Jak przekazać negatywną opinię pracownikowi?

Okazuje się, że konstruktywna krytyka może być świetnym sposobem na zwiększenie zaangażowania i wydajności swoich pracowników. Oczywiście mówić jest łatwiej niż zrobić – jak więc przekazać osobie zatrudnionej swoją negatywną opinię?

Przegląd wyników, zwłaszcza dla niedoświadczonego pracownika, może być niewygodny, ale niestety jest to niezbędne do rozwiązania ewentualnych błędów i poprawy sytuacji. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w przekazaniu swoich uwag:

  1. Poproś o samoocenę

Bardzo dobrym pierwszym krokiem w sprawdzeniu wydajności swoich pracowników jest poproszenie o to, aby ocenili się sami, zanim Ty to zrobisz. Jest to najprostszy sposób, aby zobaczyć, jak postrzegają własną pracę. Gdy już to zrobią, poszukaj pozycji które się pokrywają: będzie to dobry punkt zaczepienia do przekazania im swojej opinii.

  1. Zaproponuj zmiany

Rozmowa z pracownikiem może odkryć wiele ważnych rzeczy, np. występujące coraz częściej problemy z członkami zespołu. Jeśli okaże się, że Twój zespół jest wewnętrznie skonfliktowany, wykaż chęć przeprowadzenia zmian i zdolność adaptacji. Jako dobry pracodawca powinieneś być gotowy do ewentualnych modyfikacji w przepływie pracy i wewnętrznych procesach.

  1. Podkreśl mocne strony pracownika

Można pomyśleć, że negatywa ocena będzie skupiać się na słabościach, lecz nie warto opierać krytyki wyłącznie na nich. Należy pielęgnować i rozwijać mocne strony swoich pracowników. Doskonalenie umiejętności osób zatrudnionych może przynieść prawie same pożądane efekty, które przełożą się na ich produktywność w pracy.

  1. Posłuż się jego ostatnim zadaniem

Ostatnie zadanie, które powierzyłeś swojemu pracownikowi, może posłużyć Ci za podstawę do przeglądu jego wyników. Zapytaj go również, czy nadąża ze swoimi zadaniami i obowiązkami, znajdźcie sposób na osiągnięcie oczekiwanych wyników.

  1. Podaj przykłady

Dane i dowody są kluczowe w informacjach zwrotnych. Każda Twoja opinia, niezależnie, czy dobra, czy zła, powinna być poparta co najmniej dwoma konkretnymi przykładami.

  1. Nie czekaj długo z przekazaniem informacji

Krytyka jest czymś naturalnym, spotykamy się z nią na co dzień, dlatego też powinniśmy być przygotowani do jej przekazywania. Większość pracodawców kumuluje wszystkie złe oceny, pozostawiając je na ocenę roczną. A gromadzenie negatywnych opinii i przekazanie ich w jednym momencie znacząco demotywuje i redukuje konstruktywność krytyki.

  1. Przekazuj informacje zwrotne

Kiedy opracowałeś już plan, pamiętaj, aby regularnie śledzić wyniki swoich pracowników i sprawdzać czy są na dobrej drodze. Informuj ich na bieżąco, jak sobie radzą – tym sposobem możesz uniknąć większych wpadek w drodze do sukcesu Twojej firmy.

Pracodawca ma prawo do konstruktywnej krytyki swojego pracownika. Oczywiście udzielając jej, powinien zachować do niego należyty szacunek. Zachowanie pracownika, jego stosunek do pracy oraz sposób wykonywania obowiązków podlegają analizom. Informacje, które uzyskujemy na ich podstawie, umożliwiają pracodawcy informację zwrotną, a także uwagi na temat zauważonych błędów.
Pamiętaj jednak, że potrzeba czasu oraz odpowiedniej motywacji aby pracownik mógł poprawić swoje wyniki.

 


Autor: Weronika Domoradzka

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0