Zaangażowanie pracodawców w edukację pozwoli zmniejszyć bezrobocie wśród absolwentów – uważa 89 proc. przebadanych w ankiecie internetowej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami firm. W przeciwnym razie, mimo wysokiej stopy bezrobocia i coraz większej liczby absolwentów pozostających bez pracy, niedopasowanie kompetencyjne na polskim rynku pracy nadal będzie się pogłębiać – alarmują eksperci.
Chociaż stopa bezrobocia wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie (zgodnie z wczorajszymi danymi GUS wynosi 12,4 proc.), a coraz większa liczba absolwentów pozostaje bez pracy, to prawie 80 proc. pracodawców ma problemy z rekrutacją. Wynika to z niedopasowania podaży do popytu na rynku pracy i niedostosowania oferowanych w trakcie edukacji kierunków kształcenia do potrzeb pracodawców. Eksperci ostrzegają, iż problem ten nadal będzie się pogłębiać.
– Niedopasowanie kompetencyjne na polskim rynku pracy ma charakter strukturalny i nie jest uzależnione wyłącznie od bieżącej koniunktury na określony rodzaj kompetencji. Obecnie, z racji niżu demograficznego i kryzysu gospodarczego, będzie się ono intensywnie nasilać, doprowadzając do dalszego wzrostu bezrobocia i problemów z rekrutacją – komentuje Robert Żelewski, dyrektor HR i członek rady programowej PSZK.
Z badania Bilans Kapitału Ludzkiego opublikowanego przez PARP w maju 2012 roku wynika, iż trzy czwarte pracodawców poszukujących pracowników ma problemy ze znalezieniem odpowiednich osób do pracy. W badaniu pracodawców przeprowadzonym przez PSZK w połowie 2008 roku (a więc w szczytowym momencie na rynku dla pracowników) aż 89 proc. ankietowanych firm skarżyło się na problemy rekrutacyjne. Wyniki te dowodzą, iż polski system edukacyjny nie przygotowuje kandydatów pod potrzeby rynku pracy.
– Jedynym racjonalnym rozwiązaniem tego problemu jest zaangażowanie się pracodawców w kształcenie młodych ludzi, położenie nacisku nie tylko na teoretyczną, ale i praktyczną stronę nauczania – komentuje Anna Świebocka-Nerkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w PARP. – Doświadczenia innych państw, jak Danii, Niemiec czy Austrii pokazują, iż tam gdzie systemy edukacji zakładają duży udział pracodawców i zajęć praktycznych w kształceniu młodych ludzi, absolwenci szybko i sprawnie odnajdują się na rynku pracy, a stopa bezrobocia wśród nich jest stosunkowo niska – zazwyczaj nie przekracza 10 proc. – dodaje Świebocka-Nerkowska.
Potwierdzają to badania PSZK przeprowadzone głównie wśród haerowców, menedżerów i właścicieli przedsiębiorstw. Aż 89 proc. ankietowanych uważa, że zaangażowanie pracodawców w edukację pozwoli zmniejszyć bezrobocie wśród absolwentów.
– Pracodawcy są w stanie najlepiej określić, jacy pracownicy i o jakich kompetencjach, będą potrzebni w przyszłości. Dlatego współpraca biznesu z edukacją to w dzisiejszych czasach konieczność. Chcemy namawiać i zachęcać wszystkich pracodawców do angażowania się w edukację, dlatego też uruchamiamy projekt Biznes dla Edukacji, który będzie pokazywał jak skutecznie i efektywnie to robić – dodaje Piotr Palikowski, prezes PSZK.
Organizatorzy przewidują, że dwuletni projekt Biznes dla Edukacji doprowadzi do wzrostu o 50 proc. liczby przedsiębiorstw, które z własnej inicjatywy podjęły praktyczną i kompleksową współpracę ze szkołami i uczelniami. W ramach przedsięwzięcia organizowane będą spotkania z praktykami biznesu, programy mentoringowe, praktyki w firmach, konferencje pracodawców w ośrodkach edukacyjnych oraz działania promujące poszczególne typy kwalifikacji przez nich poszukiwane.
Źródło: Qbusiness/PSZK