HR w czasie koronawirusa?
Ostatnie dni to dla nas wszystkich trudny czas. Wszystkim nam towarzyszy zaskoczenie, szok i poczucie niepewności. Tym bardziej wymagający, bo oprócz troski o siebie i bliskich musimy myśleć pracownikach, kolegach z pracy, kandydatach, partnerach biznesowych.
To jednak także czas kiedy natychmiast musimy przestawić się na nowe myślenie i podjąć działania.
Kandydaci nadal istnieją, firmy nadal rekrutują na staże, pracownicy nadal potrzebują onboardingu i komunikacji. Tyle, że w nowej rzeczywistości, najczęściej bez możliwości kontaktu fizycznego.
Jako agencja Employer Brandingowa dostajemy wiele zapytań od Klientów, o to jak przestawić się na nową rzeczywistość, w bardzo konkretnych procesach. Wiemy, że firmy mają wyzwania i część z nich nie może czekać.
Na HR spoczywa duża odpowiedzialność, aby jak najszybciej zacząć pracować zdalnie i realizować działania w kanałach online. Jako agencja digital mamy doświadczenie i podpowiadamy co można zrobić, aby nie stać w miejscu.
3 wyzwania HR w świecie digital-only
Poniżej znajdziesz gotowe pomysły i rozwiązania na to, jak działać online w zakresie employer brandingu i HR na ścieżce kandydata, z jakimi spotykamy się najczęściej.
- Jak dotrzeć do kandydatów online?
Wiemy, że obecna sytuacja pokrzyżowała plany wielu pracodawcom. Ale spokojnie, nadal możesz docierać do tych samych kandydatów. W online zrobisz to precyzyjniej, skuteczniej, w wielu przypadkach nawet taniej. Obecna sytuacja sprzyja dotarciu w kanałach digital ze względu na skupienie uwagi w online.
Jak to zrobić: wykorzystaj kanały online, aby dotrzeć do odpowiednich (FB, LinkedIn, Instagram, bazy mailingowe czy choćby SEM na pierwszy rzut), programy poleceń online.
Jakie narzędzia wykorzystać: kampanie online, video, webinary, czaty, podcasty, konferencje online.
Wyzwania jakie możesz napotkać:
– odpowiednie targetowanie grupy docelowej (precyzyjne określenie do kogo)
– miejsce, z jakiego uruchomić kampanię (może to być profil kariery lub mniej polecany profil konsumencki, ale wiemy, że nie zawsze jest taka możliwość, mamy na to rozwiązanie 😉 )
Uwierzcie, da się.
Case przykładowy:
W ramach kampanii świątecznej dla marki Empik kanałami online dotarliśmy do kilku tysięcy kandydatów, co zaowocowało zatrudnieniem 500 pracowników. Cel został zrealizowany ponad założone KPI’s dwa lata z rzędu:
w 2019 [https://ebinstitute.com/blog/nasze-projekty/kampania-rekrutacyjna-empik-2019/]
i 2018 [https://ebinstitute.com/blog/nasze-projekty/kampania-rekrutacyjna-empik/]
Mamy za sobą też mini-kampanie wyłącznie online na specjalistyczne stanowiska. Tylko online. Także bez obaw.
- Jak rekrutować online?
Wiemy, że większość rozmów offline została odwołana. Ale nadal możesz odbywać rozmowy rekrutacyjne online lub telefonicznie. W tym procesie krytycznie ważne jest zadbanie o doświadczenia (candidate experience) kandydatów i płynność procesu.
Jak to zrobić: wykorzystaj narzędzia online, aby zadbać o sprawny proces rekrutacji, a rozmowy z kandydatami przeprowadź online lub telefonicznie.
Jakie narzędzia wykorzystać:
- dobre ogłoszenie, prosta strona lub chatbot (pamiętaj, że na tym etapie musisz przekazać, co niezbędne, ale też zachęcić kandydata)
- dobrze przygotowany formularz aplikacyjny – to podstawa pierwszej selekcji kandydatów – daje możliwość pokazania zarówno kim jesteś jako pracodawca, ale też precyzyjnego określenia oferty – im precyzyjniej, tym profil kandydata, który zaaplikuje będzie w odpowiednim profilu
- zoptymalizowany ATS (system do obsługi aplikacji) – prosty w uzupełnianiu i czytelny dla wszystkich rekruterów
- wszelkie narzędzia do wideorozmów – od darmowych Google Hangouts, Skype po płatne MS Teams czy inne narzędzia korporacyjne
Wyzwania jakie możesz napotkać/o co zadbać:
- przygotowanie dobrego formularza selekcyjnego
- zachęcające, ale precyzyjne ogłoszenie
- przygotowanie schematu rozmowy online, zwłaszcza jeśli rekrutuje kilka osób
- zadbanie o skrupulatność w ATS/CRM
- zadbanie o komfort uczestnika, odpowiedni wstęp, oswojenie z nową sytuacją, zwłaszcza jeśli to format video
- zgranie z kalendarzem… no i dobry dostęp do Internetu 😉
Jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanego wsparcia w technikach typu AC, zapytaj nas.
W przypadku kampanii tylko w kanale digital bardzo duże znaczenie ma dobrze zaprojektowany format reklamowy, ale również dobre ogłoszenie oraz precyzyjny (nie za długi i różnicujący przy pomocy pytań kandydata) formularz to podstawa sukcesu.
Dobre przykłady:
Sephora ogłoszenie: [https://www.pracuj.pl/praca/kierownik-perfumerii-warszawa%2Coferta%2C7427609]
Sephora LP: [https://sephora-kariera.pl] czy mBank [https://mbank.pracujebolubie.pl]
HR w czasie koronawirusa tym bardziej może wykorzystać sytuację do komunikacji z kandydatami online.
- Jak wdrożyć pracownika do firmy online?
Wiemy, że firmy zatrudniły pracowników, wiemy, że niektórzy czekają na swój pierwszy dzień…i w niektórych przypadkach musza poczekać do odwołania, bo nie ma jak ich wprowadzić do zadań. Spokojnie, ten temat też da się przejść, może nie od razu w super wersji, ale na pewno z sukcesem potrzebnym do rozpoczęcia pracy.
Jak to zrobić: wykorzystaj kanały online i dostępne narzędzia e-learningu do onboardingu.
Jakie narzędzia wykorzystać: webinary, videocalle, a najlepiej proste zahasłowane miejsce online z obsadzoną podstawową wiedzą, potrzebną do wdrożenia. Dla bardziej zaawansowanych – proste szkolenia online z interakcją (wirtualne wycieczki, testy wiedzy o firmie, gry) załatwią sprawę niż niejeden onboarding na żywo.
Wyzwania jakie możesz napotkać/o co zadbać:
- pokazanie miejsca pracy, kultury, ludzi bez wychodzenia z domu
- obsadzenie onboardingu na łatwo dostępnej, zewnętrznej, ale bezpiecznej platformie
- dostępność onboardingu w wersji mobile
Dla jednego z naszych Klientów doskonale sprawdziła się prosta strona z obsadzonymi materiałami dla kandydatów w preonboardingu: https://onboarding.pepperto.com
HR w czasie koronawirusa nadal ma za zadanie przeprowadzić onboarding pracowników. To naprawdę proste.
Co dalej? Jak już macie pracownika u siebie, ważne, aby dobrze obsadzić go w zespole i wprowadzić do zadań. Komunikacja wewnętrzna, szkolenia, integracja i dbanie o zaangażowanie w świecie digital też może się odbywać. Ale o tym w następnym materiale.
Jako Agencja uruchomiliśmy specjalny sztab kryzysowy do wsparcia Klientów w aktualnych, nowych wyzwaniach i potrzebach:
- Jeśli nie wiesz co zrobić: codziennie od poniedziałku w godzinach 12:00 – 14:00 nasi konsultanci są dostępni dla Was za free przez godzinę na czacie firmowym FB lub pod telefonem: 690 487 406
- Jeśli wiesz, co chcesz zrobić, ale nie wiesz jak: zarezerwuj godzinę konsultacji u nas, tel: 690 487 406
- Powołaliśmy specjalną grupę wsparcia, aby móc wymieniać się wyzwaniami i sposobami na ich poradzenie sobie. Dołącz tu: https://www.facebook.com/groups/2770925899609244/
- Mamy potężną sieć partnerów, dostawców i konsultantów, którzy wesprą w poszukaniu najbardziej odpowiedniego i skutecznego rozwiązania. Napisz, znajdziemy to czego potrzebujesz.
#RazemŁatwiej
Pomocne mogą się także okazać kompleksowe rozwiązania online, które pozwalają ocenić zdolności analityczne kandydata, jego osobowość poprzez zastosowanie wystandaryzowanych testów.
Przykładem może być firma Cubiks, z którą współpracowała w ostatnim czasie moja firma. Pomijając stosunkowo wysoką cenę poszczególnych testów, być może dla niektórych okaże się to pomocne w sytuacji, z jaką się mierzymy…
Ja polecam gorąco Workplace by Facebook. Co prawda w naszej firmie dopiero od niedawna korzystamy z niego, ale sprawdza się super! W zeszłym tygodniu zatrudniliśmy nowe osoby, które musiały przejść onboarding online i powiem szczerze, że bardzo dobrze odnajdują się w tej platformie. Jak szukałam opinii innych firm na temat Workplace’a to natknęłam się na ten artykuł: https://flyonthecloud.com/pl/blog/recenzja-workplace/ Ta firma już 4 lata korzysta z niego i dają dobrą recenzję.