Czy Polacy czują się doceniani w pracy?

Z badania „Fun at Work Survey”, przeprowadzonego przez HRM Institute na zlecenie AmRest, wynika, że docenianie jest jednym z najważniejszych atrybutów marki pracodawcy – wskazało je aż 94% ankietowanych. To ważny czynnik budowania kultury sprzyjającej zaangażowaniu i jednocześnie najprostsze narzędzie motywacji pozapłacowej. Badanie „Indeks Doceniania”, zorganizowane z inicjatywy Preeshare we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i Employer Branding Institute, ma sprawdzić siłę doceniania w miejscu pracy.

Docenianie a zaangażowanie

Chęć bycia docenionym to jedna z podstawowych ludzkich potrzeb, która dotyczy zarówno  relacji prywatnych, jak i zawodowych. Pozytywna informacja zwrotna w formie pochwały, wyrazu uznania czy nagrody, to wyraźne potwierdzenie i akceptacja działań pracownika. Z kolei uznanie i pozytywne ocenienie czyjejś wartości, lub pracy tej osoby, jest ważne w procesie budowania zaangażowania pracowników, współpracowników, podwykonawców oraz partnerów biznesowych, ponieważ docenianie to jeden z najbardziej skutecznych sposobów tworzenia pozytywnych doświadczeń pracownika (ang. employee experience).

– Docenianie jest dla nas jednym z kluczowych elementów tworzenia radosnego miejsca pracy – mówi Katarzyna Zadrożna, Starszy Globalny Kierownik ds. Kultury i Komunikacji w AmRest, oraz dodaje:  Zależy nam na tym, aby nasz zespół czuł, że to co robi jest zauważalne i ważne dla firmy. Z tego powodu w AmRest mamy wiele programów doceniania pracowników: zarówno o zasięgu lokalnym, jak i globalnym. Nagradzamy ambasadorów naszych wartości za m.in.: zaangażowanie, wdrażanie przełomowych rozwiązań czy wyjątkową efektywność.

– W Allegro regularnie pytamy naszych pracowników o opinie na temat różnych aspektów naszego środowiska pracy – mówi Izabela Jarosz, Dyrektor HR w Allegro. – Tę wiedzę wykorzystujemy do tworzenia organizacji, w której nasi pracownicy mogą cieszyć się wspólną pracą, rozwijać swoje umiejętności i czerpać satysfakcję z osiąganych celów. Wysiłek i zaangażowanie w pracy doceniamy nie tylko poprzez nagrody czy premie, ale także w formie publicznego uznania . Na Townhallach organizowanych dwa razy do roku wyróżniamy pracowników, którzy w opinii swoich kolegów i koleżanek cechują się postawą i  uosobieniem zasad, które wpływają na zadowolenie naszych klientów, partnerów biznesowych oraz innowacyjność i efektywność całego Allegro.

Docenianie się opłaca

Docenianie pracowników ma bezpośrednie przełożenie na ich zaangażowanie i odczuwanie szczęścia w miejscu pracy. Z kolei ludzie czujący, że ich wysiłek jest zauważalny i ceniony, chętnie angażują swoją energię w rozwój organizacji i jej partnerów. Natychmiastowa pozytywna informacja zwrotna w sytuacji dobrze wykonanej pracy to zastrzyk motywacji i zachęta do dalszego rozwoju. Istotne jest natomiast, aby pochwała była dzielona między pracownikami, ponieważ takie działanie buduje ducha zespołu, wzmacnia relacje i wspiera jego konstruktywne zachowania. Jak pokazało badanie „Fun at Work Survey”, docenienie w pracy jest dla wielu osób ważniejsze, niż atrakcyjne benefity. Z kolei tylko 37% pracowników przyznało, że jest szczęśliwych w pracy, co oznacza, że ponad połowa Polaków spędza ⅓ swojego życia na byciu nieszczęśliwymi.

– To całkiem sporo. Powiedzielibyśmy nawet: alarmująco dużo. – mówi Kaja Gryciak, Employer Branding Manager w Emoloyer Branding Institute Z tego powodu właśnie stworzyliśmy wcześniej raport, mający na celu zadbanie o obecność szczęścia w miejscu pracy („Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy”), a teraz łączymy się z naszymi wspaniałymi współorganizatorami i partnerami, aby wspólnie zwrócić uwagę na to, jak ważne jest docenianie.

Czy Polacy potrafią doceniać?

Badanie „Indeks Doceniania” zostało zainicjowane, aby sprawdzić czy w polskich firmach istnieje nawyk doceniania pracowników. Szczególnie interesuje nas, jak często Polacy słyszą słowa uznania za dobrze wykonane zadanie. Również czy oni sami zwykli dawać pozytywną informację zwrotną swoim współpracownikom. Te pytania to baza do wyciągania dalej idących wniosków, czyli: czy docenianie zespołu wpływa na ich zaangażowanie i poczucie szczęścia w pracy.

W Preeshare wierzymy, że docenianie ma wielką moc – mówi Jakub Semerda, inicjator badania i jeden z założycieli platformy doceniania PreeshareChcemy pomagać pracodawcom budować kulturę doceniania w ich firmach i szerzyć tę ideę wśród pracowników. Zależy nam na tym, aby jak najwięcej organizacji rozumiało, jak doceniać pracowników i jak to zjawisko przekłada się na ich satysfakcję i efektywność. Dlatego zainicjowaliśmy badanie „Indeks Doceniania”, a do jego organizacji zaprosiliśmy Partnerów, którym ten temat jest bliski.

Aby wziąć udział w badaniu, należy wejść na stronę www.indeksdoceniania.pl i wypełnić krótką ankietę. Wyniki badania zostaną opublikowane w specjalnym raporcie i zaprezentowane podczas X edycji konferencji HRcamp w październiku. Biorąc udział w badaniu, możesz wygrać roczny dostęp do narzędzia monitorowania Internetu ufundowanego przez Brand24 lub jedną z 10 książek o tematyce okołobiznesowej.

________________________________________________________________________________

Informacje o organizatorach badania:

Preeshare

Preeshare to platforma doceniania ludzi w przedsiębiorstwach. Pomagamy firmom sprawić, aby ich pracownicy czuli się docenieni. Wzmacniamy wartości i wspieramy cele biznesowe, zwiększamy zaangażowanie i retencje, pomagamy w rozwoju pracowników. Naszym celem jest sprawienie aby wszyscy pracownicy czuli się tak docenieni jak nasi!

www.preeshare.com

AmRest

Historia AmRest to 25 lat Radości! Jedna z najszybciej rozwijających się firm restauracyjnych w Europie, blisko 40 000 pracowników, ponad 1700 restauracji, znane i kochane marki w portfolio – i nieustanny apetyt na więcej. Sukces biznesowy AmRest nie byłby możliwy bez wiedzy, kompetencji i zaangażowania pracowników – dlatego AmRest stara się tworzyć miejsce pracy pełne radości. Według AmRest to właśnie ona sprawia, że ludzie chcą w danej organizacji pracować, rozwijać się i dawać z siebie jak najwięcej. Radość to jedna z głównych składowych wyjątkowej kultury organizacyjnej AmRest – obok przekonania, że Wszystko Jest Możliwe oraz Naczelnych Wartości. Wnoszenie radości w życie (ang. bring fun to life) to główny cel AmRest!

www.amrest.eu

Allegro

Allegro to jedna z największych firm handlowych w Polsce i w Europie oparta na nowoczesnych technologiach. Od 1999 roku ułatwia Polakom zakupy oferując im najlepsze ceny, wygodę i pełne bezpieczeństwo transakcji. W serwisie założono dotychczas 21 milionów kont. 90% produktów stanowią rzeczy nowe, objęte gwarancją. Sprzedaż prowadzi tu ponad 100 tysięcy firm. Allegro zatrudnia 1,6 tysiąca osób, z czego prawie połowa to najwyższej klasy specjaliści w obszarze technologii. Zajmuje czołowe miejsca w rankingach takich jak Superbrands, Gwiazdy Jakości Obsługi czy OC&C Retail Proposition Index.

www.allegro.pl

HRM Institute 

HRM Institute od lat wspiera firmy w kompleksowym budowaniu marki pracodawcy. Pomaga pracodawcom znaleźć wyróżniki, powodujące, że będą dla kandydatów pracodawcą z wyboru. HRM Institute od 2012 roku prowadzi ogólnopolskie badanie Employer Branding w Polsce. Wyniki badania są prezentowane podczas konferencji Employer Branding Summit (www.ebsummit.pl). Konferencja od kilku lat gromadzi specjalistów i ekspertów employer branding z całej Polski. To szansa na podjęcie inspirujących dyskusji i wymiany własnych doświadczeń. Podczas konferencji zostają przyznawane nagrody Employer Branding Excellence Awards, promujące najlepsze praktyki employer brandingowe w Polsce.

www.hrminstitute.pl 

Employer Branding Institute

Agencja powstała w 2011 roku jako jedna z pierwszych agencji employer branding na rynku w Polsce. Od początku misją była edukacja i wsparcie pracodawców w budowaniu silnych marek pracodawców. W centrum jednak zawsze pozostaje człowiek – jego potrzeby, emocje i procesy poznawcze. Rozumienie i umiejętne łączenie tych dwóch biegunów decyduje o sukcesie pracodawcy. Dlatego nasze USP brzmi: pomysły + dane = efekt. Dziś lider w swojej dziedzinie. Całe nasze doświadczenie i wiedzę  przekuliśmy w konkretne narzędzia, którymi chcemy się dzielić, aby wspierać pracodawców i specjalistów EB w budowaniu silnych marek pracodawców.

www.ebinstitute.pl

 

 

1 komentarz
  1. Reply
    Basia Derkowska 31 lipca 2018 at 15:29

    Wohoo! Bardzo lubimy ten projekt 🙂 Pozdrowienia od ekipy Brand24!

    Skomentuj

    Share This
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled