Dlaczego marketing powinien lubić się z HR

Gdy pomyślimy o jakiejś firmie, zazwyczaj kojarzymy ją z konkretnymi produktami. Nie ma w tym niczego dziwnego – w końcu codziennie w sklepie widzimy puszki znanych napojów, opakowania lubianych serków, czy tabliczki czekolady, którą kupowała nam babcia. O tych organizacjach myślimy ciepło. Trafiając jednak na paczkę chipsów od firmy, w której mieliśmy pracować, ale po rozmowie nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi, z dużym prawdopodobieństwem poczujemy żal i w najlepszym przypadku po prostu pójdziemy dalej. Co to za zjawisko?

Jest to ukazany w hipotetycznej sytuacji wpływ marki konsumenckiej na markę pracodawcy. W największym skrócie: im lepiej kojarzone są produkty firmy, tym lepiej idzie pozyskiwanie pracowników. Zależność zachodzi także w drugą stronę: jeśli marka pracodawcy jest na niskim poziomie, może się to realnie przełożyć na sprzedaż.

Da się to badać

Pozornie płynna i nieokreślona zależność jest w rzeczywistości weryfikowalna i opisywalna.

Nie ma lepszego sposobu zbadania siły oddziaływania marek od zapytania ludzi, co o nich sądzą – twierdzi Monika Barańska, Employer Branding Specialist w Employer Branding Institute. – Możliwe do opracowania są wskaźniki i kryteria określające skuteczność, z jaką oba te rodzaje marki do nas docierają. Na ich podstawie można zobrazować sobie efektywność procesów marketingowych i rekrutacyjnych oraz skorelować ich działanie.

Na podstawie takich wskaźników i badań opracowany został ranking Top Employers uwzględniający marki konsumenckie i pracodawców w różnych kategoriach na podstawie badania Premium Employer Brand. Pośród przebadanych marek prym wiedzie Lotte Wedel. Dlaczego?

Przepis na sukces

Wedel, czyli dobrze znana każdemu Polakowi czekolada, jest marką konsumencką. Marką pracodawcy jest w tym przypadku Lotte Wedel. O tym wiedzą jednak tylko ci, którzy czytają etykiety bądź jechali kiedyś na warszawski Grochów i wyglądali przez okno. Dlaczego więc Polacy chcą pracować w tej organizacji?

Powodów jest kilka, ale głównym z nich jest rozpoznawalność marki konsumenckiej. Chyba każdy zna tę markę: Wedel jest najstarszą nieprzerwanie działającą firmą cukierniczą w Polsce. Jako firma produkująca czekoladę dobrze się kojarzy – jest pozbawiona konotacji politycznych. Jej działalność nie wiąże się także z ryzykiem oszukania klientów ani kluczowym wpływem na ich życie.

Produkty marki Wedel kojarzą się ludziom z ciepłem i tradycją. Są w polskich domach od zawsze, pochodzą z najstarszej fabryki czekolady w Polsce i szczycą się wysoką jakością. Dodatkowo są dobrze znane dzięki nieustającej prężnej kampanii promocyjnej – mówi Monika Barańska. – Tak silne zakorzenienie marki konsumenckiej w świadomości ludzi przekłada się na pozytywny stosunek do marki pracodawcy. Bo kto nie chciałby pracować w fabryce czekolady?

Porównaj się z innymi

By zyskać pełny obraz zależności między swoją marką konsumencką a marką pracodawcy, można sięgnąć po sprawdzone narzędzia i raporty. Badanie Premium Employer Brand zostało przeprowadzone na próbie dziesięciu tysięcy respondentów z całej Polski. Ta baza pozwoliła stworzyć obraz siły wpływu marek we wszystkich województwach na zróżnicowane grupy demograficzne. Dzięki rzetelnemu zbadaniu 240 marek pracodawcy i konsumenckich w całej Polsce został stworzony ranking pozwalający porównać swoje działania z działaniami innych organizacji w kraju i skuteczniej planować działalność promocyjną w obu obszarach.

Biorąc udział w badaniu Premium Employer Brand dowiadujesz się, jaka jest pozycja marki pośród innych z branży zawartych w kategorii. Udział w badaniu pozwala zyskać wiedzę na temat tego, które marki należy śledzić jako generujące ryzyko rotacji pracowniczej oraz stwarzające możliwości pozyskania wykwalifikowanych pracowników.

Jeśli zainteresował Cię ten temat, skontaktuj się z nami!

 


Maciek Ostrowski – redaktor portalu HRstandard.pl. W HR interesuje go przede wszystkim człowiek, komunikacja wewnętrzna i employer branding. Z zaangażowaniem śledzi scenę wydarzeń i nowinek branżowych. Lubi czekoladę.

Autoreklama

2 komentarze
  1. […] stanowi o ich sile marki? Kluczowym elementem jest prowadzenie spójnej komunikacji dotyczącej marki pracodawcy i konsumenckiej. Nie bez znaczenia pozostają również branże w […]

  2. […] branding jako dziedzina czerpie wiele z działań marketingowych. Jest to np. lejek rekrutacyjny, profil kandydata, wartość zatrudnienia i wiele innych. […]

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0