

Rok 2017 w komunikacji wewnętrznej stać będzie po znakiem narzędzi digitalowych. Ale największym wyzwaniem będzie pamiętanie w tym elektronicznym świecie o człowieku. Konieczne będzie zintensyfikowanie prac nam zaangażowaniem pracowników.

Pomocne będzie skupienie się na rozwoju kompetencji komunikacyjnych, uporządkowanie działań i nadanie im kreatywnej formy i treści.

Era digital

W 2016 roku wiele firm przyglądało się digitalowym rozwiązaniom, część już je wdrożyła. Mowa tu o społecznościowych intranetach, aplikacjach mobilnych, ale też systemach do zarządzania konkretnymi procesami. Kolejne miesiące powinny przynieść zwiększenie zainteresowania tymi narzędziami. Wiele firm – jeśli chce dotrzymać kroku temu, jak komunikują się ich pracownicy za zewnątrz – musi pójść z duchem czasu i wdrożyć takie narzędzia także wewnątrz firm. Warto jednak pamiętać, że to, co nowoczesne i popularne na zewnątrz, nie zawsze zadziała wewnątrz organizacji. Każda firma ma swoją specyfikę i zanim porwiemy się na wdrażanie tego, o czym mówią wszyscy, sprawdźmy, czy nasi pracownicy rzeczywiście oczekują takich rozwiązań.

Wprowadzając zmiany technologiczne w organizacji, miejmy na uwadze również to, że digital to nie tylko narzędzia, ale też zmiany w procesach w organizacji i jej kulturze.

Era pracownika

W dobie komunikacji elektronicznej dużym wyzwaniem będzie pamiętanie o człowieku i jego kluczowej roli w procesie komunikacji. Nie zapominajmy, że w większości przypadków najskuteczniejsza wciąż pozostaje komunikacja bezpośrednia, a nowoczesne narzędzia do dialogu mądrze użyte mogą ją skutecznie wspierać.

Znalezienie sposobów na angażowanie pracowników będzie numerem jeden dla większości firm w tym roku. Komunikacja wewnętrzna może tu pomóc, szczególnie jeśli pójdzie w parze z HR i kadrą kierowniczą. Walka o talenty – przyciągnięcie ich do firm i następnie zatrzymanie – postawi przed wieloma organizacjami dodatkowe wyzwania. Usprawnienie komunikacji wewnętrznej powinno być jednym z nich. Dlatego postawmy w 2017 roku na pracowników – częściej ich słuchajmy, reagujmy na to, co mówią i wspierajmy ich w rozwoju kompetencji komunikacyjnych. Szczególnie dotyczy to kadry kierowniczej, która w kontekście angażowania pracowników odegra największą rolę.

Kreatywne przekazy

Posiadanie dobrych narzędzi komunikacji wewnętrznej to połowa sukcesu. Druga leży po stronie contentu. Aby dotrzeć do odbiorców, będziemy musieli w tym roku jeszcze bardziej skupić się na formie i treści dystrybuowanych komunikatów. Królem ma być wideo, szczególnie to tworzone przez pracowników samodzielnie i udostępniane bezpośrednio przez nich.

Pamiętajmy też o pracownikach jako dystrybutorach informacji. W tym roku warto zaplanować współpracę z wewnętrznymi influencerami. Mogą być pomocni w roli ambasadora projektu, lidera opinii czy po prostu wesprzeć nas w informowaniu innych pracowników o ważnych kwestiach.

Porządkowanie nadmiaru

Rok 2017 w wielu organizacjach powinien przynieść również zmierzenie się z nadmiarem informacji, szczególnie tych dystrybuowanych drogą e-mailową. Nie będzie łatwo pogodzić się z tym, że komunikując mniej (ale to, na co faktycznie czekają odbiorcy i dodatkowo w ciekawy sposób), osiągniemy lepsze rezultaty niż stosując codzienny zalew nieprzemyślanymi informacjami.

Pomóc w tym może mierzenie wyników realizowanych działań komunikacyjnych i zaplanowanie działań naprawczych – bardziej skutecznych i przemyślanych, a nie realizowanych ad hoc. A to oznacza pochylenie się w komunikacji wewnętrznej w tym roku nad jej pomiarem i poświęcenie czasu na zbudowanie strategii.


maja-biernackaAutorka: Maja Biernacka – prowadzi agencję komunikacji wewnętrznej bee DIFFERENT, autorka bloga „Komunikacja wewnętrzna od kuchni

1 komentarz
  1. Reply
    Maria Prószyńska 7 sierpnia 2017 at 10:17

    Czy myśli Pani, że komunikacja za pośrednictwem narzędzi online wyprze komunikację bezpośrednią w firmach? Bardzo wiele sfer, które do niedawna funkcjonowało w sferze kontaktu bezpośredniego odbywa się teraz w sieci. Mam tutaj na myśli burze mózgów, spotkania, tworzenie makiet czy projektów. Jakie jest Pani zdanie na ten temat?

    Skomentuj

    Dołącz do naszego newslettera!

    You have Successfully Subscribed!

    Share This
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled