Headhunting staje się coraz bardziej popularną i docenianą metodą poszukiwania pracowników na wyspecjalizowane stanowiska. Wyszukuje i wyławia z rynku najlepszych, dostępnych specjalistów, zaoszczędza czas i daje gwarancję pomyślnego wyniku rekrutacji.
System ten dostarcza pewności znalezienia np. skutecznych menedżerów, nie tylko ze średniego szczebla, ale przede wszystkim kluczowych specjalistów o umiejętnościach rzadko spotykanych na rynku. Usługi związane z rekrutacją bezpośrednią są zwykle zlecane wyspecjalizowanym agencjom. Metodami direct serach poszukuje się kandydatów z szeroko rozbudowanych baz danych, które dana agencja posiada lub, które są tworzone specjalnie na potrzeby zleceniodawcy. Profesjonalny headhunter, to najczęściej osoba, która doskonale zna się na branży, do której rekrutuje.
Firmy te, często posiadają już sieć kontaktów w podobnych branżach oraz doświadczenie w poszukiwaniu kandydatów na podobne stanowiska. Ponadto możemy liczyć, że osoba ściśle z nami współpracująca przekaże nam informacje z rynku, które pozwolą zweryfikować i dostosować naszą ofertę do obecnej sytuacji na rynku oraz oczekiwań kandydatów na określonym stanowisku (np. finansowych). Rekrutacja przez headhunting jest dość kosztowna, dlatego stosuje się ją na wysokich, dobrze opłacanych stanowiskach specjalistycznych. Wyszukanie kandydatów i skontaktowanie się z nimi, w zależności od stanowiska, na które poszukujemy kandydata, to proces dość rozłożony w czasie (od dwóch tygodni do nawet roku). Wymaga on również wiele taktu i wzajemnego zaufania (wielu z potencjalnych kandydatów jest aktywnych w obecnym miejscu pracy i początkowo wcale nie myśli o jego zmianie).
Headhuntig niesie za sobą wiele korzyści. Po pierwsze, proces pozyskiwania kandydatów jest poufny, szczególnie gdy pracodawcy zależy na rekrutacji pracownika konkurencyjnej organizacji.
Headhunting pozwala firmie zaoszczędzić czas. To headhunter wyszukuje kandydatów, rozmawia z nimi, spotyka się, wybiera preferowanych 4-5 zainteresowanych ofertą, odpowiednich kandydatów i przedstawia klientowi. Firma nie musi przeprowadzać żmudnych i długich rekrutacji, na które często rekrutują osoby nie związane z branżą. Jednak musi wykazać się zaangażowaniem i współpracą z osobami przeprowadzającymi rekrutacje, być w stałym kontakcie, spotykać się z kandydatami, dawać informacje zwrotne, uwagi. Podczas headhantingu klient dostaje wszystko na tacy, do niego należy tylko ostateczna decyzja, która z zarekomendowanych osób najbardziej odpowiada danej organizacji.
Autor: Paulina Kruk, Personia