Wiele organizacji szuka możliwości oszczędzania wydatków, co niestety często kończy się cięciem kosztów na procesy personalne. Jedną z praktyk jest zmniejszanie nakładów na realizację badań zaangażowania.
Van Rooy, D. L., Whitman, D. S., Hart, D., & Caleo, S. (2011) twierdzą jednak, że nie opłaca się rezygnować z realizacji tych badań, ponieważ stanowią one ogromną wartość dla organizacji. Jest tak, ponieważ zaangażowanie pracowników ma znaczący wpływ na wiele wskaźników biznesowych, takich jak satysfakcja klientów, efektywność pracy, poziom fluktuacji, a także ilość wypadków przy pracy. Na przykład wysoki poziom zaangażowania pracowników łączy się z niższym poziomem fluktuacji kadr, większą efektywnością pracy, lepszą obsługą klienta.
Wbrew obiegowym opiniom, trudne ekonomicznie czasy wcale nie muszą prowadzić do zaniku lub znacznego obniżenia poziomu zaangażowania pracowników, jeśli pracodawcy podejmują działania sprzyjające zaangażowaniu. Dzięki badaniom zaangażowania organizacje mogą lepiej diagnozować sytuację wewnątrz organizacji, co umożliwia następnie podejmowanie działań naprawczych. Tym samym realizacja badań i podejmowanie odpowiednich działań po analizie wyników sprzyjają retencji pracowników. Może to być także czynnik sprzyjający pozyskiwaniu nowych kandydatów do pracy.
Źródło: Van Rooy, D. L., Whitman, D. S., Hart, D., & Caleo, S. (2011). Measuring employee engagement during a financial downturn: Business imperative or nuisance?