Powszechne jest postrzeganie millenialsów jako dzieci, tymczasem najstarsi z nich w ciągu trzech-czterech lat będą obchodzić swoje 40. urodziny. Millenialsi coraz częściej przejmują stery na rynku pracy, obejmując funkcje liderów. Stanowią też coraz liczniejszą grupę zatrudnionych, wpływając na trendy na rynku pracy. Pracodawcy coraz częściej przestają się ich obawiać, wręcz zabiegają o nich, nauczyli się bowiem wykorzystywać ich atuty, takie jak kreatywność czy sprawne posługiwanie się nowymi technologiami.
– Pokolenie millenialsów w ciągu najbliższych siedmiu lat może stanowić nawet około 75 proc. zatrudnionych. Dynamiczny wzrost liczby pracowników reprezentujących tę grupę przekłada się na zmiany w funkcjonowaniu firm. Pracodawcy podejmują różnorakie inicjatywy, by przyciągnąć ich do siebie. Nic dziwnego, są to często najlepiej wyedukowani i wykwalifikowani pracownicy – mówi Lucyna Pleśniar, Prezes Zarządu People.
Pokolenie millenialsów – osób urodzonych w latach 80. i I połowie lat 90. – w ostatnich latach jest bardzo aktywne na globalnym rynku pracy. W USA ta grupa pracowników stała się najliczniej reprezentowanym pokoleniem wśród osób aktywnych zawodowo. Co trzeci pracownik to reprezentant millenialsów (według amerykańskiego ośrodka badania opinii publicznej Pew Research Center). Globalnie millenialsi stanowią ok. 30% populacji.
Właściciele firm i menadżerowie zabiegają o millenialsów, oferując atrakcyjne benefity pracownicze, strategie CRS, crowdsourcing, realizując pomysły pracowników, wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom w kreowaniu przestrzeni biurowych itp.
Umiejętności techniczne i miękkie
Millenialsi to wymagająca, ale jednocześnie dobrze wyedukowana i bardzo ambitna grupa pracowników. Jest pierwszym pokoleniem po generacji X, które w tak dużym stopniu korzysta z nowych technologii, mediów społecznościowych, urządzeń mobilnych. Ma wykształcenie, kwalifikacje i wiele kompetencji miękkich oraz nierzadko umiejętność łączenia nauk ścisłych i humanistycznych. Programiści – menedżerowie, inżynierowie – liderzy, digital menedżerowie działający na styku technologii i marketingu to stanowiska obejmowane najczęściej przez pokolenie millenialsów.
– Pracodawcy coraz częściej poszukują kandydatów posiadających umiejętności techniczne i wysoko rozwinięte kompetencje miękkie. Taką swego rodzaju hybrydą są millennialsi, nastawieni na realizację celów, z szeroką gamą talentów, ambitni, kreatywni, swobodnie korzystający z nowych technologii. Mają jednak także swoją ciemną stronę, jak każda generacja. Przekonani o swoich umiejętnościach, chcą szybko widzieć efekty i mieć wpływ na otaczającą ich rzeczywistość, choć ich ambicje nie zawsze są poparte doświadczeniem. Wychowani w czasach rozwoju technologii, internetu kreują nowe trendy – nadają kierunek w jakim rozwija się rynek pracy oraz rynek konsumencki. To oni wkrótce będą stanowić w Polsce i na świecie najliczniejszą grupę pracowników i konsumentów – mówi Lucyna Pleśniar.
Pracodawcy regularnie poszukują ciekawych sposobów na motywowanie pracowników i przyciągnięcie najlepszych kandydatów do swoich firm. Korporacje prześcigają się w programach adresowanych w dużej mierze do millenialsów.
Indywidualizm millenialsów
Kluczem do wykorzystania pełnego potencjału millenialsów jest często poznanie ich pasji, zainteresowań, tego co interesuje ich poza pracą. To indywidualiści, którzy starają się wyróżnić w różnych obszarach życia. Tzw. work-life balance, możliwość realizacji swoich pasji pozwala millenialsom na czerpanie większej satysfakcji z pracy i silniejsze zaangażowanie w zawodowe obowiązki.
– Pokolenie urodzone w latach 80. i 90. charakteryzuje silny indywidualizm. Tacy pracownicy potrzebują przestrzeni do wyrażania swoich zainteresowań, pokazania tego co ich interesuje również w przestrzeni zawodowej. Warto więc często rozmawiać z podwładnymi i poznawać ich pasje np. sportowe czy artystyczne oraz dawać możliwości wykorzystania ich w pracy. Prostym i pomocnym narzędziem do poznania ich i jednocześnie zbadania poziomu zaangażowania pracowników jest tzw. stay interview, czyli rozmowa z pracownikiem o jego potrzebach, plusach i minusach jego pracy. Millenialsi oczekują tego częściej niż pokolenia przed nimi – mówi Lucyna Pleśniar.
Amerykański ośrodek badania opinii publicznej Pew Research Center millenialsów definiuje jako grupę osób urodzonych w latach 1981-1996. Rok 1996 jako granica pokoleniowa jest związana m.in. z politycznymi, ekonomicznymi i społecznymi czynnikami takimi jak atak na WTC w 2001 roku, wojna w Iraku i w Afganistanie czy rosnące znaczenie Internetu. Te czynniki Pew Research Center wskazuje jako jedne z ważniejszych mających wpływ na dorastanie millenialsów w USA.