5 powodów, dla których warto uzyskać certyfikat ITIL

Certyfikat ITIL (Information Technology Infrastructure Library) jest potwierdzeniem umiejętności menedżerskich w zakresie zarządzania procesami IT. Mówi się, że to przepustka do kariery menedżera w branży IT. Dlaczego warto uzyskać certyfikat i kto najbardziej skorzysta na jego posiadaniu?

ITIL jest zbiorem najlepszych praktyk wypracowanych w latach 80. przez agencję rządową UK, obecnie zarządzaną przez AXELOS. Certyfikat wydawany przez AXELOS to dokument, który potwierdza, że jego posiadacz zna te praktyki i opanował metodologię. Dlatego to prawda, że jego otrzymanie otwiera wiele dróg.

Ale posiadacze certyfikatu często zgadzają się, że trzeba wyczuć odpowiedni moment na ścieżce rozwoju zawodowego, by podejść do szkoleń ITIL i uzyskać certyfikację.

O dokumencie wystawionym przez AXELOS powinny pomyśleć przede wszystkim osoby na stanowiskach menedżerskich, szczególnie niższego stopnia. Dokument ten poświadcza bowiem, że jego posiadacz zna najlepsze praktyki w zakresie zarządzania usługami IT i potrafi to wykorzystać, co otwiera mu drogę do kariery. Osoby z niewielkim doświadczeniem szczególnie skorzystają z wiedzy zawartej w ITIL, pomimo braku praktyki. Szkolenia, które poprzedzają przyznanie certyfikatu, służą bowiem często przede wszystkim uporządkowaniu już posiadanej wiedzy według odgórnie ustalonych wytycznych, ale pozwalają też zdobyć nowe kompetencje – mówi Szymon Bałchan, Senior Operations Manager w Capgemini. Wskazuje pięć powodów, dla których warto zainteresować się certyfikatem.

  1. Łatwość w komunikacji z innymi menadżerami IT

W pracy w IT ważna jest precyzja. Dotyczy to również komunikacji. Ponieważ certyfikat gwarantuje, że jego właściciel zapoznał się ze zbiorem najlepszych praktyk w zakresie zarządzania w branży IT, specjalista ITIL jest w stanie porozumieć się z łatwością z innymi osobami posiadającymi taki dokument. Ryzyko niespójności w zakresie terminologii fachowej w zasadzie nie istnieje.

Certyfikat ITIL gwarantuje, że posiadającą go osoby będą mówić “tym samym językiem”, niezależnie od kultury, z której się wywodzą, kultury ich organizacji, jeśli mówimy o menadżerach reprezentujących kilka różnych firm, czy innych czynników. To bardzo ważne w przypadku pracy w środowisku międzynarodowym, co w branży IT nie jest rzadkością. Nieporozumienia potrafią być frustrujące. Dzięki ITIL można ich uniknąć – mówi Szymon Bałchan.

  1. Wyższe wynagrodzenie

Kandydaci posiadający certyfikat ITIL są obecnie bardzo pożądani na rynku pracy. Działy dużych firm IT powitają ich z otwartymi rękami, a – co się z tym wiąże – stawia to takich menadżerów w lepszej pozycji podczas negocjacji warunków zatrudnienia. W zależności od stopnia uzyskanych kwalifikacji, specjalista ITIL może dzięki certyfikatowi zarabiać nawet 25 proc. więcej niż bez takiego dokumentu.

  1. Awans

Szymon Bałchan uważa, że coraz częściej posiadanie certyfikacji ITIL nie będzie jedynie argumentem za podniesieniem wynagrodzenia. Będzie konieczne, by w ogóle rozpatrywać kandydaturę danej osoby. Szczególnie w przypadku certyfikatów pierwszego i drugiego stopnia.

– Podobnie jak przedstawiciel handlowy nie znajdzie raczej pracy bez prawa jazdy, tak menadżer IT może mieć problem ze znalezieniem pracy na stanowisku seniorskim. Na zachodnich rynkach pracy ten trend już jest mocno widoczny. W Polsce minie jeszcze pewnie kilka lat, aż certyfikat ITIL rzeczywiście stanie się przepustką do kariery, ale już teraz rekruterzy przychylniej patrzą na kandydatów posiadających wiedzę z zakresu tej metodologii – mówi Szymon Bałchan.

  1. Zagraniczna kariera

O ile dyplom uzyskany w wyniku studiów często traci nieco na znaczeniu za granicą (nie dotyczy to wprawdzie absolwentów najbardziej prestiżowych uczelni na świecie, ale takich uczelni jest najwyżej kilkadziesiąt), to już certyfikat ITIL jest uznawany wszędzie. Kto raz został ekspertem w zakresie metodologii ITIL i posiada dokument wydany przez AXELOS, będzie mógł z łatwością znaleźć pracę za granicą i rozwijać swoją karierę globalnie. To ważny argument w czasach, kiedy coraz więcej osób myśli o pracy poza granicami Polski – takiej, która daje szersze możliwości rozwoju.

  1. Usprawnienie pracy

Metodologia ITIL pomaga ustrukturyzować procesy w dziale IT, począwszy od reakcji na zgłoszoną awarię, a skończywszy na realizacji zamówienia. Pozwala to wyeliminować chaos przy użyciu najlepszych, bo przetestowanych przez wiele organizacji na całym świecie praktyk. Dzięki temu łatwiejsza jest praca menedżera IT, co jemu samemu przynosi większą satysfakcję z wykonywanych zadań i uwalnia czas.

Po co wynajdywać koło na nowo? Wystarczy opanować metodologię, która uchodzi za uniwersalną i korzystać z niej w codziennej pracy, będąc wydajniejszym i bardziej zadowolonym z osiąganych efektów – uważa Szymon Bałchan.

 


Źródło: linkleaders

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0