Raport: Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy

Maszyna ruszyła! Dziś zaprezentowany został raport stworzony przez Employer Branding Institute we współpracy z firmą doradczą EY! Raport opiera się na wielomiesięcznych badaniach przeprowadzonych wśród Polskich i zagranicznych pracodawców na temat tego, jak szczęście pracowników i ich satysfakcja z pracy wpływa na wyniki firmy. Z okazji publikacji w Muzeum nad Wisłą zorganizowane zostało śniadanie prasowe, w którym mieliśmy okazję uczestniczyć.

EBI

dr Barbara Zych

Podczas prezentacji wystąpili przedstawiciele pomysłodawców raportu. Spotkanie otworzyła dr Barbara Zych, CEO Employer Branding Institute, przedstawiając przybyłej publiczności nienapawające optymizmem statystyki. Według badań PracujeBoLubie.pl, aż 63% polskich pracowników nie jest zadowolonych ze swojej pracy, a według badań Gallupa tylko 13% pracowników na całym świecie (!!!) jest aktywnie zaangażowanych w swoją pracę. Oznacza to, że gros pracowników spędza większą część swojego życia na robieniu czegoś, co ich unieszczęśliwia.

Tymczasem sprawienie, że pracownicy czują się zaangażowani w swoją pracę wiąże się z ich efektywniejszą pracą, dłuższym życiem i wyższymi zarobkami. Najlepiej jest budować ich poczucie zaangażowania i szczęścia w pracy na podstawie czterech części składowych: energii, dobrych emocjach, flow i sensie pracy. Badania wskazują, że organizacje realizujące te potrzeby pracowników charakteryzują się ponad 60% wzrostem lojalności pracowników i ponad 50% wyższym ich zaangażowaniem. Wiąże się to także z szeregiem innych korzyści. Szczęśliwi pracownicy mniej chorują i są dużo bardziej kreatywni w wykonywanych zadaniach. A na tym korzystają wszyscy, nie tylko pracownicy.

EY

Szczęście pracowników i ich satysfakcję z pracy łatwiej projektuje się, gdy organizacja ma jakiś cel. Wyniki badań na ten temat przedstawili Michał Grzybowski, partner w Zespole People Advisory Services, w Dziale Doradztwa Podatkowego EY i Eliza Skotnicka, Doświadczony Menedżer Zespołu People Advisory Services. Eksperci zwrócili uwagę na to, że firma opiera się na trzech filarach: rynku, klientach i talentach. Wszystkie te filary charakteryzują się turbulencjami, które utrudniają funkcjonowanie każdej organizacji. W pogodzeniu ich i ułatwieniu sobie osiągnięcia sukcesu pomaga (a nawet konieczne jest) postawienie na konkretny cel.

Michał Grzybowski

Uczynienie z organizacyjnego „dlaczego?” azymutu firmy jest obecnie kluczowe w angażowaniu pracowników. Według badań jedynie 6% światowej populacji uważa, że wyłącznym celem organizacji jest przynoszenie zysków udziałowcom. Ponadto cel może działać dla firmy jak swoisty filtr. Dzięki niemu łatwiej wychwytywać zagrożenia, powstrzymywać się od ulegania chwilowym modom i trendom i skoncentrować na długofalowych rozwiązaniach przyczyniających się do sukcesu. Funkcjonowanie w modelu nakierowanym na cel oznacza zwiększenie zaangażowania i poziomu zadowolenia pracowników – to już wiemy. Innym ważnym wymiernym efektem jest znaczne zwiększenie retencji pracowników: są nawet trzykrotnie bardziej skłonni do pozostania w firmie. Koreluje to również bezpośrednio z klienckim odbiorem marki. Przeszło 90% uczestników badań EY wierzy, że firma działająca zgodnie ze swoim celem dostarcza najwyższej jakości usług i produktów. 72% poleciłoby taką firmę.

Publiczność

Po zamknięciu oficjalnej części nastąpiło to, co nastąpić musiało: rozgorzała dyskusja. Publiczność miała zastrzeżenia co do bardzo istotnej sprawy: celu. Pojawiły się wątpliwości, czy pracownicy, obecnie członkowie pięciu wielkich pokoleń, mogą widzieć cel organizacji, skoro w dużej części młodzi ludzie nie mają pomysłu na życie? Eksperci byli w tym temacie zgodni. Określenie celu organizacji i podążanie za nim, zjednoczenie pracowników i angażowanie ich wokół „czegoś więcej”, może korzystnie odbić się także na ich osobistej ścieżce. Dr Barbara Zych zauważyła, że jeśli pracownicy nie mają planu na siebie, warto pomóc im odnaleźć swój cel, nawet przez pokazanie im jasnego celu firmy.

Istotny okazał się także temat kultury organizacyjnej. Wśród publiczności pojawiły się głosy, że cel sam w sobie nie jest tak istotny, jak kultura organizacyjna. Eksperci przedstawili jednak punkt widzenia poparty najnowszymi badaniami: cel budowany na kulturze może się sprawdzić, ale tylko może. Mimo wszystko to właśnie on powinien być rdzeniem każdej organizacji i to na nim powinna być budowana spójna i skuteczna kultura. Na szczęście coraz więcej firm rewiduje swoje podejście do kultury organizacji, również w Polsce.

 

Zachęcamy do odwiedzenia strony akcji społecznej PracujeBoLubie.pl – znajdziecie tam więcej cennych informacji na temat szczęścia w pracy!


Maciek Ostrowski – redaktor portalu HRstandard.pl. W HR interesuje go przede wszystkim człowiek, komunikacja wewnętrzna i employer branding. Z zaangażowaniem śledzi scenę wydarzeń i nowinek branżowych. Jedną z takich nowinek jest opisywany raport, który gorąco poleca.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      Share This
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled