O czym zapomina HR decydując się na udział w targach kariery?

Udział w targach pracy jednym z narządzi do pozyskiwania kandydatów i Employer Brandingu. Zarówno pracodawcy jak i osoby szukające pracy coraz chętniej biorą w nich udział.

Barometr Rynku Pracy Milword Brown wykonany na zlecenie Work Service wykazał, że prawie 30% badanych traktuje udział w targach kariery jako jeden ze sposobów szukania pracy. Employer Branding Institute w badaniu Kandydaci 2.0 postawiło z kolei pytanie o najchętniej wybierany sposób poszukiwania informacji o pracodawcach. W większości ankietowani wybierali opcje związane z bezpośrednim kontaktem z pracownikami firmy lub rekruterami. Największą popularnością cieszyły się dni otwarte, imprezy organizowane przez pracodawców, rozmowy telefoniczne z pracownikami firmy i targi pracy.

Nie dziwi więc coraz silniejszy trend w poszukiwaniu kandydatów poprzez nawiązywanie z nimi bezpośredniej relacji. Targi kariery dają tę możliwość. Co zrobić aby, Twoja firma dobrze zaprezentowała się na takim wydarzeniu? O czym pracodawcy najczęściej zapominają? Przeczytaj artykuł i nie popełniaj więcej poniższych błędów! Chcesz wiedzieć, skąd jeszcze kandydaci czerpią informacje o pracodawcach? Zapoznaj się z wynikami badania InterviewMe przeprowadzonego na 1700 ankietowanych.

Jakie błędy pojawiają się na etapie planowania targów?

Kiedy decydujesz się na udział w targach kariery, rozpocznij od ustalenia celu i strategii działania. Trudno będzie Ci działać jeśli nie do końca będziesz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Dość często firmy angażują się w targi “ponieważ inni to robią”, ale nie zastanawiają się nad swoimi rzeczywistymi potrzebami.

Pomyśl, jaka jest Twoja grupa docelowa. Czy potrzebujesz do swojej firmy studentów, czy zależy Ci na doświadczonych specjalistach? W jakiej lokalizacji masz największe braki kadrowe? Czy potrzebujesz osób z konkretnej branży? Dzięki ustaleniu jakich kandydatów szukasz, łatwiej będzie Ci dostosować sposób komunikacji z nimi oraz wybrać targi. Twoje działania staną się wtedy bardziej efektywne.

Jak wybrać odpowiednie targi kariery?

Jak będziesz już wiedzieć do kogo adresujesz swoje działania i jaki jest Twój cel, dopiero wtedy wybierz odpowiednie targi. Częstym błędem jest podejmowanie decyzji w odwrotnej kolejności. Marketing i/lub HR wybiera targi, a później dopasowuje do nich resztę przedsięwzięć.

Zaplanuj i ustal budżet. Kwoty za stoiska są bardzo różne. Duże, ogólnopolskie targi są przeważnie kosztowne. Jeśli nie masz wysokiego budżetu poszukaj targów lokalnych lub organizowanych na uczelniach (te często są darmowe). Dzięki temu nie przekroczysz ustalonego budżetu, a udział w targach będzie bardziej skuteczny.

Jak przyciągnąć kandydatów do swojego stanowiska na targach czyli jakie atrakcje zaplanować?

Podstawową kwestią jest wygląd stoiska. Oczywistym jest zachowanie kolorystyki związanej z firmą i jej logotypem. Warto pomyśleć też o elementach, które podkreślają klimat organizacyjny. Jeśli przykładowo reprezentujesz pracodawcę, który buduje startupową atmosferę pracy, a w biurze znajdują się hamaki, można je umieścić również jako element stoiska.

Warto pomyśleć o bardziej interaktywnych sposobach na wzbudzenie zainteresowania wśród kandydatów. Hitem stało się wykorzystywanie zabawy Ecape Room, którą ostatnio zrealizowała firma GFT Polska. Jeśli potrzebujesz inspiracji jak może wyglądać stoisko w takim stylu obejrzyj filmik!

 

Poza standardowymi elementami jak różnego rodzaju gadżety, ulotki i bannery, zastanów się nad bardziej kreatywnymi działaniami. Im będą bardziej interaktywne i budujące zaangażowanie w uczestnikach, tym większa szansa na sukces. Możesz wykorzystać różnego rodzaju gry, zabawy, konkursy np. losowania nagród albo quizy.

Jaka jest najważniejsza kwestia o której często zapomina HR?

W procesie planowania i przygotowywania się na targi kariery, firmy najczęściej zapominają o najważniejszej rzeczy – przygotowaniu osób, które będą obsługiwać stoisko i je reprezentować.

Nie zawsze na targi oddelegowani są pracownicy działu HR. Bywa również, że są na nie wysyłane osoby z innych działów. Najczęściej nie mają one odpowiedniej wiedzy dotyczącej procesów rekrutacyjnych i strategii prowadzenia komunikacji z kandydatami. Kluczową kwestią jest dobre przygotowanie wszystkich osób z firmy, które biorą udział w targach. To oni będą stanowią wizytówkę naszej firmy, muszą więc wiedzieć jak i co przekazywać kandydatom.

Najważniejsze obszary, o których powinni mieć pełną wiedzę to:

  • Aktualne i planowane procesy rekrutacyjne
  • Wiedza na temat tego jak przebiegają rekrutacje: ile jest przeważnie etapów w procesie, czy stosuje się testy, prezentacje, czy kandydaci rozwiązują jakieś zadania, czy w firmie prowadzony jest Assessment Center
  • Czym zajmuje się firma i jakie ma plany dotyczące rozwoju
  • Jaka jest atmosfera pracy i kultura organizacyjna
  • Jakie osoby są najczęściej zatrudniane pod względem nie tylko swoich kwalifikacji (doświadczenia i wykształcenia), ale również profilu osobowościowego

Wiedza dotycząca tych obszarów nie wystarczy. Istotne jest również to w jaki sposób się ją przekazuje. Osoby, które rozmawiają z kandydatami podczas targów muszą być otwarte, pozytywnie nastawione do nowo poznanych ludzi i chętnie nawiązywać z nimi relację. Stają się sprzedawcami, które powinny dobrze sprzedać wizerunek firmy. Nie warto wysyłać na takie wydarzenie osób mało komunikatywnych, nielubiących hałasu. Całodniowy udział w targach jest bardzo wymagający i wyczerpujący. Poszukaj w swojej organizacji osób, które są dynamiczne, lubią interakcje z ludźmi i będą potrafiły atrakcyjnie opowiadać o firmie.

Organizując targi kariery pamiętaj więc o ustaleniu swojego celu, identyfikacji grupy docelowej, zaplanowaniu budżetu. Wybierz odpowiednie targi i ustal jakiego rodzaju atrakcje będą znajdować się na stoisku. Nie zapomnij o najważniejszej kwestii – dobrze przygotuj osoby, które będą reprezentować firmę. Dzięki temu zmniejszysz wydatki i zwiększysz skuteczność pozyskiwania najodpowiedniejszych kandydatów.


joanna-ga%cc%a8siorowskaJoanna Gąsiorowska, Konsultant Kariery w Interviewme. Dyplomowany doradca zawodowy wyspecjalizowany w rozpoznawaniu i rozwijaniu kompetencji i preferencji zawodowych kandydatów. Posiada duże doświadczenie w prowadzeniu rekrutacji po stronie Agencji Doradztwa Personalnego oraz w wewnętrznym dziale personalnym.

 

1 komentarz

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0