Zasoby ludzkie, interesariusze wewnętrzni – bez względu na to, jak określimy pracowników, stanowią oni najcenniejszy kapitał każdej organizacji. Należy zatem dbać o ich satysfakcję zawodową oraz poziom motywacji, od którego zależy sukces rynkowy firmy. W jaki sposób doceniać zespół, aby wzmacniać jego zaangażowanie, i czy nasza firma jest pod tym względem atrakcyjna dla potencjalnych pracowników?
Pozyskanie pracownika, nawet najlepszego, będzie nieefektywne, jeśli nie zostanie on odpowiednio zmotywowany. Pozapłacowe świadczenia oferowane przez pracodawców to już w wielu firmach standard polityki personalnej. Menedżerowie przyznają, że obecnie jednym z priorytetów jest rozwijanie tego obszaru, ponieważ wpływa on na atrakcyjność firmy w oczach przyszłych kandydatów, jak również osób już zatrudnionych. Skuteczny system motywacyjny oznacza bowiem tak istotne korzyści, jak identyfikacja pracowników z firmą i ich poczucie współodpowiedzialności za wyniki organizacji. Należy go zatem stale poszerzać i urozmaicać, zwiększając konkurencyjność pracodawcy i wyniki zespołu.
Badania oczekiwań
Rośnie grono Polaków, którzy odczuwają motywację do pracy – to optymistyczny wniosek z tegorocznego „Barometru Pracownika Edenred-IPSOS”. Badani przyznają jednak, iż nie są zadowoleni z wysokości oferowanego wynagrodzenia oraz że oczekują nie tylko satysfakcji z wykonywanych zadań, ale także uznania. Czy firmy mają jakąś odpowiedź na te oczekiwania? Kwestia uznania wydaje się być bardzo prosta. Szefowie, kierownicy, przełożeni – wszyscy powinni pamiętać, że czasami wystarczy słowna pochwała w obecności współpracowników, podziękowanie za wykonaną pracę czy uścisk dłoni pracownika. To są zupełnie bez kosztowe działania, ale jak bardzo wpływają na motywację każdego z nas.
Emocje i employer branding, podaruj szlachetne karty podarunkowe
Rozwiązaniem obniżającym presję podwyżkową są z kolei benefity pozapłacowe. Ich skuteczność zależy od kilku czynników, z których kluczowym jest to, że powinny ucieszyć każdego pracownika. Trendy na rynku wskazują na atrakcyjność rozwiązań dających swobodę wyboru nagrody i zbliżonych do gotówki w miejsce konkretnych prezentów. Atutem jest, jeśli mają one dodatkowy wymiar – wzmacniania pozytywnego wizerunku organizacji zarówno wśród zatrudnionych, jak i na zewnątrz firmy. Skutecznym elementem employer brandingu może być tzw. Szlachetna Karta podarunkowa Edenred. Najważniejszym wyróżnikiem karty jest jej podwójna rola: motywacja pracowników, a także wsparcie działań CSR poprzez pomoc potrzebującym rodzinom. Wybierając Szlachetną Kartę firma wraz z całym zespołem dołącza do drużyny „Szlachetna Paczka z Edenred”. Pracownicy poczują się dumni i zmotywowani, a organizacja otrzyma Certyfikat Szlachetnej Firmy.
Skuteczność i wygoda, sprawdź Edenred
Dbając o efektywność kosztową świadczeń pozapłacowych warto nie wdrażać rozwiązań tego typu samodzielnie. Prostsza i skuteczniejsza będzie współpraca działów HR z profesjonalistą w tym zakresie. Nie do przecenienia w tym kontekście jest 50-letnie doświadczenie firmy Edenred – światowego lidera na rynku usług przedpłaconych. Dzięki współpracy z blisko 700 tysiącami klientów można mieć pewność, że jest to zaufany partner i specjalista od zwiększania motywacji pracowników.
Sprawdź TUTAJ!
Autorka: Anna Derlacka, HR Director w Edenred Polska