Word-of-Mouth w rekrutacji

Podczas rozpatrywania możliwości o aplikowaniu do konkretnej firmy lub przyjęciu propozycji pracodawcy kandydaci często szukają dodatkowych, mniej oficjalnych informacji, które wpływają na ostateczną decyzję. Źródłem informacji o pracodawcy są obecni i byli pracownicy (tzw. alumni), jak i inni kandydaci biorący udział w obecnym lub wcześniejszych projektach rekrutacyjnych.


Marketing szeptany w rekrutacji

Proces rekrutacji można postrzegać jako formę marketingu, a oferowane stanowisko –  jako produkt. Kandydaci chcą mieć możliwość nawiązania relacji z potencjalnym pracodawcą, chcą jak najlepiej poznać oferowany produkt (pracę/praktykę) zanim podejmą jakąkolwiek decyzję.  Chcą zorientować się, jak wygląda praca w firmie z perspektywy osób, które tego doświadczyły.

Pracownicy mają największą siłę zarówno pozytywnego jak i negatywnego obrazu organizacji. To źródło informacji jest dla kandydatów bardziej wiarygodne niż oficjalne komunikaty i komentarze w mediach. W jaki sposób wspomagać Word-of -Mouth (tzw. marketing szeptany)?



1.    Udział w wydarzeniach employer-brandingowych

Dni otwarte w firmie, targi pracy, szkolenia, udział w projektach branżowych lub studenckich są chyba najprostszym sposobem umożliwienia potencjalnym kandydatom kontaktu z pracownikami.  Można wówczas porozmawiać o realiach pracy, kulturze organizacyjnej, odpowiedzieć na nurtujące kandydatów pytania. Takie spotkania mogą zainspirować to podjęcia kolejnych działań w odpowiedzi na sygnalizowane potrzeby. W działania te warto angażować pracowników, którzy mają wspólną cechę z uczestnikami, np. ukończyli daną uczelnię, byli członkiem stowarzyszenia. Pracownikom łatwiej jest wówczas nawiązać kontakt z grupą docelową.


2.    Wdrożenie programu referencyjnego (ERP – Employee referral program)

Doświadczenia pracodawców, którzy analizują źródła pozyskiwania pracowników pokazują, że programy poleceń pracowniczych są źródłem pozyskiwania wysokich jakościowo kandydatur. Korzyści wynikające z dobrze zorganizowanego programu to na przykład: zwiększenie retencji pracowników, podniesienie morale, a także niższy koszt rekrutacji. Ważne jest odpowiednie przygotowanie programu. Dobre praktyki w tym zakresie to np. szybka odpowiedź na zgłoszenie kandydatury (udzielana zarówno polecającemu jak i osobie polecanej), przyspieszony termin rozmowy kwalifikacyjnej, help desk dla osób zainteresowanych udziałem w programie poleceń.


Źródła: Mary Lorenz – CareerBuilder LLC, Dr. John Sullivan & Asscoiates

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0