Wyzwania HR właśnie doczekały się 30-tej edycji. Okrągły jubileusz był hucznie świętowany podczas konferencji w Sopocie, na której nie zabrakło ani pełnych inspiracji, porywających wystąpień ekspertów, ani przykładów najlepszych praktyk i case’ów prosto z działów HR, ani też specjalnych atrakcji, nagród i podziękowań. W letniej atmosferze nadmorskiego kurortu uczestnicy rozmawiali o wzmacnianiu motywacji wewnętrznej i zewnętrznej, konsekwencji i determinacji w budowaniu postaw przywódczych menedżerów fabryk, sile komunikacji a także benefitach pozapłacowych i … potędze fantazji czyli W@W, ze szczyptą szaleństwa.
Sopockie Wyzwania HR rozpoczęło wystąpienie Miłosza Brzezińskiego, który wspólnie z publicznością zastanawiał się czy jako HR nie przeceniamy roli motywacji w osiąganiu celów i czy motywacja zewnętrzna jest w ogóle możliwa na dłuższą metę.
Jest kilka takich nieco przereklamowanych konstruktów, którym ulegamy i którym się poddajemy. Na przykład poczucie własnej wartości, siła woli czy iloraz inteligencji. Czy wiecie, że na świecie przeprowadzono ok. 14 tysięcy badań dot. poczucia własnej wartości? I co z nich wynika? No więc właściwie nic lub bardzo niewiele… Na pewno nic konstruktywnego. Podobnie jest z ilorazem inteligencji. Owszem fajnie się go bada, ale jak tak pomyślimy o tych wszystkich członkach Mensy, to jednak rzadko który jest idealnym pracownikiem w organizacji. Oni raczej wolą w samotności rozwiązywać sudoku, a nie integrować się czy udzielać społecznie. Podobnie rzecz się ma z motywacją. No bo co zrobić jeśli jej nie ma? Nie pracować? Nie działać? A co jeśli trzeba? No właśnie, to dość ciekawe, bo zastanawiam się czy na przykład Justyna Kowalczyk – która od lat ma tego samego trenera, od lat prawie codziennie wstaje o 4.30 by trenować po kilka godzin – to tak sobie wstaje rano i myśli: Ech, na nartkach bym sobie pojeździła! No raczej chyba nie. Ona wie, że to musi zrobić by być w formie. Po prostu. Tak jak my musimy karmić nasze dzieci, sprzątać – przynajmniej od czasu do czasu – czy pracować. I na nic się zda zewnętrzna motywacja, jeśli nie mamy tej wewnętrznej.
Wystąpienie Miłosza Brzezińskiego zakończyło niespodziewanie wyzwanie rzucone z ekranu przez Łukasza Jakóbiaka „Uda się, nie uda się, uda się, nie uda się… A Ty Miłoszu, jak myślisz – czy nie ma rzeczy niemożliwych?”. O ile dla entuzjasty Łukasza Jakóbiaka wszystko jest realne, o tyle według kontestującego rzeczywistość Miłosza Brzezińskiego nie warto puszczać pary w gwizdek, czyli przede wszystkim mierzyć siły na zamiary.
Po przerwie podczas kolejnych sesji tematycznych uczestnicy poznali efektywną strategię dbania o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, które zaprezentowali Dominika Kotuła i Leszek Kajut z Grupy Blue Media. Symultanicznie w drugiej sali odbywało się interesujące wystąpienie Aleksandry Gołackiej z Dovisty, która dzieliła się z uczestnikami konferencji Wyzwania HR skutecznym sposobem angażowania menedżerów fabryk i zachęcania ich do udziału w szkoleniach rozwijających cechy nowoczesnego i empatycznego przywódcy. Zdefiniowaliśmy sobie przede wszystkim naszą rolę jako HR w całym procesie.
Co to znaczy? To znaczy, że upatrywaliśmy naszych zadań po stronie tłumaczenia liderom, że ich siła motywowania wzrasta, gdy wsłuchują się w potrzeby własnych pracowników są uwrażliwieni na to co pracownicy zgłaszają. Wskazywaliśmy jak istotny w takim procesie jest feedback i dobry przepływ informacji. Wspólnie z menedżerami przekonaliśmy się, że czasem drobiazg sprawia, że morale w zespole mocno wzrasta. Jako HR postawiliśmy sobie zarówno cele krótko, jak i długo-okresowe, ale przede wszystkim zdefiniowaliśmy jasno również te obszary, w które jako HR nie ingerujemy. Były to między innymi założenia, że nie uzdrawiamy funkcjonowania fabryk, nie zmieniamy postaw menedżerów, nie wchodzimy również w sferę administracyjną. Postawiliśmy na edukację, informację i komunikację. Tego uczyliśmy naszych liderów i przyznam, że rezultaty przerosły nasze najśmielsze oczekiwania.
Podczas przerw na kawę, organizator konferencji Wyzwania HR zadbał o wyjątkową atmosferę oraz aktywnie wspierał networking miedzy uczestnikami zapraszając do wspólnych konkursów i quizów, a także uroczyście obchodził jubileusz. Portal Pracuj.pl świętował zarówno 30-tą edycję konferencji, jak i 15-lecie istnienia serwisu rekrutacyjnego. Z tej okazji uhonorowano specjalnie p. Justynę Krawczyk z SATEL, która nie ominęła żadnej konferencji Wyzwania HR, która odbywała się w Sopocie, a także p. Cecylię Usdrowską z InsideYou – która od 15 lat korzysta z portalu Pracuj.pl i p. Ewę Korecką z FlexHR, która z Pracuj.pl współpracuje od 13 lat i była jedną z prelegentek. O tym czy kłamstwo w HR to chleb powszedni i co zrobić by nie dać się oszukać podczas rekrutacji, żywiołowo opowiadała po przerwie Jadwiga Ford z Ford Coaching.
Podczas pozostałych sesji tematycznych eksperci dzielili się wiedzą z zakresu nowoczesnych technik i metod rekrutacyjnych (Ewa Korecka – FlexHR), wzmacniania siły pensji (Jacek Babiel – Magazyn Benefit) oraz istoty komunikacji marki pracodawcy i siły mediów (Justyna Piesiewicz – Międzynarodowe Stowarzyszenie Ekspertów Komunikacji i Przywództwa). Merytoryczną część konferencji zakończyło wystąpienie Krzysztofa Grzyba (Grupa Pracuj S.A.), który opowiedział zebranym o kulturze organizacyjnej zorientowanej na pracownika.
„Prawie wszyscy, którzy tu dziś siedzimy chcielibyśmy mieć oddanego partnera. Takiego na którego możemy liczyć, któremu możemy zaufać. Tylko z takim partnerem możemy budować nasze życie. Podobnie jest w organizacji. Możemy ją rozwijać tyko wtedy, gdy mamy lojalnych i zaangażowanych pracowników. To od nich zaczyna się siła oddziaływania naszej organizacji, marki czy produktu. Bez nich – niezależnie od wielkości budżetów czy dostępności najnowocześniejszych narzędzi – nie odniesiemy sukcesu. Lubię cytować Richarda Bransona – który jako człowiek niebywałego sukcesu jest prawdziwym guru przedsiębiorców i liderów na całym świecie – który twierdzi, że to jak traktujemy naszych pracowników znajduje odzwierciedlenie w tym, jak nasi pracownicy traktują potem naszych klientów. Z jednej strony pracownicy są po prostu naszymi wewnętrznymi klientami, z drugiej zaś – zgodnie z metodologią Customer Experience Management – pracownicy są również pierwszym ogniwem, pierwszym punktem styku klienta z naszą organizacją, marką czy produktem. Jeśli więc pracownik jest lojalny, oddany i zaangażowany jest w stanie te pozytywne emocje przekazać dalej”.
Na zakończenie sopockiej, jubileuszowej konferencji Wyzwania HR, na wszystkich gości czekała jeszcze jedna niespodzianka: pyszny malinowy tort oraz lampka wina musującego.
Następna konferencja z cyklu Wyzwania HR już 16 września we Wrocławiu.
Źródło: Pracuj.pl