Employer BrandingKnow HowKomunikacjaPressroomStrategia

Studenci wybrali Pracodawcę Roku 2011!

Wczoraj poznaliśmy wyniki jubileuszowej, 20 edycji, prestiżowego badania Pracodawcy Roku® 2011 przeprowadzanego corocznie przez AIESEC Polska. Wielkim zwycięzcą okazała się firma Ernst&Young. Poznaliśmy ranking 50 najlepszych, zdaniem studentów, pracodawców, a także najnowsze trendy na rynku pracy studentów.



Badanie Pracodawca Roku® jest badaniem ankietowym przeprowadzanym przez organizację studencką AIESEC Polska od 20 lat. Jako AIESEC  chcemy być globalnym głosem młodzieży i docierać do jak najszerszego grona młodych ludzi. Między innymi to badanie pozwala nam sprawiać, że AIESEC jest organizacją, która wie czego oczekują studenci, jakie są ich preferencje trendy – jest globalnym głosem młodych ludzi – powiedziała Aleksandra Sosnówka na wstępie gali witając zgromadzonych gości zarówno ze środowiska biznesu jak i studentów.

Studenci, wypełniając ankietę, wybierają firmę, która w ich ocenie jest najlepszym pracodawcą na polskim rynku. Jest trochę niespodzianek i zmian stwierdziła Natalia Koper Koordynator Badania Pracodawca Roku® 2011 prezentując wyniki badania:


10. PKO Bank Polski (awansowała z 16 miejsca na 10);

9. ING (spadł z 6 miejsca);

8. PG (awansowała o 5 miejsc);

7. KPMG (awansował z 8 miejsca);

6. Nestle (awansowali z 7 miejsca);

5. Mars Polska (spadek z 4 miejsca);

4. Deloitte (pechowe miejsce tuż przed podium, ale z awansem o jedno oczko);

3. Google,(utrzymał swoją pozycje dziękując organizatorom za przeprowadzenie badania oraz zorganizowanie Gali);

2. PwC zanotował spadek z pierwszego miejsca na drugie, podkreślając wagę jaką ma badanie dla firmy PwC;

1. Ernst & Young – pogratulowało PwC wielkiego sukcesu jakim było utrzymywanie się na 1 miejscu przez 7 lat;



Mieliśmy bardzo dużo pomysłów przez cały rok. Myśleliśmy, że jesteśmy na dobrej drodze, ale nie wiedzieliśmy, że to  da nam pierwsze miejsce tak szybko. To dla nas ogromne zaskoczenie, to uhonorowanie kilkuletniej pracy. – Agnieszka Maciejewska, Dyrektor Personalny Ernst&Young.


Na końcu wręczono również nagrodę, Pani Barbara Zych z Employer Branding Institute zapewniła zwycięskiej firmie miejsce na szkoleniu z zarządzania strategicznego.


Lista miejsc od 11 do 50:

11 Danone 31 Boston Consulting Group
12 Unilever 32 Schenker
13 Bank Pekao S.A. 33 L’Oreal
14 Bank City Handlowy 34 Asseco
15 Alior Bank 35 Raben
16 KGHM 36 McDonald’s
17 PKN Orlen 37 Allegro
18 McKinsey & Company 38 State Street
19 BRE Bank 39 Emperia
20 Microsoft 40 Kompania Piwowarska
21 Jeronimo Martins / Biedronka 41 Volkswagen Polska
22 Infosys 42 Nivea
23 IBM 43 NBP
24 BZ WBK 44 Tieto
25 Capgemini 45 Thomson Reuters
26 Bank Millennium 46 DHL
27 Skanska 47 PGE
28 PZU 48 Urząd Marszałkowski
29 HP 49 Tesco
30 Coca Cola 50 Bank BPH


Studenci odpowiadają również na pytania dotyczące ich oczekiwań i preferencji wobec przyszłej pracy.


Wybrane wyniki badania:

Działalność (branża) i wizerunek firmy w największym stopniu wpływają na wybór pracodawców, którzy zasługują na tytuł Pracodawcy Roku ®.



Zdecydowanie najpopularniejszym źródłem wiedzy o pracodawcach jest dla młodych ludzi Internet. Wielu studentów  kieruje się także opiniami znajomych, którzy zatrudnieni są  w poszczególnych firmach.

Badani studenci deklarowali chęć podjęcia pracy głównie w branżach związanych z finansami (pierwsze 3 wymienione). Blisko ¼ badanych wskazywała także na zainteresowanie reklamą lub public relations.



Preferencje odnośnie branży przekładają się na ocenę atrakcyjności działów w firmie – najwyższe oceny atrakcyjności uzyskały działy finansów i księgowości. Jako drugie w kolejności wymienione zostały stanowiska kierownicze, co odzwierciedla aspiracje studentów, natomiast na dwóch kolejnych miejscach wskazano działy Marketingu oraz Promocji i Public Relations, dające perspektywy pracy studentom wielu różnych wydziałów.

Analizując czynniki wyboru pracy warto zauważyć, że na pierwszym miejscu studenci wskazywali zarobki, a kolejne trzy zajęły czynniki społeczne (dobra atmosfera i satysfakcja z pracy oraz szacunek dla życia prywatnego). Na kolejnych miejscach uplasowały się czynniki związane z rozwojem zawodowym (awansami i szkoleniami).


Opinie na temat rynku pracy są negatywne – w oczach studentów absolwenci wyższych uczelni nie są należycie przygotowani do wejścia na rynek pracy, a zarobki oferowane przez potencjalnych pracodawców nie są wystarczające.

Ponad ¾ badanych nie odrzuca założenia własnej firmy, przy czym jest to działanie odsunięte w czasie (dla wielu osób konieczne jest uprzednie zdobycie doświadczenia zawodowego). 8% badanych jest natomiast zdecydowana na założenie firmy po zakończeniu studiów, a 4% już posiada własną firmę. Osoby odrzucające  możliwość założenia własnej firmy stanowią tylko 6% badanych.

Wysokość pierwszego wynagrodzenia w blisko połowie wskazań mieści się w przedziale 2000-2999 PLN. Po roku pracy oczekiwania studentów przesuwają się w kierunku przedziału 3000-3999 PLN, a średnia rośnie o 1200 PLN. Analizując natomiast oczekiwania płacowe, pozwalające na życie na odpowiednim poziomie, widać natomiast duże ich zróżnicowanie – najwięcej jest wskazań w szerokim przedziale 3000 – 6000 PLN, przy średniej bliskiej 6500 PLN.

Trzy czwarte studentów posiada doświadczenie zawodowe związane ze swoimi zainteresowaniami bądź planami zawodowymi. Jednak tylko 1/3 spośród pracujących studentów chciałaby kontynuować obecnie wykonywaną pracę po skończeniu studiów. Większość z nich jest zatrudniona na umowę zlecenie/ o dzieło.

Badani przy wyborze pracy kierowali się w największym stopniu atmosferą w miejscu pracy, dobrym traktowaniem przez pracodawcę oraz wynagrodzeniem.

Aż 70% studentów przyznaje, że działalność w organizacjach studenckich w istotny sposób zwiększa szanse na zdobycie wymarzonej pracy.  Mężczyźni są na ogół bardziej sceptyczni wobec tego poglądu.

Blisko połowa studentów ostatnich lat planuje wyjechać za granicę w celu odbycia praktyki bądź wolontariatu. Większość badanych planuje pobyt maksymalnie półroczny, który posłuży zdobyciu doświadczenia zawodowego oraz poprawieniu znajomości języka obcego.

Ostatnie dwie tendencje wydają się bardzo optymistyczne z punktu widzenia organizacji AIESEC podkreśla Magdalena Woźna, Brand Manager AIESEC Polska. Jako AIESEC dajemy studentom możliwość zarówno wyjazdu na praktykę zagraniczną jak i rozwijania swoich umiejętności, zdobywania doświadczenia lokalnie działając w projektach.

Uroczyste rozdanie nagród oraz prezentacje wyników badania Pracodawca Roku 2011 poprzedzała część merytoryczna, której tematem przewodnim było zarządzanie talentami.

Wojciech Paździor w swoim wykładzie podkreślił wyniki raportu. Dla studentów najważniejszy czynnik wyboru pracodawcy to jasna ścieżka kariery i możliwość poszerzania wiedzy. Wśród mocnych cech wymieniają pracowitość, łatwość nawiązywania kontaktów, kreatywność, ciekawe pomysły – to wszystko są talenty, w słabych stronach natomiast brak doświadczenia oraz nieumiejętność władania językiem – czyli rzeczy jakie można nadrobić. Pocieszające jest więc to, że studenci posiadają talenty, a wszystko inne można łatwo nadrobić.

Dr Kluza podkreślił w swoim wystąpieniu jak ogromne konsekwencje procesów demograficznych czekają pokolenia wchodzące na rynek pracy.

Z uwagą zgromadzeni goście przysłuchiwali się panelowi dyskusyjnemu Złota rybka w sieci, efektywne strategie rekrutacji młodych ludzi. Przedstawiciele firm: Danone, PG, Employer Branding Institute, Ernst&Young oraz Pracuj.pl prezentowali swoje opinie na temat tego co tak naprawdę znaczy słowo talent dla nich oraz jakie są ich metody na pozyskiwanie „perełek” na rynku pracy. Czym organizacje przyciągają młode talenty? Danone stawia na swobodę działania oraz na dynamikę od samego początku, PG rzuca swoich praktykantów na głęboką wodę, dostają istotne i odpowiedzialne działania, które pozwala zdobyć cenne doświadczenie, E&Y – stara się nie zawieść zaufania studentów, doświadczenie, nauka oraz coaching jest dla nich istotny, Pracuj.pl prezentuje statystyki –  w 2011 było ponad 2 600 ofert, na dzień dzisiejszy do lutego to 300 ofert, warto się wyróżniać ponieważ faktycznie tych ofert jest dużo. To co jest ważne to stabilna praca, wynagrodzenie, life balans, natomiast dobra opinia o pracodawcy jest dopiero na 12 miejscu.  Wszystkie firmy jednogłośnie podkreślają stawianie na rozwój swojej kadry.

Partnerem Honorowym badania jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Komisja Nadzoru Finansowego, Partnerem Merytorycznym badania jest Employer Branding Institute oraz Nielsen. Patronat medialny nad badaniem obieli: GoldenLine, HRstandard.pl, PRoto.pl, students.pl, dlastudenta.pl, studentnews.pl, studente.pl.


Źródło: AIESEC Polska

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0