Każdy pracodawca chce zatrudnić osobę z szerokim doświadczeniem w branży. To pozwala mu obniżyć koszty utrzymania pracownika, ponieważ nie musi inwestować czasu i pieniędzy w jego doszkalanie. Odpowiedzią na powyższe potrzeby są organizacje typu Junior Enterprise, bardzo popularne zagranicą. W Polsce dopiero rozpoczynają swoją działalność, jednak szybko się rozwijają.
Deficyt kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami powoduje, że coraz więcej pracodawców traktuje swoich pracowników jako największy kapitał firmy, a metody rekrutacji stają się coraz bardziej wyszukane. Konsekwencją tego jest wzrost wymagań w stosunku do absolwentów uczelni wyższych. Ostatnio wiele mówi się o tym, że od młodego pracownika wymaga się kreatywności, odpowiedniego dla danej branży wykształcenia wyższego i dużego doświadczenia. Czy jest możliwe znalezienie osoby odpowiadającej takiej charakterystyce? Coraz częściej tak. Uniwersytety – co prawda – nie zapewniają studentom umiejętności praktycznych, ale polska młodzież coraz częściej sama podejmuje działania umożliwiające zdobycie doświadczenia. W czasach, kiedy poziom wykształcenia Polaków systematycznie wzrasta, coraz trudniej być konkurencyjnym kandydatem. Według danych GUS-u od 2002 roku odsetek osób o wykształceniu ponadpodstawowym wzrósł z 66,9% do 78,7% w 2011 roku. Największy wzrost odnotowano jeśli chodzi o wykształcenie wyższe. Aż 17,5% ludzi wykształciło się na uczelniach wyższych. Odpowiedzią studentów na tę sytuację są coraz popularniejsze w Polsce organizacje Junior Enterprise.
Studenci w organizacjach
Zarówno w krajach Zachodniej Europy, jak i w Stanach Zjednoczonych organizacje tego typu bardzo prężnie działają i współpracują z małymi przedsiębiorstwami, dużymi korporacjami, organizacjami pozarządowymi oraz szkołami. Celem studentów działających w Junior Enterprise jest zdobycie bogatego doświadczenia. Dzięki podejmowaniu różnorodnych zadań, mogą oni upewnić się co do podjętych wyborów zawodowych lub ukierunkować się na nową branżę. Większość organizacji działa we współpracy z uniwersytetami, dlatego wymaga się od nich pełnego profesjonalizmu.
W Polsce istnieje już pięć organizacji tego typu. Są to YPI Consulting z Krakowa, UniConsult z Wrocławia, ConQuest Consulting z Warszawy, PBDA Polish Business Development Association z Poznania oraz najmłodsza – Fabryka Młodych Profesjonalistów, również z Poznania. Co ciekawe – ta ostatnia wprowadziła interesujące rozwiązanie. Polega ono na konsultowaniu się członków grupy z ekspertami w danej dziedzinie. Ogromnym atutem usług tego typu organizacji jest to, że działają w charakterze non-profit, a usługobiorca nie ponosi żadnych kosztów współpracy.
Współpraca nauka – biznes
Pracę osób angażujących się w organizacje Junior Enterprise trzeba docenić tym bardziej, że przedsiębiorstwa nie zawsze ułatwiają im zadanie. Ten rodzaj działalności, w przeciwieństwie do rynków zachodnich, jest w Polsce nowy. Z tego względu pracodawcy obawiają się, że usługi nie będą reprezentowały oczekiwanego poziomu. To jednak nie powinno zniechęcać, gdyż studenci wcześnie zaczynają wykorzystywać wiedzę naukową w praktyce. Ponadto intensywnie angażują się w działalność organizacji, ponieważ jej dobra renoma jest dla nich korzyścią.
Realizowane projekty unijne, dotyczące nawiązywania współpracy pomiędzy uczelniami wyższymi a pracodawcami, świadczą o istnieniu takiej potrzeby. Firmy umożliwiające studentom rozwój swojego potencjału stwarzają okazję, aby nawiązać kontakt między światem nauki a światem biznesu, a przy tym wykształcić profesjonalną kadrę. Korzyścią dla pracodawców mogą być nie tylko otrzymane usługi, ale również podbudowanie swojego PR-u poprzez współpracę z organizacją studencką.
Szanse studentów na rynku pracy
W dobie dewaluacji dyplomów coraz więcej studentów świadomie kieruje swoją karierą. Starają się oni już w trakcie studiów podejmować aktywności umożliwiające zdobycie doświadczenia potrzebnego w znalezieniu odpowiadającej im pracy. Warto korzystać z praktyk zagranicznych firm, które już od wielu lat współpracują z organizacjami Junior Enterprise. Partnerstwo traktują jako okazję do nawiązania kontaktu z odpowiadającym ich wymaganiom studentem już w trakcie jego nauki oraz umożliwienie mu zdobycia umiejętności potrzebnych do podjęcia pracy, aby w konsekwencji zaproponować mu zatrudnienie.
autor: Sabina Matuszewska
Image courtesy of FrameAngel/FreeDigitalPhotos.net