Obszar Employer Branding, czyli działań mających na celu budowanie przez firmę jej pożądanego wizerunku pracodawcy, dynamiczne się rozwija. Jest to efektem nie tylko krótkotrwałych trendów i aktualnej sytuacji rynkowej. Potrzeba biznesowa zaplanowanego budowania marki jest również odbiciem bardziej globalnych zmian.
Firmy w coraz większym stopniu stawiają na angażowanie pracowników oraz tworzenie wiedzy. W takich warunkach umiejętność przyciągnięcia, a potem utrzymania w firmie najlepszych pracowników może decydować o sukcesie biznesowym organizacji. W bardzo zmiennym otoczeniu rynkowym zaangażowani i elastyczni pracownicy są na wagę złota.
Naturalną konsekwencją coraz większego zainteresowania obszarem Employer Branding jest rosnąca profesjonalizacja tej dziedziny. Pokazał to na przykład, tegoroczny wysoki poziom zgłoszeń do konkursu Employer Branding Stars, w którym nagradzane są najlepsze kampanie EB.
Uczestnicy konkursu, opisując swoje działania z zakresu budowania wizerunku pracodawcy, przedstawiają takie elementy jak: przyjęta strategia i plan działań oraz analiza stanu wyjściowego. W pierwszych edycjach konkursu relatywnie rzadko pojawiało się zdefiniowane EVP (Employee Value Proposition) czy badania, na podstawie których w fazie analizy przygotowywano założenia do danej strategii. W tej chwili jest to niemal standard. Firmy określają strategię budowania marki na rynku pracy w oparciu o zdefiniowane EVP oraz dokładną analizę. Specjaliści, którzy zajmują się budowaniem wizerunku pracodawcy, mają również większą świadomość biznesową, która pozwala powiązać działania EB z celami biznesowymi organizacji i kontrolować ich efektywność.
Rozwój i coraz wyższy poziom działań Employer Branding sprawia, że osoby, które chcą lub już zajmują się zawodowo tym obszarem, powinny na bieżąco rozwijać swoją wiedzę. Studia Employer Branding to doskonała okazja do poszerzenia tej wiedzy, jak i rozwoju innych zainteresowań biznesowych. Zajęcia z różnych przedmiotów, w większości odnoszące się do codziennej praktyki budowania wizerunku pracodawcy oraz spotkania z innymi słuchaczami, najczęściej również aktywnymi zawodowo w obszarze EB lub HR, dają możliwość wymiany opinii i doświadczeń, a także dostarczają inspiracji do własnych działań. Pozwalają również nabrać szerszej perspektywy, oferując wiedzę z zakresu EB i dziedzin stycznych, jak np. planowanie, kupowanie i rozliczanie mediów, podstawy marketingu, zarządzanie komunikacją wewnętrzną, czy budowanie zaangażowania pracowników.
Wyżej wspomniane studia podyplomowe prowadzone przez Akademię Leona Koźmińskiego wraz z Employer Branding Institute oferują również bezpośredni i intensywny kontakt pomiędzy słuchaczami a wykładowcami. W kontaktach wykorzystujemy zarówno e-mail, jak i media społecznościowe, dzięki czemu wszyscy jesteśmy „na wyciągnięcie ręki”. Podczas zajęć każdy z uczestników ma okazję do przedstawienia własnych, praktycznych przykładów z poruszanych obszarów i uzyskania ciekawych uwag na ich temat. Indywidualne podejście to nasza mocna strona – pozwala dopasować program oraz przedstawiany materiał do oczekiwań i potrzeb słuchaczy.
Decyzja o podjęciu studiów podyplomowych to przede wszystkim inwestycja – czasu, pieniędzy, wysiłku i zaangażowania słuchaczy. Warto więc wybierać ostrożnie, opierając się nie tylko na aktualnych potrzebach, ale również oceniając perspektywy rozwoju. Pod tym względem podyplomowe Studia EB to z pewnością dobra decyzja, która zwrócić się w przyszłości.
Autorka: Magdalena Selwant – Różycka
Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak zostać menedżerem marki pracodawcy zachęcamy do wejścia na stronę: www.studiaeb.pl, poprzez którą trwają zapisy na II edycję menedżerskich studiów EB.