
Z jednej strony wiemy, jak formalnie odejść z pracy, z drugiej – często nie mamy wpływu na to, jak o naszej decyzji dowiedzą się współpracownicy. Dla wielu Polaków odejście z pracy nie sprowadza się jedynie do formalności – badanie Pracuj.pl pokazuje, że równie ważne są relacje, sposób rozstania i przekazanie obowiązków. Aż 60% respondentów deklaruje, że podczas okresu wypowiedzenia angażowałoby się w przekazanie obowiązków swojemu następcy. 70% chciałoby w tym czasie podtrzymać dobre relacje z kolegami i koleżankami z pracy. Jednak tylko 56% pracowników chciałoby samodzielnie poinformować współpracowników o swoim odejściu, a co drugi byłby gotów podzielić się opinią o byłym pracodawcy z nowym szefem. Czy naprawdę potrafimy odejść z klasą?
Skorzystaj z komentarza AUDIO Anny Goreń, Starszej Specjalistki PR i CSR w Pracuj.pl [KLIKNIJ]
Najważniejsze informacje:
– 69% badanych deklaruje, że zna formalności związane z odejściem z pracy zgodnie z prawem.
– 69% jest świadomych praw przysługujących im po zakończeniu zatrudnienia.
– 56% chciałoby samodzielnie poinformować współpracowników o odejściu z pracy.
– 53% byłoby gotowych podzielić się opinią o warunkach pracy z przyszłym pracodawcą.
– 60% angażowałoby się w przekazanie obowiązków swojemu następcy.
– 70% chciałoby podtrzymać dobre relacje ze współpracownikami w okresie wypowiedzenia.
Formalności znamy, relacji pilnujemy
Jak wynika z badania Pracuj.pl, większość Polaków wie, jakie formalności musi dopełnić przy zakończeniu zatrudnienia – deklaruje tak niemal 7 na 10 respondentów. Podobny odsetek (69%) ma świadomość praw przysługujących po odejściu z pracy, takich jak odprawa czy niewykorzystany urlop. Najlepiej zorientowane w formalnościach są osoby w wieku 35-44 lata oraz 45-54 lata (po 72%).
Wyniki badania pokazują jednak, że dla pracowników równie ważne, co formalne kwestie, są relacje z zespołem. Aż 70% respondentów wskazuje, że chciałoby podtrzymać dobre kontakty ze współpracownikami w czasie wypowiedzenia, a 60% angażowałoby się w przekazanie obowiązków swojemu następcy.

Rozstanie z pracodawcą to nie tylko formalności, ale ważny etap budowania lub tracenia relacji w środowisku zawodowym. Coraz więcej pracowników dostrzega, że sposób, w jaki rozstają się z firmą, może mieć wpływ na ich przyszłość zawodową – zarówno w kontekście sieci kontaktów, jak i reputacji na rynku pracy. Dlatego warto pamiętać, że ostatnie tygodnie w organizacji często zapadają w pamięć zespołu równie mocno jak lata wspólnej pracy. Dobrze zaplanowany i przeprowadzony offboarding jest ważnym elementem zdrowej kultury organizacyjnej
– mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Kto poinformuje zespół o odejściu?
Mimo dbałości o dobre relacje, nie wszyscy chcą lub mogą sami przekazać informację o swoim odejściu. Tylko 56% badanych deklaruje, że chciałoby samodzielnie poinformować bezpośrednich współpracowników o zakończeniu współpracy. Częściej taką potrzebę deklarują starsi pracownicy w wieku 35-44 lata (59%), a rzadziej osoby w wieku 18-24 lata (47%).

Z kolei co drugi pracownik (53%) byłby gotowy podzielić się opinią o warunkach pracy z przyszłym pracodawcą, gdyby został o to zapytany. Najstarsi pracownicy (55-65 lat) deklarują taką gotowość najrzadziej (49%).
Odejście wpływa na wizerunek
Warto zwrócić uwagę na to, jak sposób rozstania z dotychczasowym miejscem pracy wpływa na postrzeganie pracownika. 57% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że sposób, w jaki rozstają się z firmą, może mieć wpływ na ich zawodową reputację. Najczęściej zwracają na to uwagę osoby w wieku 35-44 lata (61%).
Wyniki badania wyraźnie pokazują, że pracownicy oczekują transparentności i partnerskiego podejścia także w momencie zakończenia współpracy. Dla wielu osób odejście z pracy nie jest jedynie formalnym zamknięciem etapu zawodowego, ale również ważnym sygnałem, jak firma traktuje swoich ludzi – także na ostatniej prostej. To doświadczenie może wpływać na opinie o pracodawcy, które pracownik przekaże dalej – przyszłemu pracodawcy, znajomym czy w mediach społecznościowych. Coraz częściej rozstanie z firmą postrzegane jest jako część tzw. employee experience i jako takie powinno być świadomie kształtowane przez organizacje
– dodaje Jolanta Lewandowska-Bitkowska.
O pracodawcy dla pracodawcy
Badanie Pracuj.pl pokazało również, że część pracowników chciałaby wykorzystać moment odejścia z pracy, by podzielić się swoją opinią o funkcjonowaniu firmy z samym pracodawcą.
40% respondentów deklaruje, że chętnie wzięłoby udział w tzw. exit interview, jeśli rozmowa ta pozwalałaby im wyrazić swoje zdanie na temat kultury organizacyjnej pracodawcy.
Taka gotowość najczęściej występuje wśród osób w wieku 25-34 lata (44%) oraz 35-44 lata (42%), natomiast rzadziej deklarują ją pracownicy w wieku 55-65 lat (32%).
Ta deklaracja pokazuje, że wielu pracowników postrzega rozstanie z firmą nie tylko jako formalność, ale również okazję do konstruktywnej rozmowy i przekazania wartościowego feedbacku. To sygnał dla organizacji, że exit interview może być nie tylko narzędziem podsumowującym współpracę, ale również źródłem wiedzy o tym, jak firma jest postrzegana przez swoich pracowników.
Badanie Pracuj.pl pokazuje, że proces odchodzenia z pracy to nie tylko kwestie formalne. Dla wielu pracowników liczą się także relacje, wizerunek i poczucie kontroli nad tym, jak rozstanie przebiega. Coraz więcej osób oczekuje, że rozstanie z firmą będzie świadomym, uporządkowanym procesem – zarówno dla nich, jak i dla organizacji.